Iemand ervaringen met Swing-rig

• Topicstarter Topicstarter Danny van Dijk
  • Startdatum Startdatum

Liever Swing-rig of conventioneel

• doe mij maar een Conventioneel rig

Votes: 0 0,0%

• Total voters
    90
Swing-rif voordelen :
- Op ruime koersen staat de fok automatisch te loevert en is het tuig zeer efficient.
nadeel : Bij windstoten is het veel moeilijker door het vieren van de zeilen de kracht te verminderen.
De mast staat meer vooraan op de boeg, de fok staat praktisch vertikaal en genereert geen opwaartse kracht. Het gevolg hiervan is het duiken van de boeg. Een swing-rif boot heeft meer volume in de boeg nodig. Dit duiken verhindert het versnellen in windstoten.
Een swing-rif is efficient bij zwakke wind, tot windkracht 3 hierboven is een convetioneel tuig beter.
Mits een systeem om een fok te loevert te krijgen en te houden is een conventioneel tuig m.i. altijd beter (extra servo, veren-systeem,enz ...)

groetjes,
Gust

Ik zeil al jaren met een M klasse daar wordt met een swingrig gezeild
Er zijn voor en nadelen aan een swingrig verbonden ik zal beginnen aan de voordelen dan kijk ik alleen maar naar de M klasse waar ik verstand van heb
1 zeer snel te verwisselen van het hele tuig
2 Bij het A tuig 216cm boven dek dat gebruik je bij van 0 tot 3 bf dat lig aan de romp die je zeilt gaat het goed voor al op de ruime en voor de windse rakken een voordeel.
Nadeel
1 Bij vlagen wil het wel eens duiken maar de nieuwe rompen zijn daar op gebouwd geen voller voorschip als vroeger maar het hele zeil plan staat verder naar het achter schip 65 cm van het voorschip staat de mast.
2 Je moet sneller naar een lager zeil
Dus het swingrig heb voor en nadelen tegenover een standaard zeil ik heb voor mijn M klasse 3 A zeilen
2 swing waarvan er een voor zeer weinig wind en een voor normaal en een standaard A daar heb ik verleden jaar aan het zoeken geweest wat voor voordeel het had alleen bij golvend water heet het aan de wind zeilen voordeel je kan hoger aan de wind zeilen.
De B en C zeilen zijn standaard zeilen met een verhouding 59% grootzeil 41% fok alle masten zijn ongestaagd voorstag en achterstag staan onder zeer grootte spanning om alles goed op de boot te houden.
Als je zo zeilt moet de romp daar wel op gebouwd zijn anders gaat het gewoon fout.
In mei is het WK M klasse in Engeland op de site zal er wel genoeg te lezen en te zien zijn

Tom

Back