Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Bedankt. Ik heb hem inmiddels in huis, die van quantum dan. Ik kan het niet vergelijken met HBM, maar ik heb me laten vertellen dat die van quantum toch degelijker is. Misschien klink klare onzin, hoor. Hij frees in ieder geval super. Ik heb net mijn eerste stukje alu op maat gefrees. Heerlijk om zo precies te kunnen werken.
En idd komt er nog heel wat extra's bij kijken. Ik heb de twee assige machineklem van hetzelfde merk als jij hebt. Zojuist ontdekt dat daar toch nog een behoorlijke onzuiverheid in zit. Ik moet nog gaan uitzoeken waar dat vandaan komt. Mijn budget beperkte me tot de noodzakelijk onderdelen om te kunnen frezen. Ik hen dus maar 3 freesje, een boorkop en twee spantangen. Maar, goed ik kan al aan de slag. Er leuk!
Trouwens: mij werd afgeraden om de machine met bouten vast te zetten. In ieder geval NIET de bouten stevig aandraaien dan. Hiermee zou je de machine "scheef" kunnen trekken. Een rubbere mat of heel losje aandraaien kon wel.
Zou handig zijn om een meetklokje met magneetstatief te gebruiken, daarmee kan je alles uitklokken en je klem uitrichten. Meestal moet je de geleidingen ook even opnieuw afstellen (aandraaien) om minder speling te krijgen.
1: Wel heb ik een 4 cm dikke plank van een aanrecht. Die kan wel wat hebben, lijkt me.
2: En misschien is het verschil met HBM inderdaad niet groot. HBM verkoopt hem in ieder geval nu met een digitale dieptelezing en is nu € 150,- duurder dan de aanbieding van quantum. Alleen Crispyn was goedkoper met een BF16 van HBM. Ik heb lang gezocht en ik denk dat ik alles bij elkaar een net bedrag betaald heb voor een machine met een degelijk merk... of ik hou mezelf daarmee in ieder geval graag voor de gek!!!
3: Heeft iemand nog een idee voor parallelsetjes of onderleggers?