Ik vroeg me af of zo'n 2takkertje niet teveel compressie heeft om benzine lekker te vinden en niet te heet wordt?
Extra koppakking er onder.... niet zo'n probleem toch? Heb ik bij alle motoren gedaan, uitgezonderd de boxer, die al een tamelijk lage compressieverhouding heeft.
Oh... dan zou ik er nog eens héééél goed over nadenken of je dat wel wilt.... Ik heb dat gedaan, en dat is echt een behoorlijke klus. Zou ik, zeker met zo'n antiekertje, niet aan beginnen. Als het om een vliegtuig ging, zou ik zeggen: kun je gerust proberen. Mijn Calmato vliegt ook al drie jaar probleemloos.
Ok, maar waarom is een heli meer werk dan een vliegtuig ? hij zit wel dieper weg gebouwd maar verder is het toch hetzelfde principe?
Da's een héééél lange lijst met kleine dingetjes, die allemaal bij elkaar opgeteld een hele hoop problemen betekenen die allemaal overwonnen moeten worden.... Het kan, absoluut, maar ik raad het niemand aan. Ik had de mijne binnen een paar weken vliegend, maar heb er 3 jaar over gedaan voordat het écht goed werkte
Een helimotor wordt heel anders belast en heeft een koeling probleem. Vandaar dat ze 30% nitro voorschrijven. Dan kan elke boerelul ermee overweg en blijft het ding lopen.
Lees dit draadje maar eens.... dat was een lange aaneenschakeling van kleine overwinningen en tegenslagen, probeersels die leken te werken, en probeersels die totaal niks opleverden. Uiteindelijk vliegt die heli, en hij vliegt nu uitstekend, maar het is een hééél lang "gevecht" geweest. Als je wilt, help ik je met alle plezier, maar ik wil je er gewoon uitdrukkelijk op wijzen dat het niet "zomaar effe" gedaan is.
Och, dom... helemaal vergeten in te linken: https://www.modelbouwforum.nl/threads/tijd-voor-iets-nieuws-50-klasse-benzine.224851/