Iemand bekend met Plettenberg Shadow motoren?

Discussie in 'Electro auto's' gestart door Balex, 16 jan 2023.

  1. Balex

    Balex

    Lid geworden:
    16 jan 2023
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Ermelo
    Beste allen,

    Ik ben Alex en rijdt met twee leuke Tamiya Blitzer Beetles en een Blazing Star. Ooit in de jaren '90 had ik beide modellen ook al eens maar na wat jaren pret (helaas!) verkocht. Nu sinds twee jaar weer besmet met het Rc-virus en dus weer wat nostalgie aangeschaft. Ik rij vooral voor de fun maar wel met alle leuke upgrades en gekkigheid die er voor deze auto's te krijgen is.

    Nu heb ik enige tijd terug een oude maar volledig gevulde Poly Butler koffer gekocht en daarin zat o.m. een Plettenberg Shadow brushless motor. Helaas is dat ook alle info die op de motor vermeld staat. Na lang zoeken heb ik wat informatie gevonden maar het is erg summier:
    Volledige typenaam: Plettenberg HP220/15/A2 P4 Car Shadow
    Kv 6597
    max rpm 70.000
    gewicht 150gr

    Nu weet ik dat Plettenberg bekend staat om hoogwaardige en kostbare motoren maar ook vrij kieskeurig wat betreft ESC's

    Ik ben heel benieuwd of er hier iemand is die ervaring heeft met dit type motor en vooral ook, met geschikte ESC's. Ik wil de motor gebruiken maar wil geen zaken aan puin helpen door gebruik van verkeerde ESC/Accu's etc..

    Alvast dank voor jullie hulp!
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
  3. Balex

    Balex

    Lid geworden:
    16 jan 2023
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Ermelo
    Tnx. Het is idd een 540 formaat, wel wat korter dan bijv. de standaard 'Silvercan'. 6 turns lijkt me vrij heftig voor de auto's die ik heb; ik rijdt o.a met 17.5t (2800Kv) op 2s lipo en dat gaat al redelijk vlot voor het type chassis
     
  4. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
  5. Balex

    Balex

    Lid geworden:
    16 jan 2023
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Ermelo
  6. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Graag gedaan!
    Is het inderdaad de motor die daar in staat?
     
  7. Balex

    Balex

    Lid geworden:
    16 jan 2023
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Ermelo
    Jazeker! Dat is hem exact. Behoorlijk hoogwaardig ding, nieuwprijs lag rond de €280. Max rpm op 2S over de 50.000 dus wel pittige motor
     
    Laatst bewerkt: 19 jan 2023
  8. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    ga je deze inbouwen in een blitzer? Of zijn ze al voorzien? Ben nogal fan van de blitzer..
     
  9. Balex

    Balex

    Lid geworden:
    16 jan 2023
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Ermelo
    Beide Blitzers zijn voorzien: eentje heeft een originele Silvercan (die auto heb ik opgebouwd voor mijn kids om rustig mee te crossen) en de ander is brushless (13,5T / 2800Kv / 2S LiPo) en heeft zo'n beetje alle upgrades die ik kon vinden incl. wat diy aanpassingen. Het Plettenberg motortje lijkt me ook wat heftig voor de BB en daarbij heb ik volgens mij geen ESC liggen waar de Plettenberg lekker op gaat.
    Ik ben ook erg fan van de BB, onwijs leuke auto om te rijden maar ook om naar te kijken. Ik zal binnenkort wat plaatjes posten
     
  10. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Mijn BB ook brushless (geen idee van Kv zo vanbuiten). Rijdt met niet meer dan 2S, het is al ruim voldoende. Wheeliebar eraan om de body iet of wat te sparen. Ondanks dat is de body al vele keren met glasvezel hersteld.
    Shocktowers in alu en overal wat verstevigingen waar nodig.
    Het is ongelooflijk dat de aandrijflijn, swingarms enz al dat geweld aankunnen, ooit gemaakt toch voor een gewone silvercan.
    De behuizing van de versnellingsbak wel al moeten wisselen gezien assen voor de achterste swingarms daaraan zitten, daar al hevige barsten gehad. Onlangs wel ene hersteld en zwaar verstevigd van binnenuit met gietPUR.
    Tof ding.
     
  11. Balex

    Balex

    Lid geworden:
    16 jan 2023
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Ermelo
    het is inderdaad een behoorlijk stevig ding (zeker gezien het feit dat het ontwerp bijna 40 jaar oud is). Één van de beste upgrades die ik er nu op heb zitten zijn de chassis braces van Ampro; die zorgen ervoor de kuip niet meer scheurt op de bekende plek (waar het voorste frame aan de kuip vastzit).

    Leuk dat er meer liefhebbers in Nederland zijn. Veel enthousiastelingen zitten toch wat verder weg (USA/UK/AUS/JAP etc)...
     
  12. Balex

    Balex

    Lid geworden:
    16 jan 2023
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Ermelo
    Ondertussen heb ik ook de bij de motor horende ESC gevonden in de voorraad: betreft een Schulze Future 58ce en dat is volgens mij een perfecte match met de Plettenberg. Binnenkort maar eens een testopstellinkje maken om te kijken of en hoe eea werkt.
     
  13. Balex

    Balex

    Lid geworden:
    16 jan 2023
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Ermelo
    Hierbij wat plaatjes van de Brushless
     

    Bijgevoegde bestanden:

  14. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Prachtig! Ik ben zeker liefhebber, maar zit wel in België :) Is dat ook goed? Scheurende kuip heb ik nog nooit gehad, die braces nog niet overwogen eigenlijk. Ik heb hier geen foto's snel bij de hand, zou er eens nieuwe moeten maken.
    En idd, ontwerp van 40 jaar oud, en bij mij ook nog eens echt 40 jaar oud, geen rere. Dus oude plastics enz en toch nog super eigenlijk.
    Ik heb nog 2 wrak chassis liggen, waar ik mogelijk ooit wel eens een 2de van maak, maar moet dan wel de moeite zijn om er wat anders mee te doen dan degene die ik al heb.
    Ik zie dat je wellicht de originele shocks er op hebt zitten? Daar een upgrade van doen is echt een enorm verschil en kan ik zeker aanraden. Ik heb er merkloze alu op zitten, geen idee meer van waar deze kwamen, maar echt heel groot verschil.
     
  15. Balex

    Balex

    Lid geworden:
    16 jan 2023
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Ermelo
    België is uiteraard tof:bye:
    Ik heb idd ook wat extra parts liggen, gelukkig is er best veel voor te krijgen nog.

    die dempers staan nog op mijn lijst; heb hele fraaie gezien bij jk-rc.
     
  16. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Heb nog niet veel nodig gehad om extra te kopen, maar ik denk dat het snel zal slinken, de rere is toch ook al van even geleden ondertussen. Maar er zweven nog genoeg gebruikte rond denk ik + de chassis die veel gemeenschappelijk hebben.
     
  17. Balex

    Balex

    Lid geworden:
    16 jan 2023
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Ermelo
    heb jij overigens iets aangepast aan het diff van de BB? Ik ben al tijden op zoek naar een oplossing om het diff wat strakker te maken (limited slip diff effect). pasklare oplossing zijn er niet maar je leest weleens iets over diff putty om de zaak wat strakker te krijgen (als in: betere tractie)
     
  18. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Nee. Gewoon ingevet. Draait soepel. Niet echt problemen met tractie eigenlijk gezien wgeelies maken niet moeilijk is.
    En gezien de korte wielbasis en dat het mogelijk is om erg kort te draaien, denk ik niet dat ik dat zou willen eigenlijk?
     
  19. Balex

    Balex

    Lid geworden:
    16 jan 2023
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Ermelo
    ik merk dat juist bij kort draaien op snelheid dat het binnenste wiel snel spint, zeker op losse ondergrond zoals zand en gravel. Wat minder slip in het diff draagt dan volgens mij bij aan een betere tractie. ik rij weinig op 'gripvolle' ondergrond dus ik maak me geen zorgen om 'wringen' van de aandrijving
     
  20. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Dan nog, gezien 2WD, korte wielbasis en overdreven kracht, breekt hij al makkelijk uit. Met locked diff, niet meer mee te rijden denk ik. Ik heb er wel een gyro in gestopt als hulpje.
    Maar ik zou zeggen: probeer het eens en laat je ervaringen weten :)
    Naar mijn ervaring is een locked of limited diff enkel of voora gewenst bij drifters of crawlers. Bij een buggy zou ik dat nooit doen. Wat zwaardere olie eventueel, maar locken niet.
    Wel eens een kapot diff gehad, wat dan plots min of meer gedraagt als een locked diff. Dat merk je echt wel, in negatieve zijn naar mijn idee.
    Maar naar andere meningen zeer benieuwd. Ben helemaal geen wedstrijdrijder of zo. Gewoon voor de fun.
     

Deel Deze Pagina