Beste Sinjoker,
Bereid u op het ergste voor, de zender/ontvanger die standaard bij de Jamara (en ook die bij de indentieke Graupner en die van Conrad .... en nog een paar andere leveranciers) "grote" Piper J3 zit , is een 27MHz AM zender met bijbehorende ontvanger, en die werken volgen een systeem dat sterk afwijkt van de in de "reguliere" modelbouw gebruikelijke standaards, (voor de kenners het is een versimpelde PCM codering, volgen een "Chinees" protocol) .... de zender werkt dus niet met ontvangers van andere merken (en omgekeerd) ... al met al "speelgoed" ....
Maar gelukkig de servo's zijn standaard (en waren, voor minder dan € 25,-- de twee, ook zo los te koop geweest....)....
Het enige wat je nog kan doen om wat lol van je aankoop te hebben, is het pipertje wat te "tjoenen" ... bij voorkeur lichter maken, dit kan je doen door kleinere accu's te gebruiken en dan liefst nog met één/twee celletje(s) meer ... en ook een propellor met iets meer spoed kan helpen ..... standaard zit er een 165mmx75mm bij (= 6,5"x3" in de meer gebruikelijker inch maten) .... vervangen door bij voorbeeld een 6,5"x 4" ("Carbon Electric-prop" van AeroNaut of gelijkwaardig)
Probleem is om dit kistje goed vliegend te krijgen, de snelheid behoorlijk omhoog moet .... en het "gas" niet regelbaar is ..... maar "men" zegt dat je het gas aan/uit schakelaartje kan vervangen door een klein regelbaar weerstandje (pot-metertje), en in het pipertje zit al een "echte" regelaar (als het goed is ) .....
P.S.
houd er rekening mee dat dit vliegtuig, in ieder geval voor de Nederlandse wet, een volwaardig RC vliegtuig is en dat er niet zomaar overal mee gevlogen kan/mag worden ....
P.S II
Ik heb al maanden zo'n zender + ontvanger liggen, weliswaar de tweekanaals versie, maar die schijnt identiek te zijn op het ontbreken van wat simpele componentjes na ..... en de schema's (in het Chinees) hoe deze aan te passen, d.w.z. hoe alle mogelijke functies zijn te gebruiken van het toegepaste "chipje" .... in moet me toch maar eens een keer een uurtje in mij laboratorium terugtrekken om dit uit te zoeken ....