Iemand ervaring met raketzwevers?

Discussie in 'RaketModelbouw' gestart door Igwe Aneke, 26 sep 2005.

  1. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Zijn er mensen die ervaring hebben met raketzwevers, en hier het een en ander over zouden kunnen vertellen? Wat zijn leuke modellen? Welke motoren moet je gebruiken? Wat zijn de vliegervaringen?
     
  2. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Igwe,
    Tijdens de DRRA lanceerdagen zijn een aantal mensen met zogenaamde Boostgliders, deze vliegen in vrije vlucht (dus niet R/C gecontroleerd terug). Tijdens grote wedstrijden wordt er ook gevlogen met R/C Zwevers.

    Op de site van de DRRA (http://www.drra.nl) kun je gratis de tekening downloaden van de TG-1 Boostglider (ga naar Archief; Tekeningen)

    Bij Caveman Rocketry (http://www.cavemanrocketry.nl) kun je gliders kopen (zoomie; Silverhawk; etc) maar tevens tekeningen (plan pack's) kopen om grotere gliders zelf te bouwen (http://www.cavemanrocketry.nl/webstore/index.php?cPath=32_60)

    Bij Modelraketten.nl (http://www.modelraketten.nl) kun je de Transwing SuperGlider bestellen. Deze zwever vouwt zijn vleugels uit als hij los komt van de raket. Zie ook foto hieronder (hoop niet dat SWT het erg vind dat ik zijn pagina hier link)
    [​IMG]

    Deze lijkt mij zo op het eerste gezicht geschikt om om te bouwen naar R/C, met een paar lichte servo's en een klein accu pack.

    Kijk ook eens bij JimZ, http://www.dars.org/jimz/rp00.htm
    Voor meer gratis bouwplannen.

    Groet,
    Bas
     
  3. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Igwe,
    Kijk ook eens bij het Foto Archief 1 op de DRRA site (Achief; Foto's&Video's; Foto Archief 1; Gliders).
    http://www.drra.nl
     
  4. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Bas, bedankt voor de links! Vooral bij caveman staan wel leuke dingen. :D
    Ik ga het allemaal eens op mijn gemak doornemen. In ieder geval gaat mijn voorkeur uit naar RC, maar daar is zo te zien zeker het een en ander voor te krijgen.
     
  5. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Wat een leuke oplossing is ;-)

    Neem een Bug en monteer daar een een Motor op.

    De bug heeft al een V staartje zo dat je geen problemen hebt met de vlam. De staart omgekeerd monteren kan ook.

    de gemiddelde bug weeg 100 gram (maal 5 == 500 gram stuwkracht ) of wel met een C 6 motor stijg je vertikaal op met je bug. Zelf wil ik kijken of ik ook met een Helt motor kan vliegen. Die geven 200 gram stuwdruk gemiddeld en ik den kdat dat voldoende is om op hoogte te komen.

    De motor moet iets achter het zwaarte punt zitten en kan gewoon met een simpel klemmetje worden vast gezet. (die dingen die wel eens worden gebruikt om gereedschap op ene bord te klemmen)


    verder hoop ik volgende maand mijn nieuwe motoren te hebben en dan heb ik 10 seconden brand duur. En dan kan heb je tijd om eerst een snelle loop te vleigen voor je hoog te moet winnen met je model.

    Een ander leuk ding is de RC2 van Rob Edmonds. een kanaals zwevertje met alleen rol roeren.
     
  6. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Caveman himself. :cool:

    Die 5:1 thrust-to-weight ; is dat standaard? En hoe zit het met het zwaartepunt bij delta- en canard-modellen?
    Heb je zelf trouwens ook ervaring met de plansets die je aanbied? Met name dan de aerotech phoenix en de astro blaster.
    Ik heb zitten twijfelen zelf iets in cad te gaan tekenen, maar misschien is het aan te raden een reeds bewezen ontwerp te nemen....
     
  7. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    yep its me ;-)

    die 5:1 is een vuist regeltje voor raketten. En is makkelijk om even snel te bepalen wat voor motor je nodig hebt. Als je een klein beetje kunt vliegen is de Phoenix een leuk ding. De Astro blaster kun je ook van een speed 400 motortje voorzien, en dat vliegt als de brandweer. Van de astroblaster heb ik een cad file, en het ont werp een beetje aangeast. mijn eigen verzie zit op 250 gram. Het origineel weegt bijna 400. Cad file inlezen en gewoon een rompje laten frezen.

    Bij canard's en delta's zit de motor achter in en zit je dus ruim achter je zwaarte punt met je motor. dat moet wel werken zou ik zo zeggen.

    De cad files wil ik wel met je delen voor eigen gebruik.

    alle kits die ik op de site heb staan, zij uitgebreid getest en vliegen goed.

    Pb me maar even
     
  8. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    ik heb een keer een schaalmodel gezien van een me 163 komet waarbij een raketmotor bij de start werd gebruikt als starthulp.. soort vervanging van een bungy.. erg gaaf.. ;)

    Peter
     
  9. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
  10. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Als ik met niet vegis heeft Grauper een dergelijk kitje gehad.

    Was geen succes geloof ik want het vloog letterlijk als een raket en was bijna niet te besturen.
     
  11. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
  12. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
  13. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    http://www.dars.org/jimz/k-57.htm


    Deze bouw je in een avond, en kan je uit rusten met rolroeren, of een richtings roer.

    verder gewoon piggyback vliegen ,zie plaatjes vorrige posting
     
  14. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Lijkt wel een beetje op een JATO (Jet Assisted Take Off), alleen hingen die als losse booster raketten onder (zeer zwaar beladen) vliegtuigen (militaire doeleinden natuurlijk in the USA).
     
  15. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    @Igwe,
    Deze kwam ik tegen bij Woti in Duitsland:
    [​IMG]

    Star-Trainer
    Ein RC-Raketengleiter...

    ...für alle, die den Raketenflug vom Boden aus selbst beeinflussen möchten. Zum Starten des Modells ist eine Flugerfahrung mit Fernsteuerung empfehlenswert. Zusätzlich werden benötigt: 2 Servos, Empfänger und Akku in Miniaturausführung. Spannweite:117cm Länge:88,5cm Gewicht:ca.260g(flugfertig) Motor:(D),E MEHR INFO


    EUR 60,90
    http://woti.de/p63.html

    Vliegt op E motoren (misschien ook D, maar dat staat tussen haakjes).
    E motoren zijn altijd wat lastig te krijgen, al begreep ik dat Caveman ze tegenwoordig (weer) heeft.
     
  16. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    ja ik heb ze weer :)

    die E 15 motoren zijn echt waanzinnig in je zwevertje. 10 seconden brandduur.
    En verder krijg ik net een SMSje dat er ook f motoren aan komen 8O
     
  17. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    zo, even dit draadje weer nieuw leven in blazen.

    ik zou toch binnenkort een keer willen experimentere met een raketzwever.
    Heb verschillende bekeken en blijf eerst een beetje hangen op de phoenix en de astroblaster.

    Igwe.. hoe staat het met jouw ontwerpjes ;)

    Jan hein, zou je misschien het ontwerp van die astro blaster ook met mij willen delen? Dan ga ik eerst die proberen, en van daaruit verder kijken.

    Misschien is het een idee een boostglider te maken met een gfk rompje. Ik heb begrepen dat de phoenix ook styro abachi vleugels heeft. Ik maak zelf ook styro abachi vleugels..
    Uiteindelijk wil ik uitkomen op een gfk rompje met styro abachi vleugel..


    Peter
     
  18. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    wat is trouwens het vliegklaar gewicht van de phoenix, en de astro blaster
    en wat voor wing span hebben die?

    Peter
     
  19. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Ik heb twee zwevertjes met een glasfiber rompje.
    De Sweet v en de Stratoblaster.

    Sweet V heeft een gewicht van ongeveer 450 gram.

    Strato blaster 350 gram

    De astro blaster weegt ongeveer 250 gram met een span van 850mm (moet het controleren doe het nu uit mijn hoofd)

    Phoenix span moet ik na kijken weet ik zo niet uit mijn hoofd.


    De tekening van de astroblaster Pb ik je wel even
     
  20. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    hoi jan hein.. ok , bedankt.

    als ik het goed begrijp moet je er dus om denken dat de stuwdruk van de motor die je gebruik voor de lancering.. 5 x het gewicht is van je zwever?

    waar word die sweet v en stratoblaster verkocht?

    Peter
     

Deel Deze Pagina