Iets meer als beginner, welk toestel?

• Topicstarter Topicstarter Dageraad
  • Startdatum Startdatum
D

Dageraad

Guest
Hoi,

Ik heb inmiddels heel wat sim uren achter de rug.
Na aan paar keer testen met een hype fw190 wil ik graag een ander toestel.
Wat ik wil is iets meer dan beginner en graag met flaps.

Laat ik even zeggen wat de ervaring was met de hype fw190.
Landgestel brak snel af, niet bij een crash maar al bij taxiën. Dat had ik gemaakt. toen viel er een wiel af. De flaps gingen los in de vleugel (ook hersteld). Al met al was het toestel al stuk voor het de lucht in ging. Daarbij waren de wielen zo klein dat bij elk grassprietje het hij al op de neus lag. Ook op asfalt opstijgen was moeilijk. Bij een klein steentje was het al moeilijk. Toen het eindelijk de lucht in ging draaide het gelijk naar links (volgens mij geen stuurfout maar een afwijking) en stortte neer en vloog in brand! Kortsluiting op de motorcontrollerprint grrrr. Overal gesmolten tin en voor mij nu in een toestand dat ik hem even niet wil parkeren omdat de ervaringen tot nu toe tegenvallen. Ik wil echter niet stoppen, daarvoor is het te leuk en de uitdaging te groot.

Wat ik nu zoek is:
  • Een toestel met wel een beetje een uitdaging
  • Toch wel iets meer dan beginner
  • Geen zwever (denk meer aan fun cup, cessna achtig ofzo. Warfighters vind ik erg mooi maar vallen denk ik buiten de boot omdat ze wat te moeilijk zijn)
  • Een toestel met flaps
  • Heel belangrijk! Waarmee je wel van gras kan opstijgen, dus grotere wielen dan de fw190.
  • Liefst ook groter dan de fw190, was 1,1 meter.
  • Betere kwaliteit dan de hype fw190. (ik ben handig, wil best iets repareren of verbeteren maar moet niet al uit elkaar vallen voordat je de lucht in bent).
  • Mag ook een bouwpakket zijn.
  • Mag wat kosten als je er ook wat voor krijgt (denk aan rond de 200 euro, mag ook minder)

Graag advies!

Tja een kist met wat meer uitdaging dan een trainer, maar niet te moeilijk. ? En met flaps...
Wil je gelijk op weg naar schaal?
Kan je eventueel kijken naar een RV4 van great planes, is een bouwdoos dat wel, maar valt binnen jouw budget en met flaps uit te rusten...

Laatst bewerkt door een moderator:
Je zei het eigelijk haast zelf al.. Een Multiplex Funcub lijkt me goed te voldoen aan je wense-lijstje :)
Het vliegen ermee is voor mij niet metteen een uitdaging meer, maar dat kun je er eventueel van maken, door bepaalde doelen te stellen.. (schaal opstijgen.. soort vlucht.. netjes landen.. enz)

En als ik je verhaal zo lees, lijkt het me ook wel leuk/beter voor jou om wat te kiezen waarmee je gewoon probleemloos kunt vliegen.. Om de fun ervan weer wat terug te vinden, zeg maar..

Moet het eigelijk per sé een toestel met landing-gestel zijn, of is gooien, en buiklanden ook goed genoeg?

Je zei het eigelijk haast zelf al.. Een Multiplex Funcub lijkt me goed te voldoen aan je wense-lijstje :)
Het vliegen ermee is voor mij niet metteen een uitdaging meer, maar dat kun je er eventueel van maken, door bepaalde doelen te stellen.. (schaal opstijgen.. soort vlucht.. netjes landen.. enz)

En als ik je verhaal zo lees, lijkt het me ook wel leuk/beter voor jou om wat te kiezen waarmee je gewoon probleemloos kunt vliegen.. Om de fun ervan weer wat terug te vinden, zeg maar..

Moet het eigelijk per sé een toestel met landing-gestel zijn, of is gooien, en buiklanden ook goed genoeg?

Multiplex Funcub is inderdaad waar ik zelf ook meestal op uit kom als ik zo overal lees. Minpuntje vind ik wel dat het helemaal niet schaal is. Maarja liever vliegen en fun en daarna zien we wel.

Wel met landingsgestel ja.
(Electro) zwever lukt wel. Misschien zou een schaal vliegtuig ook moeten lukken maar heb ik nu gewoon veel domme pech gehad. Maar wil het risico nu niet nog eens gelijk nemen om te voorkomen dat de lol er vanaf gaat.

Welkom bij de FW 190 club.

De problemen met de FW zijn helemaal niet aan jou te wijten, ze hebben nu eenmaal dit toestel onder verschillende firmanamen op de markt gegooid.
Er zijn hier nog slachtoffers van dergelijk toestel op het forum.
Als je bij warbirds wil blijven vind je er een paar goede, ondermeer P51-P47-Troyan 28 en Corcair, best te vliegen om verdere ervaring op te doen, vind je bij diverse geprezen merken, ze zijn wel wat duurder, maar ik heb inmiddels ook geleerd waarom best een paar € meer te besteden.

Johan.

Je zou kunnen kijken bij de warbirds van Parkzone bijvoorbeeld. Heb zelf een Parkzone Spitfire in de startblokken staan voor als het vliegen allemaal wat beter gaat.
Vlieg nu zelf met een Easy Cub, maar hier heb ik net een Fun Cub vleugel voor besteld (romp is hetzelfde, en de wielenhad ik er ook al op zitten. :lol: )
Dus voor mij word stap 2 dus eerst nog een fun Cub, en daarna de Spitfire van Parkzone en een B25 van FMS.

Aan de Fun Cub kun je in ieder geval geen buil vallen. Het enige nadeel is, isals je bijv je de RR versie neemt, deze 250-280 euro kost. voordeel wat je dan wel weer hebt is dat 't ding uitgerust is met erg goede electronica, en het motorsetje ook gewoon goed is.

Ik sluit me dus bij de anderen aan dat de Fun Cub de beste keus is. (als je op het internet zoekt, vind je ook sites waar erg mooi gemaakte fun cub's op staan. die hebben ze ook erg mooie scale looks kunnen geven. :D )

Waarom wil je flaps?
Dat gaat pas spelen bij grotere kisten die onvoldoende vertragen voor de landing.

Ik heb een parkzone trojan PNF liggen voor een hele zachte prijs. Een heel gemoedelijke laagdekker.
Zit tussen een trainer en laagdekker trainer in.
ParkZone T-28 Trojan RTF Review - RC Groups
PM me maar als je interesse hebt.

Bedankt voor alle adviezen.
Ik overweeg het een en ander nog even en ga er dan een kopen.
Zal waarschijnlijk dan de funcub worden. Achteraf gezien zijn flaps idd nog niet nodig.

Flaps zijn inderdaad niet nodig op de Funcub.. Maar WEL fun :D erg grappig om em (met wat tegenwind) helemaal stil in de lucht te laten hangen...

FunCub

Ben zelf verslaafd, sorry.

En je kan hem zelf schaal maken, als je wilt:

Hugo

Heb je buiten de sim al iets gevlogen?

Als echt absoluut beginner vliegtuig zo ik direkt een bixler adviseren. Ziet er niet flitsend uit maar als beginner is het wel heel prettig dat je motor achterop zit en niet bij ieder foutje als eerste de grond in gaat en los komt afbreekt of props die afbreken.

Een vliegende bixler heb Je voor onder 100 euro.

Kan je daarna altijd een doorstap maken! Ik heb zelf een hk spitfire die is wat jumpy en zou ik niet aanraden voor een beginner maar ook via die forum een parkzone corsair gekocht en die vliegt echt brilliant. Zeer stabiel en heel gemoedelijk.

[media=youtube]hp1hRbENS5A[/media]

Succes!!

Back