Iemand ervaring met fok maken voor Woodstock op Sailcut???

• Topicstarter Topicstarter Yves Tonnaer
  • Startdatum Startdatum
nee, ik houd het gewoon op een conventioneel tuigage
mvrgr: Yves

als je niet kan zeilen of niet zo veel ervaring heb is het ontwerpen van zeiltjes zowiezo best moeilijk en ook het programma sailcut heeft zo zijn kuren
hoop dat je wat aan die zeildef heb gewoon openen in sailcut
groet Rindert

Rindert,

Super bedankt voor je gegevens!!!! Hier heb ik dus wat aan!!!!
Mijn bootje heeft een iets langere lengte, maar ik heb nu in ieder geval een richtlijn voor het ontwerp.
Ik zie nu dus ook dat de fok beneden minder bol moet zijn dan boven en dat je daar meer diepte nodig hebt.
Kun je me misschien wel nog uitleggen waarom je deze waardes hebt genomen, of is dat gewoon een beetje op gevoel?
(ik bedoel hierbij de waardes voor o.a twist/verticale verdeling/voorlijk vorm/diepte/achterlijkvorm). Zit hier nog een bepaalde
theorie achter? Heb je eventueel ook nog een voorbeeld voor grootzeil?
Ik ga zelf weer aan het ontwerpen. Heb je nog een prijsidee voor dat uitsnijden?
Laat het nog even weten.

Groeten: Yves Tonnaer, Gaastmeer

De waarden hebben te maken met de windsnelheid over dek en de hoek waaronder de wind in komt. Over dek komt de wind scherper in dan boven waardoor het zeil onder in scherper moet staan dan bovenin om de zuigkracht van de wind optimaal te benutten.
Het is voor een deel theorie en gevoel en vooral ervaring en heel veel zeiltjes maken de hoeveelheid twist is een samen spel tussen je fok en het grootzeil en de hoeveelheid bolling van de fok bovenin,met twist zorg je er voor dat je fok niet loost in je grootzeil zodat de luchtstroom niet onderbroken wordt. Voor je grootzeil betekent twist dat je ervoor zorgt dat je achterlijk niet gaat scheppen en wat ook van belang is is de vorm van je boot, waar wil je meer snelheid maken op welke koers bedoel ik wil je op de ruimere koersen je winst halen zul je je profiel naar achter moeten brengen wil je hoogte halen moet de maximale bolling meer naar voren en je achterlijk langer en vlakker met minder twist enz enz teveel om op te noemen kwestie van ervaring
ik ga geen waardes noemen want dat snij ik me zelf in de vingers niet goed voor de handel zeg maar
de kosten is af hankelijk van het materiaal
Groet Rindert

Back