Iemand ervaring met 2 turbo`s op 1 kist ??

Hoi,

Zoals jullie weten heb ik een A300 en daar komen en moeten 2 turbo`s op, weet iemand hoe ik die aan moet sturen ??

Alle hulp welkom :worship:

Mvg

Voor de Jules unlimited Fokker 70 hebben we indertijd geruik gemaakt van een mixer in de zender die de twee motoren gelijktijdig aanstuurt met de gasstick. Wel een delay in de zender instellen die het gaskanaal zo traag beweegt als de langzaamst reagerende motor, dan ga je mooi recht weg.

Hoi Dick,

Dank voor je reaktie, de reaktie`s vindt ik een beetje mager van de turbine boy`s, maar ja zal wel geen opzet zijn.

Ik wil graag weten hoe dat zit met die ECU en pomp enz enz.

Mvg Jaap

De eerste vlucht zal ik niet zelf doen, maar gun die aan een van de forum mensen hier, wie dat wordt volgendjaar weet ik nog niet, maar heb wel een idee daar over.

Ehhh Jaap welke ECU's ga je gebruiken? de ene ECU is de andere niet wat betreft de instel mogelijkheden.
De ene zweert bij de FADEC de andere weer bij ORBIT en weer een ander bij PROJET, of JETronic en er zijn er vast nog meer.
Iedere turbo heeft natuurlijk wel z'n eigen ECU en pomp nodig, verder moet uitgezocht worden of de beide turbo's een redelijk indentieke karakteristiek hebben wat betreft opname van RPM's en uiteraard de afname van RPM's, EGT temperaturen als het kan beide zo gelijk mogelijk, voltage van de pompen gelijk en nog meer van dergelijke zaken.
Met de ECU instellingen kun je de turbo's redelijk gelijk krijgen lijkt mij maar het is mijnsinsziens veel belangrijker dat beide turbo's met gelijke ECU instellingen ook een gelijke motor karakteristiek vertonen.
Volgens mij zou je de beide ECU's kunnen aansturen via 1 uitgangs signaal maar ik denk dat het verstandiger is om dit toch via 2 uitgangs signalen te doen, puur gevoels kwestie hoor :? en je kan nog wat via de zender instellen als de karakteristiek veel zou afwijken, maar heb hier verder niet zoveel verstand van.
Vliegen met 2 turbo's zal heus niet zo kritisch zijn, ook met "normale" verbrandingsmotoren blijf je afwijkingen houden wat betreft de motorkarakteristiek, dit weet ik uit eigen ervaring met de diverse twin's die ik heb gehad en gevlogen.

Hopelijk heb je hier wat aan Jaap, waneer proefdraaien?

(rare tijd posting? ik ben aan het werk :| )

Grtz Ger.

Ha die Ger,

Bedankt, ik ga maar eens een testopstelling maken voor 2 turbo`s tegelijk
te kunnen laten draaien en ik denk dat ik projet aanschaf dat ziet er goed uit en heb daar wel vertrouwen in.

De turbo schiet goed op, ma ja ik moet ook nog zoveel andere dingen doen he tuin snoeien,schilderen enzenzenz en ik was de laatste 14 dagen ziek, maar ben weer op de been.

Ik moet nog veel kleine dingen doen aan de turbo, nu ga ik eerst de brandstof leidingen maken en dan de rest af maken, in tijd is het niet zoveel meer, maar ik hou je hier en de rest op de hoogte hoor.

Mvg Jaap

http://foto.modelbouwforum.nl/thumbnails.php?album=1187

Jaap Gaasbeek zei:
Ha die Ger,

De turbo schiet goed op, ma ja ik moet ook nog zoveel andere dingen doen he tuin snoeien,schilderen enzenzenz
Mvg Jaap

O, heb je hier geen personeel voor dan? kan je verder met de turbo's, is toch veel belangrijker :wink:
PS mijn tuin staat 12 maand p/j winterhard sinds ik vlieg 8) . betonia's erin en klaar is kees :lol:
Je was toch niet ziek van de turbo's hoop ik?

Grtz Ger.

Back