Iemand ervaring met een MK-17 diesel

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door marco_leeflang, 9 jan 2003.

  1. marco_leeflang

    marco_leeflang

    Lid geworden:
    28 nov 2002
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Vollenhove
    Heeft er iemand ervaring met een MK-17 dieseltje, 1,48cc :?:
    Starten, prestaties etc.

    groetjes,
    Marco Leeflang
     
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    MK-17 Diesel

    Ja, ik heb wel eens iemand geholpen met zo'n exemplaar.

    Dat startte en liep heel behoorlijk. Wel is het zaak om met 1 % diesel ignition improver (isopropylnitraat) te werken, anders blijf je aan de compressie schroeven.

    Starten: compressie flink terug, regelnaald helemaal dicht en dan 2 slagen open, beetje choken tot de brandstof de sproeier heeft bereikt, paar druppels tegen de zuiger ( in BDP) en dan maar zwengelen.

    Compressie in stappen van 1/4 slag verhogen tot de eerste knallen klinken ( je hebt toch wel een startvinger ofzoiets?) dan in kleinere stappen opvoeren tot de motor stotterend blijft lopen. Als dit niet lukt de naald 1/2 slag verder opendraaien. Niet vergeten: steeds spuitjes blijven geven anders houdt het op...

    Als de motor loopt, compressie opvoeren tot de motor op een redelijk constant toerental blijft lopen. Dan de brandstofnaald langzaam dichtdraaien. Het toerental zal omhoog gaan en de motorloop wordt weer onregelmatig. Dit laatste door opvoeren van de compressie corrigeren.

    Deze handelingen zovaak herhalen tot de motor het maximale toerental heeft bereikt. (Dat merk je, door dat verder knijpen van de brandstof geen toerenverhoging meer tot gevolg heeft maar de motor dreigt af te slaan en/of na het verder verhogen van de compressie de motor duidelijk 'zwaarder' gaat lopen)

    P.S. Kom je naar de LB-meetings dit jaar?
     
  3. marco_leeflang

    marco_leeflang

    Lid geworden:
    28 nov 2002
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Vollenhove
    P.S. Kom je naar de LB-meetings dit jaar?

    Uiteraard

    zijn de datums al bekend??

    Marco
     
  4. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    DII?

    Bruno, enig idee waar je nog DII kan kopen in Nederland?
     
  5. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    De MK-17 is een super makkelijke motor.
    Hij loopt het beste op de groene bijgeleverde prop. Tenminste dat is mijn ervaring.

    Eenmaal op afstelling is die super makkelijk te starten. Even compressie iets terug, beetje primen starten en compressie weer opschroeven.

    DII is volgens mij bij Loet wel te bestellen.
     
  6. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    DII

    Bij Loet is niet langer DII te bestellen. Vandaar de rondvraag.
    Misschien bij Rietbergen IPN?
    Ik weet inmiddels wel dat Bardahl een cetaan verhoger in de handel heeft. Kost 11 euro per 300ml.
     
  7. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Ik heb (nog) geen ervaring met het bedienen van MK-17's, al heb ik er wel een paar.

    Over DII, Een paar jaar terug gaf Owen nog aan dat dit bij de betere autozaak te krijgen was. Als het om IPN gaat, geef me dat dan even op tijd aan, op de nationals in Engeland, laatste weekend van augustus, is het als het moet per honderden liters te krijgen, dus als je wilt dat ik wat voor je meeneem ... Het is in blikjes van 250 ml te krijgen, alleen weet ik bij god niet meer wat het kost, maar het is zeker niet onbetaalbaar.
     
  8. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    DII

    PP,

    Ik kende dat verhaal. Daarom heb ik in mijn buurt de betere garages afgeschuimd. Geen goed resultaat.

    Ik heb bij Loet voldoende spul gekregen, maar we moeten vooruitkijken. Er zijn meer gegadigden in Almere, vooral door de diesel revival.

    Het aanbod IPN wil ik graag aannemen!

    We zien elkaar nog, met lege flesjes .
     
  9. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk

    Zolang je allebij met lege flesjes naar die meeting toe komt zie ik het nut van het ruilen niet echt in ;-)

    Owen
     
  10. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    meerdere gegadigden, meerdere lege flesjes.
     

Deel Deze Pagina