Iemand ervaring met opbouwen van "Fosfor brons blech?

• Topicstarter Topicstarter Jeffry
  • Startdatum Startdatum
J

Jeffry

Guest
L.S.

Ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met het materiaal "Fosfor brons blech; dit is een soortgelijk materiaal als gewone printplaat maar nog stijver en schijnbaar beter te be- en verwerken.

Ben ook benieuwd of iemand weet waar dit materiaal te koop is...

Groetjes Jeffry

Hoi Jeffry,

ik heb daar helaas weinig ervaring in maar wat ik begrepen heb is dat spul niet bepaalt goedkoop.
Het is geen printplaat materiaal in die zin van het woord omdat het compleet van metaal is en dus niet op een epoxyplaat gelamineerd is.

Dus dezelfde dikte zal altijd zwaarder zijn.

André

Bedankt voor je antwoord André,

Als weinigen ervaring hebben hebben met Fosfor brons plaat waar worden opbouwen / kastelen dan van gemaakt afgezien van balsa en triplex.

En natuurlijk wat is 't makkelijkst en het sterkst voor bijvoorbeeld een werkschip?

Groet Jeffry

enkele mogelijkheden:

berkentriplex:
Voordeel is dat het buigbaar is in de dunnere versies makkelijk lijmen met watervaste houtlijm, nadeel is het noodzakelijke plamuren en schuren.

Balsa:
Voordeel erg licht en makkelijk te bewerken, nadeel niet erg sterk en noodzakelijke plamuren en schuren.

Kunstof:
Voordeel licht, buigbaar, makkelijk te lijmen met seconden lijm, nadeel is er eigenlijk niet echt.

Printplaat:
Voordeel is dat je het met de soldeerbout aan elkaar kan maken, erg sterk, nadeel bijna niet buigbaar en stinkt tijdens schuren cq vijlen.

Dat zijn zo ongeveer de materialen die mij in vallen.

André

hai jeffry