IGRA ota & chiko starters modellen

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door gerjanmonohull74, 12 jun 2018.

  1. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Verheugd nam ik vandaag mijn pakketje in ontvangst met mijn eerste houten rubber aangedreven kitjes.
    Ja het zijn er 2 , lekkere oude doosjes met muffe inhoud heerlijk , oude beschrijvingen erbij in het Duits uit respectievelijk 87 en de chiko uit 88.
    Het plan is eerst de ota te bouwen , zal niet heel veel werk zijn maar toch een vleugel die bekleed moet worden ik zal deze ontwikkelingen hier bij houden om eventuele beginners iets te kunnen laten zien of het nou goed gaat of niet.
    Wat ik bij het kleintje fout doe maak ik hopelijk bij de chiko niet en er staat nog een senator geduldig te wachten om opnieuw bekleed te worden :)
    Het is als leek 1 grote abrakadabra betreffende de bespanningsmaterialen en of hulp lakjes en plakjes, vandaar de start met een klein vliegtuigje en dan steeds wat groter , mits ik denk het zo een beetje op te steken en wat benodigdheden te verzamelen ondertussen.

    Ik hoop er uit te komen met jullie hulp of hulp uit de Nijmeegse hoek waar ik contact mee heb gehad voor een afspraak in de nabije toekomst, bedankt alvast voor het positieve contact @ Jurgen.

    Gr Gerjan
     
    maaskie vindt dit leuk.
  2. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    De chiko lijkt zelfs wat op de senator vind ik.
    Ota is klein spanwijdte 375mm
    Chiko heeft een spanwijdte van 420mm 20180612_160724.jpeg 20180612_160811.jpeg 20180612_183238.jpeg
     
    beemstra vindt dit leuk.
  3. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Den Haag
    Geef even een idee van de dimensies van het hout als je wil..

    Kunnen we beoordelen hoe te bekleden.
     
  4. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.307
    Locatie:
    Dordrecht
    Leuk ga ik volgen en veel plezier met het bouwen van de modellen

    Ton
     
    gerjanmonohull74 vindt dit leuk.
  5. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Amersfoort
    De Ota is volgens mij een prima eerste rubbermotormodelletje. Lijkt veel op mijn eerste, dat was een Humbrol Wasp.
    IMG_7401.JPG
    Veel van geleerd in 1976(?) Dus veel plezier met je Ota!
     
    gerjanmonohull74 vindt dit leuk.
  6. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Hallo, ben nu wel druk met allerlei snelle bootjes en heb de robbe start afgerond maar ga de bouwplank klaar maken en ga ik gewoon starten.
    Leuk lijkt wel op een wesp Henk het model is identiek de boom ook van 1 enkel latje prachtig.
    Gr Gerjan
     
  7. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Ben al mijn bouw benodigdheden en materialen aan het bij elkaar verzamelen om te starten en kom steeds weer uit bij het laatste, het bekleden en afwerken van de bespannen delen , spanlak , eazydope.
    Is bespannen van de kleine modellen met een microfilm/folie geen optie?
    Nou las ik een topic van iemand die het spannen deed met pva verdund met water en kreeg een prachtig resultaat mooi strak transparant en stinkt niet.
    (Pva is een seal middel om zelf carbon plaat te maken van weefseldoek.)

    Heeft iemand überhaupt wel eens gepioniert en andere span middelen gebruikt of blijft het bij eerder genoemde 2?

    Gr Gerjan
     
  8. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Den Haag
    Het is heel simpel.

    Van al die dunne folies en microfilm afblijven of je moet ambities hebben voor duurklasse modellen voor indoor.

    Op dit soort modellen gaat Esaki tissue en that's it..
     

Deel Deze Pagina