Iets anders voor elektronische snelheidsregelaar

• Topicstarter Topicstarter Forrest
  • Startdatum Startdatum
F

Forrest

Guest
Hallo allemaal,

Is er geen altanatief voor de elektronische snelheidsregelaars (buiten die mechanische rotzooi.) ? Als je er een aantal van nodig hebt ben je zo paar honderd euro kwijt :cry: .

Ik heb weleens iets gehoord van een servo slopen en dan heb je iets van regelaar, hoe zit dat precies ?

Heeft iemand nog andere ideeen ? Zelf heb ik iets bedacht van met een servo een dimmer (z´n ding van de DHZ voor lampen) te bewegen, maar volgens mij werkt dat ook niet.

Groeten Niek

Forrest zei:
....buiten die mechanische rotzooi.....

Forrest zei:
....van met een servo een dimmer (z´n ding van de DHZ voor lampen) te bewegen....

:lol:

Waarom een paar honderd euro... koop een goede, misschien twee goede (brushless en een met borsteltjes...) en zet ze over in je modellen.... idee?

Groet, winkje

Nu is de vraag wat bedoel je nu precies
Een motor regelen het toerental en voor en achteruit enz enBij Conrad een heel goedkope regel
maar voor 6-12 volt en maxium 3 ampere
moet volgens mijn idee om te bouwen zijn naar meer amper door de brug te veranderen met fetz o i d moeten anderen ook maar eens wat op zeggen want alles weet ik er ook niet van :evil: :?: :idea:

Als je uitlegt wat je van plan bent kunnen we misschien wat meer doelgerichte antwoorden geven.

Die regelaars zijn gewoon voor wat simpele dingen op een RC Boot, liertje bedienen, boegschroef, en voor een tractor (dickie spul :) ).

Z´n dingen, hoeven geen top regelaars te zien en hoeveel ook niet veel aan te kunnen.

Hoop dat ´t beetje duidelijk is wat ik bedoel

Groeten Niek

ik ken geen alternatief,

maar misschien kan je een afgedankt accu-boormachien (of iets dergelijks) vinden waar zo'n elektronische sturing inzit.
Als je iets van elektronica kent kan je goedkoop zelf iets maken.

groeten,

Biggles

Oude servo is inderdaad een oplossing, haal de tandwielen er maar eens uit en stel de potmeter zo af dat de motor net niet draait, dan kan je aardig regelen.

Hoef de motor maar 1 kant op te draaien kan je een diode tussen 1 van de draden van de motor zetten zodat je de motor vrij gemakkelij uit kunt regelen.

Maar je praat over klein spul, www.conrad.nl heeft bv. een bouwpakketje voor een 2A regelaar voor nog geen 15 euro.....

Bedankt..zal eens servotje slopen, die van Conrad had ik nog niet gezien, lijk ook wel iets.

Groeten Niek

Hier wat artikelnummers bij de conrad:

245232-52 =2A regelaar, traploos voor en achteruit €14,05
191779-52 =1A schakelaar €13,60
220807-52 =regelaar 4A €23,80

Nou ja, heb je wat (prijzen uit de 2003 catalog)

Forrest zei:
... Zelf heb ik iets bedacht van met een servo een dimmer (z´n ding van de DHZ voor lampen) te bewegen, maar volgens mij werkt dat ook niet.
Goed gezien, dit werkt met 'fase-aansnijding' en werkt alleen bij wisselspanning. Accu's leveren gelijkspanning, geen wisselspanning.

Hoeveel stroom en spanning wil je aansturen? De servo-elektronica kan uiteraard het servo-motortje sturen maar veel meer ook niet. Ik denk dat het alleen voor je lier toepassing is te gebruiken, de anderen zijn een te zware belasting.

Roelof zei:
Hier wat artikelnummers bij de conrad:

245232-52 =2A regelaar, traploos voor en achteruit €14,05
191779-52 =1A schakelaar €13,60
220807-52 =regelaar 4A €23,80

Nou ja, heb je wat (prijzen uit de 2003 catalog)

Hallo Forrest,

Die bovenste 245232 werkt voor jouw doel waarschijnlijk het beste. Dit is namelijk servo-electronica met extra torretjes zodat hij 2A aankan. Tot 1A kan zonder koeling, daarboven is een koelplaatje gewenst. Simpel te bouwen.
De 2e schakelt alleen, de 3e kan alleen vooruit.

Groeten, Lex.

Back