Ievoli Amaranth in LEGO 1 op 40

Omdat het nu een kwestie van stenen sparen is voor de Rainbow Warrior 3 ben ik begonnen aan een nieuw groot project: de Ievoli Amaranth.

Ievoli Amaranth by Konajra, on Flickr

Het uiteindelijke model wordt 165cm lang en zo'n 40 cm breed. Korter dan de Zwarte Zee maar door de romp en opbouw lijkt het schip een stuk groter.

Na veel speuren op internet vond ik een GA plan van het schip op de site van de scheepswerf die het schip heeft gebouwd.

Dat was het enige dat ik kon vonden. De zeer kleine afbeelding op geblazen tot schaal 1 op 40 en zo goed als mogelijk verscherpt. Daar moet ik het meedoen, naast de foto's die op internet te vinden zijn.

Ievoli Amaranth wip by Konajra, on Flickr

Bovenstaande heb ik twee weken gelden ontworpen. Ik was blij dat ik de neus dicht had, maar toen ik de volgende dag nog eens goed keek kwam ik tot de conclusie dat de neus veel scherper vorm gegeven was dan wat ik had getekend. Tijdens mijn verblijf op LEGOWorld Utrecht afgelopen week ( waar mijn schepen te zien waren) heb ik het complete boven deel gedelete en ben weer opnieuw begonnen. Het resultaat is een flink stuk beter.:D

Nu weer verder om de rest van de romp vorm te geven aan de hand van het GA plan. dat is toch een heel stuk moeilijker dan wanneer ik het spantenplan/lijnenplan zou hebben. Maar goed, dat maakt de uitdaging ook groter.

Dat ziet er weer goed uit, een leuk schip ook om te bouwen.
Ik heb hem al een aantal keer in Den Helder mogen zien liggen als ik naar mijn ouders ging, helaas nooit echt goede foto's van kunnen nemen - ze lag steeds te ver weg, gebouwen er voor, geen / slechte camera bij, geen tijd (vanwege de boot naar Texel...)

Succes, ik volg het verslag weer!

Weer een stukje verder met de romp. De kenmerkende oranje streep zit er nu ook op.

Het moeilijkste stuk van de romp is nu gedaan. Het middenschip is recht toe recht aan en de achtersteven heeft een makkelijkere vorm dan de boeg.

Smaken verschillen, Harm ;-) Ik vind de Amaranth in ieder geval geen straf om naar te kijken - in tegenstelling tot sommige Axe-bows.

Ik vind de Ievolie A. ook niet mooi. Geef mij maar een UT 722 of een KMAR 404.
Maar de Lego modellen zijn prachtig gemaakt.

Tja, over smaak valt te twisten. Ik vind dit een mooi schip even als de Ulstein X-bows. Momenteel zit ik ook achter tekeningen aan van de nieuw te bouwen Alp Future, maar dat gaat nog niet zo makkelijk.

Ondertussen ben ik aan het bouwen aan de Rainbow Warrior. dat gaat wat langzaam dus ook maar verder gegaan met de Ievoli Amaranth. Na heel veel puzzelen en steeds weer opnieuw beginnen heb ik eindelijk de vorm van de romp af.

Dit is slechts de buitenkant van de romp. de binnenkant om alles aan elkaar te krijgen moet ik nog gaan ontwerpen. En dat wordt voor dit schip een speciaal klusje. Ik ben met dit schip toch echt van plan om te kijken of ik deze niet RC kan maken. In de boeg van dit schip zitten in tegenstelling tot al mijn vorige modellen, veel minder schuine stenen en veel meer plaatjes. dat betekendt dat er binnenin minder stenen nodig zijn om alles vast te maken wat dus een lichtere romp en meer binnenruimte oplevert.

Ik maak dus eerst dit digitale bestand af, daarna bouw ik de romp en leg ik hem in onze vijver om te kijken of hij stabiel is om er echt accu's, moteren en al het ander materiaal in te leggen. Dan wordt het alsnog spannenend om dat een kajuit uit LEGO wel een heel stuk zwaarder is dan die versies die jullie maken.

Eerst maar eens verder achter de computer. Er is nog veel te doen....

Laatst bewerkt door een moderator:
Hahaha, foutje van mij: Ik bedoel natuurlijk,of ik het model RC kan maken.

Hoe ik hem waterdicht ga maken is nog niet helemaal duidelijk maar een vriend van me was laatst op een LEGO show in België waar er ook een LEGO RC schip in een basin lag. Volgens de eigenaar was daar niks aan verlijmt of een waterdichte binnenbak in gemaakt. Het schip zou door drie lagen LEGO plates water dicht genoeg zijn om er een poos mee te varen.

Als mijn romp stabiel genoeg in het water ligt h=ga ik hem wel verlijmen, puur voor de sterkte. daarna ga ik eens bedenken hoe ik hem waterdicht kan maken. Waarschijnlijk door er een polyester (of iets dergelijks) binnenromp in te maken.

Mijn fout, ik dacht dat het net als met de vorige zou gaan, puur statisch.

Wat je ook zou kunnen doen, mocht er toch wat lekken, is een pomp inbouwen, die aanslaat als er water binnen komt. Die truc gebruiken ze ook bij schepen waar ze zeeslagen mee naspelen. Door de pomp kan het schip dan langer blijven drijven, en mee blijven doen aan het gevecht, wanneer de romp beschadigd raakt door geschut van de "vijand".

Het is een tijdje stil geweest voor wat betreft mijn bezigheden met schepen en LEGO. Na de bouw van de Damen ASD 2009 van Serco ( volgens mij heb ik die hier nog nioet eens gepost) ben ik bezig geweest met een Caterpillar Walking Drag line voor LEGO world 2015. Die is nu af, dus pak ik de draad weer op met de schepen. De Ievoli Amaranth romp is klaar dat wil zeggende buitenkant, ik ben al redelijk opgeschoten met het frame werk dat aan de binnenzijde komt zodat het stevig genoeg is.

Ievoli Amaranth MLcad WIP
by Arjan Oude Kotte, on Flickr

[/url
][url=https://flic.kr/p/u7xd66]Ievoli Amaranth MLcad WIP
by Arjan Oude Kotte, on Flickr

Ik weet nu ook met welk goedje ik LEGO (ABS) kan lijmen. Dat heet MEK en is hier en daar te koop. Het is wel een smerig goedje heb ik begrepen.
Ik begin alleen te denken dat de romp te zwaar wordt om te blijven drijven. Ik zit momenteel aan 15.000 onderdelen. Die wegen samen al 11 Kg. Ik vraag me af hoe ik uit kan rekenen of dit gewicht icm met de oppervlakte van de romp nog blijft drijven. Wet van arhimedes of zo?

Volgende issue is dat ik nog een keer een groot aantal stenen heb voor 1 groot schip. Dat zou deze kunnen zijn of eventueel een van de ALP future class schepen die momenteel worden gebouw: een Ulstein SX157. Die is ook erg gaaf dus ik moet nu kiezen. Bouw ik deze of stop ik de stenen in de ALP die 2.25 m gaat worden. Keuzes.....[/url]

Ga nou maar gewoon met deze aan de slag:D, die ALP komt daarna heus nog wel!
Je moet maar kijken wat je doet, we houden je toch wel in de gaten. Moet je maar niet van die bijzondere dingen bouwen haha:p.

Groet Dennis

Back