Iets anders dan een lood accu !

Ik zit met een klein probleem. Nu de bouw van mijn veerhaven al begint op te schieten, kom ik er achter dat een lood accu toch te zwaar is. Is er een andere mogelijkheid met cellen of wat anders of zo. Het moet zo licht mogelijk. Ik heb 3X speed 500 als hooftmotoren en een speed 400 voor mijn boegschroef. Iedere motor heeft een eigen vaarregellaar.

Lipo's zijn dan wel het lichtst in gewicht voor de capaciteit die ze hebben, ze zijn wel redelijk duur en je moet weten waar je mee bezig bent. (vooral dit laatste)

Waarom niet gewoon SubC cellen - zoals in race boten?

er komen binnenkort zelfs nieuwe uit GP 4300 mAh en het gewicht is VEEL minder dan een loodaccu terwijl ze toch robuust genoeg zijn en hoge stromen kunnen leveren.

alles hangt natuurlijk af hoe zwaar je boot is/mag zijn en hoelang je wil varen.

Patrick

Hoi Niek

Lipo's zijn inderdaad duur, zeker als je voor iedere motor een lipo wilt hebben

Hoi Perk

Wat zijn subC cellen. Iedere motor is 2 amp. Dus als ik het goed begrijp. Zou ik op iedere motor een set doen, dan kan ik er ongeveer 2 uur mee varen. Dat zou mooi zijn.

Kijk even op de site van Vapextech.nl Daar kun je leuke pakketten voor je boot vinden. sub C cellen worden gebruikt als aandrijfaccu`s voor auto`s boten en vliegtuigen.

NiCd is al wat ouder en die zie je ook niet met een grote capeciteit, deze accu's hebben ook veel last van het geheugeneffect.
NiMh is nieuwer en kan een grotere capeciteit hebben, geen geheugeneffect.
dus ik zou de NimH nemen, NiCd's worden ook nauwelijks meer verkocht volgens mij.

groeten oscar

in verband met prijzen, ik heb de indruk dat je grosso mode 2 categorien hebt in de SubC cellen. (ongeacht niMh of NiCd)

je hebt gewone cellen (conrad, misschien vapextech,...)
je hebt wedstrijd kwaliteit cellen (sanyo, GP,...)

het is makkelijk een onderscheid te maken, gewoon naar de prijs kijken :D

voor mijn Dolly (speed400) gebruik ik een pack van een of ander 'iets' merk van 18Euro voor 7 cellen. dunne draadjes eraan en verwacht geen hoge prestaties. (idem voor mijn auto)

voor de Mono1 in aanbouw ga ik Hopf 4300 cellen aan 6-7 Euro/stuk gebruiken.

Ik vermoed dat voor jouw boot, je niet het onderste uit de prestatie kan moet hebben en dus een middelmaat kwaliteit cel oke is.

Patrick

Ps, ik zeg dit omdat als je naar de winkel gaat ze je waarschijnlijk de wedstrijdspacks zullen willen verkopen, die -correct- het beste zijn.

explosive rc tuning zei:
NiCd is al wat ouder en die zie je ook niet met een grote capeciteit, deze accu's hebben ook veel last van het geheugeneffect...
Niet meer. Zoek maar eens op 'geheugeneffect' en gebruiker 'Ernst Grundman'. Of lees de genoemde NiCd FAQ.

Back