Idleup instellingen futaba T7c

hallo mede modelbouw vliegers.

ik heb een vraag over de instelling van mijn futaba t7c zender.

ik ben nu zo ver dat ik de heli goed onder controle heb en wil mijn idleup instellingen gaat progameren.Nou is dat wel goed gelukt maar ik kom niet aan de -10 +10 dit blijft het zelfde -4 +12.Zodra ik ook de th hold aanzet en mijn idleup aanzet gebeurd en niks swashplate gaat niet naar beneden.

dit zijn de instellingen voor de idle up

ik hoop dat jullie me kunnen helpen

Ojaa is er een site (lieft nl) waar je veel kan leren over de futaba T7c

idle up 1 throttle curve

P1 90
P2 85
P3 80
P4 85
P5 100

idle up 1 pitch curve

P1 0
P2 25
P3 50
P4 75
P5 100

idle up 2 throttle curve

P1 100
P2 97.5
P3 95
P4 97,5
P5 100

idle up 2 pitch curve

P1 0
P2 25
P3 50
P4 75
P5 100

ff7

ronald,
heb je wel de idle wel aangezet in je throttle menu.Dus niet op INH maar op off/on op je 3 standen schakelaar "E"
Heb zelf ook een ff7c en werkt perfect.

phil

t7c

Als je zin in hebt mag gerust een keer langs komen met je heli en zender kijken we samen even.
Werkt makkelijker ook dan via internet toch

phil

t7c

Die vermoeden had ik al ja:)
Maar goed daarmee is je idle/pitch instelling nog niet opgelost.
Ben benieuwd waar het aanligt.
Heb je mijn pb ook gelezen van daar straks?

hoi anko bedankten phil ook bedankt

ik heb wel een ander probleem gevonden in de zender ik heb de zender 2de hands gekocht en heb de stick omgebouwd (gas zat rechts) dit is allemaal goede geukt en geen problemen gehad maar nu omdat ik de idleup instellingen wil progameren zag ik dat ik bij trothle P1 en P2 al een pijl had staan dit wil dus zeggen dat de zender geen O heeft.

ik ben hier acher gekomen omdat ik de heli aanzette en zodra ik de th hold er af hield ging direct de heli opspinnen (wel langzaam maar ja).

zender open gemaakt en nagekeken maar ja hier was niks aan te zien.Ik heb de potmeter verdraait en nu heb ik wel een 0 positie.

ik ga nu 6 klikjes van p1 naar p2 en 6 van p2 naar p3 en 7 van p3 naar p4 en 7 van p4 naar p5.

mvg ronald

Laatst bewerkt:
ik had ongeveer het zelfde na de bouw van mijn heli.Ik ben wel een (beginner) maar bij mij was het zo dat ik de motor gewoon lost moest halen ipv trottle hold te gebruiken om te meten.Toen was hij wel goed.Waarschijnlijk heeft de trottle hold bij mij een andere curve. Oja en bij mijn eerste heli had ik het ook dat als je de zender en heli aan zet met trottle hold aan hij ook begon te draaien als je hem van trottle hold af haalde.Om dit te voorkomen deed ik de zender aan de heli aan en daarna trottle hold. Misschien heb je er wat aan.

Laatst bewerkt:
Het ligt natuurlijk aan je mechanische afstelling. Je moet je swash plate op een andere hoogte zetten. Op dit moment heb je meer positieve pitch dan negatieve pitch. Dan moet je dus op je zero pitch punt, dat is 50% gas in idle up mode, je swash plate in z'n geheel hoger zetten.

Haal dan ook je rotorkop met bladen los en gebruik een swash level tool (check youtube, zoek op 'swash leveling' etc.) en zorg dat je swash op de juiste hoogte hangt.

Alleen dan krijg je positief en negatief je pitch op de juiste instelling.

De zender is er dan alleen om je pitch curve in te stellen en dat is voor een groot deel een kwestie van smaak (hoewel je natuurlijk van -10 naar 0 naar +10 je curve wilt hebben lopen).

ik had ongeveer het zelfde na de bouw van mijn heli.Ik ben wel een (beginner) maar bij mij was het zo dat ik de motor gewoon lost moest halen ipv trottle hold te gebruiken om te meten.Toen was hij wel goed.Waarschijnlijk heeft de trottle hold bij mij een andere curve. Oja en bij mijn eerste heli had ik het ook dat als je de zender en heli aan zet met trottle hold aan hij ook begon te draaien als je hem van trottle hold af haalde.Om dit te voorkomen deed ik de zender aan de heli aan en daarna trottle hold. Misschien heb je er wat aan.

Dat zijn andere problemen. Throttle hold heeft altijd een andere gas en pitch curve. Die curve hoeft namelijk niet per sé 0% gas en 0% pitch te zijn. In bepaalde situaties is het erg zinvol om je motor stationair te laten lopen en je pitch curve licht te mixen met je gas. Denk ook aan autorotations, waarbij heel vaak de throttle hold switch gebruikt wordt om de motor uit te zetten.

Ook zou je in theorie je throttle hold switch op die manier ook kunnen gebruiken als een idle up switch met bijbehorende instellingen. Maar beter kun je die switch instellen, zodat je gas uitblijft als die switch actief is en je pitch je normale of idle up pitch curve volgt.

Daar is het met name voor bedoeld. Het oefenen van autorotations.

Back