Iemand ervaring met vario ec155

Hey collegabouwers;

Heefd er iemand ervaring met de schaalromp ec 155 van vario?

Ik zou deze graag gaan bouwen in Full Scale van de Panther van de Franse Marine.

De moeilijkheidsgraad ligd redelijk hoog en het is de eerste schaalromp die ik zou gaan bouwen dus alle hints zijn welkom.

Alvast bedankt

SAR Scott

Als je een Panther wil bouwen is de panther van Hirobo mischien een leuk alternatief en voor een eerste schaalheli ook redelijk simpel om te bouwen. Hij kan ook ongespoten geleverd worden. HIROBO MODEL ENTERPRISE COMPANY HOMEPAGE onderaan de pagina ,dit is ook nog het correcte model want een ec 155 is geen Panther.

gr Arjen.

Ik sluit mij volledig aan bij Arjen (Tiger2).

Want een jaar geleden zat ik voor de zelfde keuze een vario of hirobo ec-135.

En ik heb nu de Hirobo, deze is een stukje kleiner maar wel beter gedetailleerd.
En de fenestron is ook schaal alleen iets groter als de full scale.

Maar Vario is natuurlijk groter en meer bekend.

Voor de rest succes in de schaal wereld.

het is de eerste schaalromp die ik zou gaan bouwen dus alle hints zijn welkom.

Alvast bedankt

SAR Scott

Hoewel ik zelf zéér groot Vario liefhebber ben en volledig overtuigd van de kwaliteit van hun spullen, toch: als het je eerste schaalromp word, zou ik NIET de EC 135 bouwen: vanwege de Fenestron komt daar toch iets meer bij kijken dan gewoon wat in elkaar plakken.
Evenzo niet de MD 900 of 520 (NOTAR) want die zijn ook niet erg simpel.

Dus of je bouwt eerst ervaring op door wat eenvoudiger modellen (Jet Ranger, Huey, dat soort kisten) te bouwen, of je kiest voor de Hirobo (ben ik totaal niet mee bekend, maar schijnt ook een goede heli te zijn).

Echter, hoe makkelijker te bouwen, hoe minder de uitdaging naar mijn idee, en dus minder uiteindelijke voldoening, maar dat is puur persoonlijk.
Ik ben zelf geen full scale bouwer (als het er van 10 meter afstand een beetje leuk uitziet ben ik al tevreden), het moet vooral goed vliegen, maar dat is voor iedereen weer anders.

Groet, Bert

Hey collegabouwers;

Alvast bedankt voor de goede info.

Gisterenavond heb ik heel de avond op het net aan het surfen geweest en veel goede foto's van de panther vond ik niet en daar het de bedoeling full scale te gaan om wedstrijden te doen is he concept helemaal veranderd.
Het wordt zowieso de vario daar hier op 20 minuten van mijn deur de variodealer zit (Helitempel.be).
Dat is altijd gemakkelijk als je het éne ogf het andere nodig hebt.
En vario is een deftig merk. ik ben er 2 weken geleden nog geweest in duitsland en ze hebben echt wel veel qua accesoires enz....
De keuze ligd nu vast op de EC135 met fenestron daar dat dat systeem echt de max is.
Ik heb nl. keiveel en keischone foto's van de lifeliner in nederland.
Dat is een ambulanceheli . (Algemeen)
Nu alleen nog even uitzoeken wat het wordt benzine, elektro of turbine.
Daar het full scale wordt zou turbine het realische zijn, benzine trilt hard en electrogezind ben ik niet echt en nitro is te doen maar ja we zien wel.
Nu even enkele foto's laten afdrukken op 1740 mm van snuit to staart en dan zien of het op wat trekt qua uitzicht.
Anders wordt het weer wat uitzoeken maar de EC135 lifeliner is alvast een
veel gemakkelijker concept dan de panther qua afwerking.
Pff full scale er steekt weer wat in mijn verstand!!!!!!!!!!

Groetjes SAR Scott

proficiat met de keuze.

Ik heb zelf de ec-135 van hirobo en maak deze in de KLPD kleuren dus wie weet kunnen we eens samen vliegen.

2 Nederlandse heli's gemaakt door 2 belgen.:D:D

Ik ben ook verzot op alles wat met fenestron en notar word aangedreven.

Misschien zien we elkaar morgen wel in Hulten.

Tsja, het is en blijft een keuze, maar in jouw geval zou ik dan toch voor Nitro gaan. De Rossi 65 is een uiterst krachtige, betrouwbare en prettig draaiende motor die met nul % nitro genoegen neemt en zijdezacht loopt. Wij vliegen hem in een Lynx en daarin voldoet hij echt fantastisch.
Maar wat belangrijker is, bij de Nitro uitvoering is het makkelijker om het gewicht binnen de perken te houden, en hoe lichter hoe beter met een vierbladsrotor. Zelfs als je een V-stabi of soortgelijk gebruikt, is een lichte heli toch nog steeds van voordeel. Niet vanwege de liftkracht, want die is er genoeg, maar wel vanwege de stuureigenschappen.

Met turbine word full scale wat lastiger vanwege de benodigde ruimte, en benzine trilt inderdaad flink.
Electro gaat ook prima, en hoeft niet veel zwaarder te zijn dan Nitro, maar in een schaalheli gaat dat dan wel ten koste van de vliegtijd.

Groet, Bert

Hey Volunteer

Dat zou idd mooi zijn maar in mijn geval zal het nog wel een jaar of 2 zeker duren eer ik er klaar mee kan zijn.
ik ben namelijk internationaal vrachtwagenchauffeur dus heb niet altijd zoveel tijd.
je kent dat hé, vrouwen en kindjes.
Morgen zal ik ook niet in Hulten kunnen zijn want ik ben al 2 weken na elkaar weggeweest.
4 dagen heidelberg / vario duitsland.
3 dagen helidays belgium in edingen bij amce waar ik zelf vlieg.
En als je dan in de week ook al niet thuis bent moet je af en toe een weekendje kunnen toegeven hé.

Hey Brutus

je hebt mss wel gelijk.
ik ga dat nog even bekijken alhoewel turbine toch wel erg aantrekkelijk is.
bestellen doe ik toch niet van vandaag op morgen.
het presseerd niet echt hé
op een weekje komt het niet aan.

grts SAR Scott

Hey Brutus

je hebt mss wel gelijk.
ik ga dat nog even bekijken alhoewel turbine toch wel erg aantrekkelijk is.

grts SAR Scott

Haha, als geld geen bezwaar is....
Mijn grote BO (benzine) was al duurder dan de tweedehands auto waar ik nu in rij, Electro zou al fors duurder uitgevallen zijn, maar de turbine versie zou duurder zijn dan de NIEUWE auto die ik op het oog heb, en dát is me toch wat té gortig.....

En aangezien voor die grote BO, Nitro geen optie is (stukken goedkoper dan benzine maar niet in die maat te krijgen), is het benzine geworden, en eigenlijk ben ik daar heel, héél erg tevreden mee. Ik bouw toch al verre van full scale, dus dan vallen er maar zo nu en dan antennetjes af of gaan er deurscharniertjes kapot.... het vliegt als de spreekwoordelijke droom, en ik weet nog niet zo precies wat nu gemakkelijker is: 2 x aan een touwtje trekken, of pielen om de accu's te verwisselen en de boel inschakelen met connectors waar je ook een lastrafo mee kunt aansluiten:yes:,vliegaccu's laden via een generator of zeulen met een vrachtwagen-accu.... etc etc.

Groet, Bert

Hey Brutus

idd turbine is vrij duur om het licht uit te drukken maar ik ben van mening tegen dat die romp binnen een jaar of 2 af geraakt dat de prijzen dan als wel zullen gezakt zijn.
Mss wordt het wel benzine want idd je hebt gelijk gewoon aant koordje trekken en voor die liter of 5 dat je op een weekend verbruikt moet je niet elektro gaan gaan é!

ah ja we zien wel.

alé ik ga me weer een weekje amuseren.

Ik rij internationaal met convoi exceptionel en das al een hobby op zichzelf.

kijk maar eens hier truckfanclub.be forum • Toon onderwerp - P. Van Egdom

grts en mss tot volgend weekend

SAR Scott

Hey Brutus

idd turbine is vrij duur om het licht uit te drukken maar ik ben van mening tegen dat die romp binnen een jaar of 2 af geraakt dat de prijzen dan als wel zullen gezakt zijn.
Mss wordt het wel benzine want idd je hebt gelijk gewoon aant koordje trekken en voor die liter of 5 dat je op een weekend verbruikt moet je niet elektro gaan gaan é!

ah ja we zien wel.

alé ik ga me weer een weekje amuseren.

Ik rij internationaal met convoi exceptionel en das al een hobby op zichzelf.

kijk maar eens hier truckfanclub.be forum • Toon onderwerp - P. Van Egdom

grts en mss tot volgend weekend

SAR Scott

Wat een turbine over 2 jaar kost weet ik niet....
Maar als jij er in een weekend 5 liter benzine doorheen weet te persen vraag ik me af wat je aan het doen bent.....
Dat krijg ik er met mijn Methanol les-heli's niet eens doorheen, en die verbruiken hééél wat meer dan mijn zware benzine heli's (Les heli: 5 kilo, 0.5 liter in plm 17~18 minuten... schaalheli: 12 kilo, 0.5 L in ongeveer 30 minuten:yes:)
Als ik eens een keer geen leerlingen heb en een middag voor mezelf kan vliegen ben ik bek af tegen de tijd dat ik de tweede liter aanbreek.... Laat staan dat ik die op krijg....
Voor grote schaalheli's vlieg je electro omdat je dat per sé wilt, want qua prijs kan het ABSOLUUT niet uit vergeleken met bezine...

Groet, Bert

Hey Brutus;

Die 5 liter das maar bij wijze van spreken hé.

Ik vlieg nu nitro en vlieg met mijn raptor 28 minuten met een tankje.
De motor is heel zuinig en start gelijk niets.

Er zijn er veel die mij vragen waarom ik niet nitro zou gaan in de schaalheli maar dat is niet echt realistisch en waar mag je binnen ...jaar nog vliegen met nitro.

Groetjes SAR Scott

Hey Brutus;

Die 5 liter das maar bij wijze van spreken hé.

Ik vlieg nu nitro en vlieg met mijn raptor 28 minuten met een tankje.
De motor is heel zuinig en start gelijk niets.

Er zijn er veel die mij vragen waarom ik niet nitro zou gaan in de schaalheli maar dat is niet echt realistisch en waar mag je binnen ...jaar nog vliegen met nitro.

Groetjes SAR Scott

Mwoah, als er een club is die methanol aangedreven schaalheli's gaat verbieden, dan zijn ze zot.... mits goed gebouwd is een gloeiplugger "nauwelijks" luidruchtiger dan een electroheli. En dat is geen loze bewering, dat meten wij bij ons gewoon.
Benzine is niet erg stil, en lastig stil te krijgen, maar bijvoorbeeld een goede rompheli met X-treme (tandriemen) mechaniek en Rossi 11.5 kun je moeiteloos in de buurt van de 76 dB krijgen: Kreeg 15 jaar geleden al een schaalheli met een Skyfox mechaniek (tandwielen) op die waarde.....
Een vergelijkbare Electro heli komt met 74 dB dan toch al aardig dicht in de buurt, en die twee dB's zijn inderdaad best wel een verschil, maar te weinig om er een andere aandrijfvariant voor te kopen, gezien het feit dat je al heel ruim onder de 81 dB zit (aangenomen richtwaarde waar de meeste geluidsrapportages op gebaseerd worden).
Met de Cobra zit ik op 79 dB, de BO moet ik nog meten, maar die is nog niet geisoleerd van binnen.

En de EC 135 is in Nitro wel véél lichter, en daardoor véél makkelijker zonder stabiliseringselectronica te vliegen (en met Benzine gaat dat al best wel goed....)

Groet, Bert

aanschaf ec 135 vario

hallo, ik ben ook zoek naar een schaalromp van vario
mijn vraag is: kan ik deze in nederland bestellen? ophalen?
alvast bedankt

Hey Bert;

misschien dan toch maar overwegen om toch nitro te gaan.

Voor die prijs van turbine bouw je zeker drie schaaltoestellen als je nitro gaat.

Dan heb je drie keer kans om te winnen in schaal wedstrijden.

En met en schaaltoestel vlieg je toch al veel minder dus is het verbruik ook te compenseren.

Dan kan ik mss toch de panther nog bouwen maar dan niet full scale.

Eerst al eens zien wat de ec135 zegt qua bouw.

Groetjes SAR Scott

Keuze is gemaakt

Hey Bert;

ik ben gisteren nog bij guy van helitempel geweest en vertelde mij over mijn keuzeprobleem.
Het was snel opgelost.
Er is blijkbaar (want ik wist dat niet) eenzelfde mechaniek van de benzineversie maar dan in elektro.
Het zal dus die versie gaan worden.
Dan kan je er overal zonder problemen mee vliegen.
De investering is iets meer dan benzine of nitro en we zien wel hoe we de lipo's wegkrijgen zodat je er nog altijd handig aan kan.
Groetjes en een fijn weekend nog.
SAR Scott

Niet alleen is er een op het benzine mechaniek gebaseerd electromechaniek, maar een bestaand benzinemechaniek kan tamelijk eenvoudig omgebouwd worden, waarbij aanpassingen aan een wellicht ook al bestaande heli beperkt blijven tot het plaatsen van de vliegaccu en verwijderen van het uitlaatsysteem. Ben je gelijk wél van een hoop vibratie af....
Dat is echter het probleem nog niet zo.

Een vliegklare E-heli zal ongeveer op dezelfde prijs uitkomen als dezelfde heli vliegklaar in benzine uitvoering, dat klopt wel ongeveer.
Echter: dan komen er bij de E-versie de vliegaccu's (meerdere, en een 10S 5000 mAh pack is niet echt spotgoedkoop), een heel dikke (en dus dure) lader, en dan ook nog een zware loodaccu of generator om die lader te voeden. Want met dergelijke packs gaat dat niet meer vanaf de auto-accu (of je moet aanduwen leuk vinden, of je auto de hele middag stationair willen laten draaien.....). Dan nog je laadapparatuur en snoeren e.d. een beetje fatsoenlijk in een startkist o.i.d. wegbouwen want je kunt niet met een plastic tas vol snoeren, laders, connectors en accuklemmen aan komen zeulen.
In de winter een verwarmd koffertje om je LiPo's op temperatuur te houden zodat ze dan ook nog een beetje fatsoenlijk presteren.
Als je clubhuis geen 220V heeft en je kiest voor een generator (zoals wij bij de vliegschool hebben gedaan) dan worden de mensen die langs het veld zitten te kijken na een tijdje ook rap flauw van die generator.... en de onze is nog wel een uiterst stille electronisch geregelde viertakt.... En dan verbruikt zo'n generator ook nog eens méér benzine, dan je heli gedaan zou hebben....

Voor het geld van één pack, heb ik benzine voor minstens 2, mischien wel 3 seizoenen..... En daarvoor heb ik een klein hoesje met wat gereedschap, en een jerrycannetje met wat slangetjes om die benzine in te bewaren, en thats it! Heli in de ene hand, zender om de nek, en jerrycannetje in de andere, en ik kan alles om een middagje te vliegen in één keer lopen van auto naar het veld sjouwen..... (bij wijze van spreken dan...)

En het geluid is inderdaad minder, maar daar moet je ook niet teveel van verwachten, een heli van dit formaat maakt alleen al vanwege zijn grote rotors meer kabaal dan je zou verwachten. En persoonlijk vind ik het gejank van een E-motor plus tandwielen, hoe zacht ook, iritanter dan een normaal draaiende Benzinemotor.

Ik zeg dit allemaal niet om je ervan te overtuigen tóch maar benzine te vliegen hoor.... Ik wil er alleen op wijzen, dat het allemaal nog niet zo eenvoudig en alleen maar "een iets hogere investering" is.
Er komt gewoon een hoop meer bij kijken

Laatst bewerkt:
Back