Iemand ervaring met opbouwen van "Fosfor brons blech?

• Topicstarter Topicstarter Jeffry
  • Startdatum Startdatum
J

Jeffry

Guest
L.S.

Ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met het materiaal "Fosfor brons blech; dit is een soortgelijk materiaal als gewone printplaat maar nog stijver en schijnbaar beter te be- en verwerken.

Ben ook benieuwd of iemand weet waar dit materiaal te koop is...

Groetjes Jeffry

Hoi Jeffry,

ik heb daar helaas weinig ervaring in maar wat ik begrepen heb is dat spul niet bepaalt goedkoop.
Het is geen printplaat materiaal in die zin van het woord omdat het compleet van metaal is en dus niet op een epoxyplaat gelamineerd is.

Dus dezelfde dikte zal altijd zwaarder zijn.

André

Bedankt voor je antwoord André,

Als weinigen ervaring hebben hebben met Fosfor brons plaat waar worden opbouwen / kastelen dan van gemaakt afgezien van balsa en triplex.

En natuurlijk wat is 't makkelijkst en het sterkst voor bijvoorbeeld een werkschip?

Groet Jeffry

enkele mogelijkheden:

berkentriplex:
Voordeel is dat het buigbaar is in de dunnere versies makkelijk lijmen met watervaste houtlijm, nadeel is het noodzakelijke plamuren en schuren.

Balsa:
Voordeel erg licht en makkelijk te bewerken, nadeel niet erg sterk en noodzakelijke plamuren en schuren.

Kunstof:
Voordeel licht, buigbaar, makkelijk te lijmen met seconden lijm, nadeel is er eigenlijk niet echt.

Printplaat:
Voordeel is dat je het met de soldeerbout aan elkaar kan maken, erg sterk, nadeel bijna niet buigbaar en stinkt tijdens schuren cq vijlen.

Dat zijn zo ongeveer de materialen die mij in vallen.

André

hai jeffry

Fosfor-brons wordt o.a gebruikt voor het maken van veerclips. Tenminste dat is wat wij er op het werk van maken. Het is een heel taai plaatmateriaal met zeer goede verende eigenschappen. Door zijn taaiheid is het echter niet erg makkelijk te verwerken. Wij gebruiken hardmetaalfrezen om het te bewerken omdat HSS frezen veel te snel slijten. Zelfs die met 8% cobalt. Ook buigen brengt nogal wat problemen met zich mee door de veerkracht van het materiaal.

Als het niet per se nodig is zou ik niet voor dit materiaal kiezen. Je kan dan beter messing- of koperplaat nemen. Deze laten zich makkelijker solderen. Voor beide materialen geldt: eerst even licht opschuren en dan voorvertinnen mbv S39. Goed afspoelen,(anders vreet de zoutzuur in de S39 je soldeer aan op den duur)en dan kan je het verder gewoon met harskern-soldeer afsolderen.
Messingplaat laat zich ook heel goed hardsolderen met borax als vloeimiddel en zilversoldeer als soldeertoevoeging.

Hoop dat je er wat aan hebt.
Ruud

Hoi Jeffry.

Ik kan je vertellen dat ik er veel mee werk, ben er mee in kontact gekomen door leden van het IOS.
Deze bouwen hele opbouwen :roll: van zie http://www.schiffs-modell-bau.net/ :idea: :idea: dit is een site van de duitse wereld kampioen, kijk bij"strill-power en Normand progress". :!:
Je hebt er alleen een speciale knip machine voor nodig,heb hem gekocht bij buitelaar"rol-, knip-, zet bank, daar met een blik schaar het niet te knippen is dan rolt het op. :evil: Wij gebruiken 0.2 en 0.3 mm fosfor brons plaat, wat gewoon te solderen is.
Alleen het er uit halen van raampje is wat lastig :?: , eerst met boortje omtrek er uit boren en daarna vijlen.

Kopen doen wij meestal met een paar tegelijk, laatst twee platen gekocht 1x 2000x300x0.2 mm en1x 2000x300x0.2 voor 74 euro, dit was wat prijzig daarde koper prijs hoog stond :evil: .

Conrad heeft het ook.

Groeten elroy

Hallo jeffrey.

Wel een beetje laat maar hier wat nieuws over forfor brons.
Ik werk er al enige tijd mee en ik moet zeggen voor de scheepmodelbouw is er geen beter matriaal te bedenken!!!!.
eenmaal mee gewerkt vervloek je alle andere matrialen al;s, ABS, Polystyreen, printplaat, messing, laat staan hout.

Het vraag veel oefening en een speciale knipbank.
Maar dit weegt niet af tegen de vele voordelen.
Ik kan met mijn schaar stripjes snijden van 0.5 mm met een matriaaldikte van 0.2, zonder torderen.
echt een supper matriaal.
Voor mij niets anders meer.
Ook omdat ik bijna alleen met 0.2 mm dikte werkt zeer hoog detailnivo.
En dat bij schaal 1:50. (mijn model is tot 164 cm, Maersk Master)

als je vragen hebt hoor ik het wel.

gr leen.

Leen als je dat forum goed doorspit staan er ook Nederlanders op met een schip van Mammoet van bijna 4 mater lang.

Deze werden door Ned LLoyd gesponserd, hebben op de Europese Kampioenschappen meende ik de tweede plaats behaald.

Heb er nog een film van dat ze in Den Helder een demonstratie gaven.

hey daar kenk volgens mij meer over vertellen
had op een site nog een paar foto`s daarvan volgensmij als zij het zijn

als het goed is bedoel je dan de happy buccaneer

zal er even een plaatje bij doen als het zo is zalk er meer plaatsen

Klopt het dat fosforbrons een beetje roodachtig van kleur is? Ik had laatst een plaatje besteld, en die kleur verraste me wel.

armando zei:
hey daar kenk volgens mij meer over vertellen
had op een site nog een paar foto`s daarvan volgensmij als zij het zijn

als het goed is bedoel je dan de happy buccaneer

zal er even een plaatje bij doen als het zo is zalk er meer plaatsen

Ja dat is hem die foto heb ik zelf trouwens gemaakt.
Maar op die site zie je ze daar mee sjouwen de foto zal van 1992 1993 zijn gemaakt in Den Helder Quelderduin.

oke ja ik had hem toevallig nog steeds in mijn archief
en ik heb er nog 2 maar echt hoe dat allenmaal gedaan is alles electrisch en schaal 1:50 ja
maar ik had hem ook van www.kunstvaartforum.nl
ofzoiets maar ik weten iet of die nog bestaat
en klopt het dat zij(happy buccaneer) nu is het maritiem museum in rotterdam staat ?

mvgr
armando

Armando dat weet ik niet woon in Groningen jij woont er dichter bij.

Ze hadden alles schaal 1 : 50 de Smit Nederland Slepers de Loodsboot de loods ging via een trap aan boord.
Kereltje zat onder water en als het bootje naastde trap lag zag je hem naar boven gaan.

Ze konden die last op een ponton zetten allemaal radiografisch.
Aan de happy Bucaneer zaten 4 dunne lijnen 2 achter en 2 voor.
Op de slepertjes zat van de beting een stang met aan het eind een haak door langs die lijn te varen waar een rond bolletje vislood aan zat haakten ze die lijn vast en bleef als ze trokken het bolletje in de V haak hangen.
Deze kon ook weer ontkoppelen was allemaal perfect uitgedacht.

Armando wat voor naam staat er voor een gedeelte van de foto's.

Daar staan schepen bij vanaf 1977 tot 2005.
Dat is dus een hele periode er is zelfs een werkende sluis.
Roelof Konigers heeft het begin gemaakt zijn vader heeft een 45 modellen gebouwd meestal grote schepen.

ja nu let ik er inderdaad pas op
maar hij heeft inderdaag heel wat schepen gebouwd en nog wel mooie ook vink toch wel knap hoor van die man

Back