iemand ervaring align 3GX V2.1? heb staart probleem

beste leden
ik heb mijn trex 500 esp uitgevoerd met een DFC head en de align 3GX
nu heb ik het volgende probleem
als ik na het opstijgen ga hoveren staat de staart al niet rete strak , maar na een paar lichte pitch pumps begint de staart opeens heel snel heen en weer te slaan uitslagen van ongeveer 30cm.
laat ik de heli dan weer rustig hooveren blijft dit schudden even en is dan weer weg.
hoe kan dit ?

instellingen
trothle linair van 0 na 100
pitch linair van 0 na 100

idle 1
70 vlak throtle
linair van 0 na 100 pitch

gain op 3Gx (potmeters) AIL 50% ELEV 50%

1pad onder 3GX

en nog een vraag ik heb mooi op midstick 0 grd
onder -13 boven +13
maar als ik dan de cycl meet meet ik deze ook 13grd dit moet volgens mee 8grd zijn maar hoe stel ik dit bij?

Laatst bewerkt:
Trex

Hallo,

Hoe hoog heb jij de gain staan?
Je kunt met je throttlecurve aanpassen vaak het heen en weer gaan van de staart aanpassen, dus alle puntjes op je throttlecurve eerst met 5% omhoogzetten.
En staat je staart wel in Heading Hold? misschien heb je delay aan?

Cyclic pitch stel je in door in je zender naar Swash te gaan, en dan bij ROL je procenten te verlagen om aan 8 graden te komen.

Hallo,

Hoe hoog heb jij de gain staan?
Je kunt met je throttlecurve aanpassen vaak het heen en weer gaan van de staart aanpassen, dus alle puntjes op je throttlecurve eerst met 5% omhoogzetten.
En staat je staart wel in Heading Hold? misschien heb je delay aan?

Cyclic pitch stel je in door in je zender naar Swash te gaan, en dan bij ROL je procenten te verlagen om aan 8 graden te komen.

de gain in zender staat op 30% DX7se
als ik na idle over schakel begint de staart als een gek heen en weer te slaan na links en rechts niet na boven en onder
ook als ik ruder input geef stuurt deze schokkerig,
staart staat in HH
delay staat op groen led

de cyclic pitch
ik heb geprobeerd in de zender bij swash menu dit aan te passen maar leek geen effect te hebben moet ik dan de limits weer opnieuw instellen?
maakt het veel uit dat deze nu op 13grd staat?

En vergeet niet dat de 3gx in dir mode te zetten als je de swashmix veranderd.
En je moet daarna ook de gehele setup van de 3gx opnieuw doorlopen.

Niet ieder probleem is hetzelfde..

Even echt nakijken en niet alleen van uitgaan dat het goed is:
- stel de heli nogmaals af. Dus het menu van de 3gx doorlopen, en in dat menu de graden instellen. Dat de 3gx in de normale modus andere graden geeft kan, moet je niet naar kijken.

- regelaar, governor aan of uit?

- hh, aan of uit?

- schakelt je gain mee met wisselen van vliegmodus? Dus heb je voor de idle 1 (ander toerental dan in normal) een andere gain?

- delay op 0? In het 3gx staartmenu de knuppel niet bewegen, staat de delay op 0..
Ga je daar de stick bewegen, heb je delay ingevoerd en kun je ook dit probleem verwachten

Niet ieder probleem is hetzelfde..

Even echt nakijken en niet alleen van uitgaan dat het goed is:
- stel de heli nogmaals af. Dus het menu van de 3gx doorlopen, en in dat menu de graden instellen. Dat de 3gx in de normale modus andere graden geeft kan, moet je niet naar kijken.

- regelaar, governor aan of uit?

- hh, aan of uit?

- schakelt je gain mee met wisselen van vliegmodus? Dus heb je voor de idle 1 (ander toerental dan in normal) een andere gain?

- delay op 0? In het 3gx staartmenu de knuppel niet bewegen, staat de delay op 0..
Ga je daar de stick bewegen, heb je delay ingevoerd en kun je ook dit probleem verwachten

@student
de heli nogmaals afgesteld, nu -13 0 +13 pitch
cycl 8grd pitch
delay 0

nu valt mij het volgende op:
op you tube filmpjes zie ik dat de gain aan de aux2 word toegekent of althans dat je deze in de zender moet selecteren!
mijn aux2 staat op 100%
kan het zijn dat ik hier de gain moet instellen en dat deze nu veel te hoog staat?
nu kan ik niet in gyro menu aux2 selecteren omdat ik geen gyro menu in mijn dx7se heb
het is deze zender
SPM2731.jpg

Dit is zo te zien..
Want het lijkt me verdraait sterk dt je mt die zender geen gain uit kunt sturen

Maak op dat kanaal een knop (want ik vermoed dat je op dit moment niet kunt schakelen) met 2 waardes: 1 van 30, en 1 van 80
Kijk even als je de knop overhaalt, of er een lampje veranderd op de 3gx.
De normal gyromodus is namelijk een rood lampje, hh is een groen lampje.
Of plug even een servo in dat kanaal.
De servo loopt dan mee met de waarde die ernaartoe gezonden wordt, zie je meteen of he de gain uberhaupt aangepast krijgt

Dit is zo te zien..
Want het lijkt me verdraait sterk dt je mt die zender geen gain uit kunt sturen

Maak op dat kanaal een knop (want ik vermoed dat je op dit moment niet kunt schakelen) met 2 waardes: 1 van 30, en 1 van 80
Kijk even als je de knop overhaalt, of er een lampje veranderd op de 3gx.
De normal gyromodus is namelijk een rood lampje, hh is een groen lampje.
Of plug even een servo in dat kanaal.
De servo loopt dan mee met de waarde die ernaartoe gezonden wordt, zie je meteen of he de gain uberhaupt aangepast krijgt

ik heb net de manual opgezocht op google
http://image.helipal.com/helipal-align-3gx-manual.pdf

ik heb de 3GX zonder ontvanger aangesloten enkel de 3GX
hier staat bij dat de gov op kanaal 5 werkt(gear) en de gyro gain op aux 2

je begrijpt mij denk ik verkeerd, ik heb geen gyro menu in mijn DX7se de nieuwe DX7 heeft dit wel .
mijn gyro kan ik wel op nor of hh zetten maar dit doe ik in mijn reversing sw menu.
staat in hh groen led.
ik denk toch echt dat ik de AU2 moet instellen op gain deze staat nu nog op 100%. in eerder gepost filmpje was het probleem ook een te hoge gain het vlieggedrag van mijn heli is precies hetzelfde

was inderdaad aux2 waar de gain in aangepast moest worden staart staat strak ,nu alleen nog een beetje fine tunen lichte drift :D

waar hebben jullie de cycl pitch op staan?

Beginnen bij 12 uur op de pots, en bijdraaien naar behoefte

Opletten met de elevator, kleine stukjes tegelijk verdraaien
De elevator is de eerste die gaat hunten als hij echt te ver gedraait wordt

Beginnen bij 12 uur op de pots, en bijdraaien naar behoefte

Opletten met de elevator, kleine stukjes tegelijk verdraaien
De elevator is de eerste die gaat hunten als hij echt te ver gedraait wordt

staan nu inderdaad op 12uur. net nog 3 lipo's leeg gevlogen tis wel beetje wennen dat flybarless tis mijn eerste.

ik bedoel eigelijk de cycles pitch deze heb ik nu op 8grd staan.
wat zijn de voor/na delen als ik deze bijvbeeld op 11grd zet?
ben nog een noob wat flybarless betreft

Lekker op 8 laten staan

De 3g en 3gx hebben een bepaalde bandbreedte waarin zij werken
Liefst zien ze gewoon 8 graden, en dat is in principe genoeg om hem knalhard rond te raggen

Vind je hem te tam, zet je in de computer even wat sliders richting de 3d stand
Origineel staat hij wat meer richting de beginner ingesteld

Je moet het zo zien
De 13 graden die je op de kop hebt staan, + de 8 graden is dus 21 graden wat maximaal op 1 blad kan staan.
Je hebt een verschrikkelijke partij vermogen nodig om 2 van die dwarsliggende schuurdeuren rond te krijgen
Dus of de motor kakt in omdat hij het niet houdt, of de staart slaat weg

Zolang beide het houden, ok
Maar binnen hetgeen je nu al hebt ingesteld, zul je zien dat beiden het al zwaar genoeg hebben
Beetje spelen in de computer, kun je een verdraait giftig beest overhouden

gelukkig dat het probleem opgelosst is,
het filmpje (niet jou heli) was wel eng,
mijn vraag, als dat mag:
hoe ben je tevreden met de 2.1 i.p.v. de oude 1.2

ik heb veel gelezen, dat kleinere helis goed mee doen
en dat grotere helis (zeg maar 600 en 700 en misschien ook die 550)
met de oude versie van 1.2 ook heel goed mee kunnen.

Thanks en lukky flight's
Uwe

Lekker op 8 laten staan

De 3g en 3gx hebben een bepaalde bandbreedte waarin zij werken
Liefst zien ze gewoon 8 graden, en dat is in principe genoeg om hem knalhard rond te raggen
Klopt niet (helemaal). In DIR zet je ze exact op 8. Als je met DIR klaar bent, moet je eens meten. Je zult zien dat ze dan op ruim 13 staan. 8 wordt door de 3GX gebruikt om af te stellen, meer niet. Wil je minder dan verlaag je de travel parameters. Bv van 70 naar 40. Heb je nog steeds 11 over. Meet maar na als je me niet geloofd.
Groeten
Martin

Laatst bewerkt:
Klopt niet (helemaal). In DIR zet je ze exact op 8. Als je met DIR klaar bent, moet je eens meten. Je zult zien dat ze dan op ruim 13 staan. 8 wordt door de 3GX gebruikt om af te stellen, meer niet. Wil je minder dan verlaag je de travel parameters. Bv van 70 naar 40. Heb je nog steeds 11 over. Meet maar na als je me niet geloofd.
Groeten
Martin

+1 :p

gelukkig dat het probleem opgelosst is,
het filmpje (niet jou heli) was wel eng,
mijn vraag, als dat mag:
hoe ben je tevreden met de 2.1 i.p.v. de oude 1.2

ik heb veel gelezen, dat kleinere helis goed mee doen
en dat grotere helis (zeg maar 600 en 700 en misschien ook die 550)
met de oude versie van 1.2 ook heel goed mee kunnen.

Thanks en lukky flight's
Uwe

hallo Uwe
dit is mijn eerste flybarless heli , en ik ben tot nu toe tevreden over de 3gx 2.1 ik vlieg wel nog geen hard 3d .
merk wel dat ik de heli soms even een beetje moet bij trimmen met de subtrim elev omdat de C.G zich wel precies komt wil je geen drift hebben;)
hier een filmpje

Q8P9QblkO2w[/media] 500 DFC Align 3GX flips and inverted training - YouTube

gr Nick

Laatst bewerkt door een moderator:
dank je voor dat filmpje,

:rolleyes: vliegt inderdaad stabiel inverted,
ik zelf vlieg vaak snelle bochten en da blijft ook de staart goed,
verder oefenen en kijken,
suc6,
gr. Uwe

Back