Iemand ervaring met hexcrews schroeven?

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door Tazzy, 16 nov 2004.

  1. Tazzy

    Tazzy

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    139
    Locatie:
    Den Haag/Leidschenveen
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Ofwel inbus....

    Je gaat er geen meter harder door en de gewone schroeven voldoen prima dus waarom zou je ?
     
  3. stevenkoiter

    stevenkoiter

    Lid geworden:
    12 dec 2003
    Berichten:
    317
    Locatie:
    Den Haag
    Toch is het naar mijn idee wel handig.

    Bij het demonteren van onderdelen vind ik het altijd wel erg makkelijk. Bij een Mission zitten hele goedkope en naar mijn idee slechte kruiskopschroeven waardoor het soms lastig is om iets los te halen. Als ik iets los moet halen van mijn C10 is dat veel makkelijker, deze auto heeft dan geen inbus, maar torx.
     
  4. daar ben ik het mee eens, gewone kruisschroeven hebben de neiging om sneller dol te draaien dan torx, zelfs met goed gereedschap.

    ronnie
     
  5. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    en daar ben ik het als monteur die 100-den schroeven per week doorheen blaast niet mee eens.

    9 van de 10 weten niet eens het verschil tussen een philips kruiskop en een pozidrive kruiskop.

    als je de goede maat en type schroevendraaiers gebruikt draai je niets kapot.
    meestal gaat het stuk door verkeerd gereedschap of te vast aandraaien
     
  6. stevenkoiter

    stevenkoiter

    Lid geworden:
    12 dec 2003
    Berichten:
    317
    Locatie:
    Den Haag
    Toch ben ik het niet met je eens. Wat ik het fijne vind aan torx/inbus is dat je geen kracht hoeft te zetten om iets vast of los te draaien.
     
  7. Tazzy

    Tazzy

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    139
    Locatie:
    Den Haag/Leidschenveen
    Het zal denk nog wel een weekje duren voor ik em binnen heb... vanavond maar eens kijken of ik zo'n doosje schroeven kan bestellen. Die zijn niet zo gek duur en zien er vrij kompleet uit
     
  8. ik heb de schroeven aan de onderkant van mijn auto vervangen voor inbus schroeven en ben er achter gekomen dat ze wel makkelijker zijn omdat je ze vaster aan kan draaien
     
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    We hebben het hier over een Micro, waarin ik na 3 jaar nog dezelfde schroeven heb zitten na vele projecten etc.....

    Maar ja, onnodig geld uitgeven lijkt hier soms een hobby te zijn......
     
  10. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    bij heli gebruiken we veel inbus schroefen die worden gewoon std bij geleverd maar we gebruiken zo ver ik heb kunen ervaren ook wel gewoone kruis kopen en net wat gerard zegt er is helemaal niet zo veel kracht nodig het is juist slecht om meer kracht te zeten want dan juist krijg je dol gedraaide schroefen
    (dit weet ik omdat ik soms nog al eens een probleem heb met de doseren van mijn kracht in mijn arm en als je dan net bezig bent met een kruiskop schroef en je hebt niet exact het juiste greedschap dan kun je die schroef wel vergeten)
     
  11. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    dat zijn dan wonderschroeven...

    je moet zowieso evenveel kracht zetten...
    het is je inbussleutel waarmee je ee grote, moment hebt daarom heb je en grote hefboom.
     
  12. Tazzy

    Tazzy

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    139
    Locatie:
    Den Haag/Leidschenveen
    Prijs valt reuze mee... wacht heel even wat ik bij mijn RS4 krijg, die is ook niet helemaal standaard meer.

    Snap ergens ook wel dat het waarschijnlijk overkill is en als er bij roelof niet mis gaat met zijn auto dan zal het standaard wel okay zijn. Heb echter zoiets van liever in 1x heel goed dan met prut materiaal dingen moeten vervangen
     
  13. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Goed gereedschap is het halve werk.....
     
  14. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    overigena kan je boutjes in 12.9 staal in die maten zo halen voor centenwerk bij de ijzerwaren speciaalzaak, die zijn zeker goedkoper dan vanaf daar bestellen.

    misschien daar even kijken eerst ?
     
  15. stevenkoiter

    stevenkoiter

    Lid geworden:
    12 dec 2003
    Berichten:
    317
    Locatie:
    Den Haag
    Ik bedoelde dus dat je weinig drukkracht hoeft te geven om een schroef los of vast te draaien. als de inbus/torx eenmaal in de schroef zit hoef je alleen maar kracht te zetten voor het draaien.
     
  16. Erikderaaf

    Erikderaaf

    Lid geworden:
    18 sep 2003
    Berichten:
    1.942
    Locatie:
    Zijtaart, noord-brabant
    als het een beetje kan haal ik alle schroeven bij de ijzerwaren zaak, vaak dan een rvs versie.

    zijn de boutjes te lang, gewoon stukkie afdremelen, en dan ben je iets van een 3e of minder kwijt dan dat je het bij de modelfabrikanten besteld.

    heb amper problemen met strippende kruiskoppen, degene die ik kapot heb gedraaid kwamen eigenlijk omdat ik pozidrive schroevendraaiers heb gebruikt (waarom hebben ze die dingen eigenlijk), en die hebben een als je goed kijkt op een hoek van 24 graden van het grote kruisje nog een kleine inkeping.
    een pozidrive pakt een kruiskop wel vast, maar niet helemaal goed...
     
  17. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    voor pozidrive schroeven natuurlijk :D
    als je die weer met een normale kruiskop aandraaid gaat het ook mis :wink:
     
  18. Erikderaaf

    Erikderaaf

    Lid geworden:
    18 sep 2003
    Berichten:
    1.942
    Locatie:
    Zijtaart, noord-brabant
    inderdaad

    en omdat ik nog geen auto's ben tegengekomen met pozidrives heb ik de schroevendraaiers meteen uit de toolkit gesleurd en alleen goede philips schroevendraaiers gehaald, in diverse maten...
    nu is het alleen kwestie van goede maat gebruiken....
     
  19. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    Ik heb voor m'n schumacher en m'n tamiya 2 verschillende soorten kruisschreoevendraaiers nodig, inderdaad, ook omdat ze anders dol worden gedraaid (is tamiya pozi of philips en schumacher ?)
     
  20. Tazzy

    Tazzy

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    139
    Locatie:
    Den Haag/Leidschenveen
    Eigenwijs als ik ben en voor onder de kerstboom heb ik net 2 kitjes besteld.

    Zal als ze binnen zijn wel een mini review maken [​IMG]
     

Deel Deze Pagina