IHC 1255 1:16

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door ArjanN, 18 aug 2020.

  1. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik
    Een aantal jaar geleden hebben Patrick en ik op de LCN beurs te Zwolle een International 1455 XL Gen 2 Limited Edition (1:16 2000 stuks) kennen kopen voor 60 euro.

    Deze international is in 4 series gebouwd waarbij de Gen 1 gewoon schaars is en voor bedragen weg gaan boven de 400 euro. omdat wij de zaag in het metalen model doen zetten is dit gewoon te gek. maar met deze meevaller begon, het bedenken en uitzoeken van dit model pas.

    Na samen een plan gemaakt te hebben was de bedoeling om beide de 1455 om te gaan bouwen.
    Patrick de Gen 2 en ik zou er een 1255 Gen 1 van maken( gen 1 en 2 is het grootse verschil de kleur)
    Maar kwam der op neer ik had nog projecten zat die ik af wou maken dus me maat begon alvast.


    Hier onder een foto van alle 4 de series naast elkaar. (foto geleend van het net)

    [​IMG]

    [​IMG]



    Hier het orgineel 1 van de 2000

    [​IMG]

    En hier lig die uit elkaar..

    [​IMG]

    Ruimte is beperkt maar de eis was gewoon van ons. hij moet 4wd zijn. en de accu moet onder de kap passen. oh ja en bij zoon ZF as zit de differentiaal huis uit het midden en dat moet op model ook zo zijn....

    Hele uitdaging maar we hadden er een goed gevoel over.

    Eerst de achterwielen. De gangbare rb 35 motoren die we voor de bruder modellen gebruiken waren veel te breed. dus na heel wat zoeken smallere gevonden maar ook minder kracht.. maar ja de trekker is ook aanzienlijk kleiner dus niet hinderlijk in mijn ogen ( lees 145 pk 7tongewicht tegen 300pk en 9 ton eigengewicht op de gangbare bruder trekkers)

    [​IMG]




    2 helften van de achterbrug los met de motoren.
    [​IMG]


    Toen de vooras.
    Lastig.... voor kleinere wielen.... diff uit het midden.... wel een beetje fatsoenlijke stuurhoek. moest ook nog kunnen pendelen.

    As gevonden bij S.D.I in Spanje. diff iets groter as de bedoeling maar dat namen we voor lief.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    hier voor de orginele as.
    [​IMG]

    met de wielen der op voor het orgineel.

    [​IMG]
    tot zo ver het makkelijke deel.

    De as moest op het midden pendelen. en de aandrijf as moest langs de motor op lopen.hier zie je ook het verschil in dia meter van de Diff huis.
    [​IMG]


    Het chassis bouwen of eigenlijk een cursus "Hoe kan ik zoveel mogelijk kwijt in geen ruimte"


    [​IMG]


    [​IMG]

    orginele gewichten rekje

    [​IMG]

    Maar na lang zoeken en berichten met diverse Chinese handelaren toch geen motor kunnen vinden die 1:1 op de voor as kon.
    (lees: je moet door de kleinere voor wielen meer toeren op de voor as hebben als achter. daarbij zit er een vertraging in. en wil je zelfs voor nog een beetje voorloop hebben.)


    Door dit met een tandriempje te doen en 2 verschillende tandwielen te gebruiken en alles uit te rekenen ( omtrek voor en achter, toeren van de achteras, vertraging in de voor as, tandriem verhouding)

    kwamen we op 2% voorloop ( vooras harder loopt als achter . is bij een 1:1 ook als je de 4wd inschakeld)
    [​IMG]

    dit ging dus niet werken... helaas
    [​IMG]
    Het volgend probleempje. Sturen is ook wel zo makkelijk. en het liefst zonder bumpsteer met pendelen.
    Maar de servo en accu met lipo saver moesten ook onder de kap, en die moest nog dicht ook.
    tegen bumpsteer dan is het beste als hart as uit te komen. Dus kortste was hart pendelas dus servo in lijn van hart pendelas.

    [​IMG]
    [​IMG]


    Afijn zo stond die der dan bij.

    [​IMG]



    Toen was het tijd om ook de cabine en motorkap op het chassis te zetten.

    [​IMG]


    Naast zen orginele broertje!

    [​IMG]

    even zoeken in de banden bak dit zou kennen. brede banden mar uitijndelijk toch te breed bevonden.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 19 aug 2020
    RenéH, ozy, Marker en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik
    Hier staat die nog naast zijn standaard zwarte broeder.


    [​IMG]

    Door onder de cabine achter de trapjes wat ruimte te smokkel konden we de nodige elektrische componenten kwijt.
    OA: 12v circuit , 6 volt circuit, externe bec van 10 amp, 8 kanaals mini ontvanger van Frsky, lichtprintje van cti en een aantal regelaars.
    ( 6v voor alle servos lopen voeding via een apart 6v circuit ivm ontvanger het niet lekker vinden als der veel stroom door heen kom dit heb al paar keer in weg gefikte ontvangers geresulteerd als der flinke servos aan hangen)

    hier moesten we het mee gaan doen.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]



    Aangezien toch niet alles ging passen en er in de cabine ook nog wat ruimte werd gevonden.

    [​IMG]

    [​IMG]




    [​IMG]

    1 zelf gemaakte stadslicht en knipperlicht op de cabine.
    [​IMG]

    orgineel
    [​IMG]


    de zelf gemaakte
    [​IMG]

    de licht module en remlicht module.
    [​IMG]

    toen de motorkap... daar moest ook verlichting in en het liefst ook in de orginele lamp behuizing.

    [​IMG]

    2 zwaailampen van pistenking .

    [​IMG]

    Warm witte leds want toen was der nog geen xenon of led

    [​IMG]

    Aardig licht opbrengst dacht ik zo.

    2x werklamp in het dak 2x lampen in de motorkap

    [​IMG]

    en toen was die klaar (tot zover)
    [​IMG]
    15 polige stekker voor alle licht funties voor de aanhangers + 2 servo functies en 2 regelaars voor extern gebruik.

    de hefinrichting is fake en niet funticoneel helaas. we hebben nog steeds geen ruimte gevonden om dat werkend te krijgen in dit model.
    [​IMG]

    kabels....
    [​IMG]

    zijn maiden run.

    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]

    en ja soms is het de sport om hem net niet op zen kant te gooien.... en soms verlies je. ( geen schade en zit een draaibare trekhaak op)

    [​IMG]






    tot zover. Ik was onder tussen nog steeds niet aan de mijne begonnen ( te druk met andere dingen)
    Me Maatje (patrick) die vond het vermogen wat tegen vallen en vond dat die het anders moest gaan doen en wou een versie 2 gaan bouwen..


    Afijn na lang stalken. Heb ik de 1455 van hem overgenomen en heb mijn ongebouwde model bij hem achtergelaten. want een versie 2 bouwen van begin af aan is dan makelijker.
    En deze was zo gebouwd zoals ik het ook zou doen we hadden dit immers samen zo uitgedokerert.

    Dus tot zover gaat alle lof naar hem uit. en ben hem der ook zeer dankbaar voor.


    maar ja hij is toch gebouwd door hem..... en eenmaal in mijn bezit moest der toch een sausje op. En omdat het vermogen iets tegen viel besloten ik spuit hem over naar een Gen 1 en maak der een 1255 van ( 125 pk en een kleiner blok) rest van de trekker is immers gelijk ana een 1455


    Maar dat zal ik morgenavond wel is gaan posten.
     
    Laatst bewerkt: 18 aug 2020
    ozy, trialrolf, Rutger2012 en 8 anderen vinden dit leuk.
  3. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik
    excuses voor de spellingsfouten die zal ik der morgen avond even uit halen( door de vrouw ik ben niet goed met zulke lappen tekst )
     
    bvdh en Mark300 vinden dit leuk.
  4. bvdh

    bvdh

    Lid geworden:
    17 jan 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    montfoort
    Mooij Arjan, spelfouten lezen we wel door heen , super mooi een 1255 , jammer dat het geen 1455 is geworden . En dan vooral het geluid, en ze ongekende kracht onder in , van deze 1255 en 1455 . Mooi verslag

    Gr Bertus
     
  5. demian1290

    demian1290

    Lid geworden:
    6 mrt 2013
    Berichten:
    321
    Locatie:
    Rosmalen NB
    Mooi verslag! Die 2 International Harvesters links op de 1ste vind ik zo mooi!!! Die ken ik nog van vroeger.

    Zijn die ook RC?
     
  6. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik
    Nee zal u zelf rc moeten maken.

    Zo als je zeg die linkse zo word de mijne ook. Ga straks dit bouw verslag veder aan vullen nog want hij is namelijk gen 1 met de room witte wielen gespoten.
     
  7. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik
    En toen was die echt van mij.... zo trots als een pouw.

    Toch een setje zachtere banden gevonden in 115 mm voor achter. En haak arm van blocher op streng dieet gezet en ruim 25 mm versmald zodat die achter de trekker paste.


    [​IMG]

    met de zelfbouw 8m3 mesttank er achter.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En toen kwam het.... der moest nog een eigen sausje overheen. want ja et was toch de ouwe trekker van me maatje.......


    Dus voor de rijdag bij de nijverheid de wielen al in kleur gezet.

    [​IMG]

    Halve vrachten zijn geen vrachten...

    [​IMG]


    wieltjes los
    [​IMG]




    Dus thuis op zoek naar de orginele kleur nummers....



    het is geen ral kleur. En de ral kleur wijkt te veel af. ik naar me favoriete LMB toe... spuitbussen orginele kleuren....... nee dat doen we niet meer ( 1 keer voor een model. 92 euro voor een een spuitbusjes primer lak en blankelak moeten betalen dat nooit meer)

    Losse verf bik van een liter 14 euro..... ik spuit naast modelbouw ook zelf van me 1:1 trekker en autos dus dan moet dit ook lukken... met een airbrushspuitje.

    [​IMG]

    alles waterproof licht opgeschuurd
    ontvet en afgeplakt.
    [​IMG]



    En toen was alles rood.

    [​IMG]

    dak moet spier wit.

    [​IMG]

    toen kwam het opbouwen weer..

    dak was te wit... dus wat zwarte ver verdunt met thinner en en een injectie spuit panellines aan gebracht op het dak.

    [​IMG]


    en daar stond die dan ... MIJN 1255 Gen 1
    [​IMG]

    gril nog zilver gemaakt met een Gen 1 logo in de gril gemaakt van 1mm styreen plaat

    [​IMG]

    Stikers laten maken ( zit nog een fout in 1 kant is niet gespiegeld) met de beco 160 er achter die nog in aanbouw is.

    [​IMG]


    Samen met de mb trac . op de kane Beavertail low loader die ook eindelijk klaar is
    [​IMG]



    De achterkant kan zakken en is kompleet werkend.

    [​IMG]



    tot zover mijn ombouw. en zullen wat wijziging komen oa de achtervelgen ( moeten meer oldskool met losse hartplaten worden en wat details.


    tips tricks op of aanmerkingen let me know!
     
    ozy, Catwoman, trialrolf en 11 anderen vinden dit leuk.
  8. luchard

    luchard

    Lid geworden:
    8 jan 2015
    Berichten:
    765
    Locatie:
    dronten
    Met je eigen sausje erover is super geslaagd. :thumbsup: :thumbsup:
    GAAFFFFFF
    Je hebt een mooi wagenpark ondertussen. :yes:
     
  9. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik
    dank je luchard zal is de fotos van me haakarm is bij elkaar zoeken en daar ook is een verslag van maken. daar is ook nog wel een boek over te schrijven.
     
    luchard vindt dit leuk.
  10. demian1290

    demian1290

    Lid geworden:
    6 mrt 2013
    Berichten:
    321
    Locatie:
    Rosmalen NB
    Gaaf hoor zo in gen1 kleur! super mooi!
     
  11. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik
    In deze komkommer tijd kwam ik nog wat foto's tegen tijdens het opruimen op de telefoon.


    20210710_100444.jpg 20210711_132047.jpg
     
    RenéH, Ro-tje, bvdh en 3 anderen vinden dit leuk.
  12. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik
    Van de week een origineel sticker setje besteld.


    En deze gelijk maar geplakt. Leverancier al bericht gedaan dat de sticker op de deuren te kort zijn en hoe we dat opgaan lossen.


    Resultaat is een een stuk beter zo

    20220113_162515.jpg 20220113_162458.jpg
     
    ozy, bvdh, Ro-tje en 3 anderen vinden dit leuk.
  13. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik
    En daar gaat die dan.
    Verkocht aan een clubgenoot.

    20220825_190752.jpg
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  14. Modeltrucker93

    Modeltrucker93

    Lid geworden:
    18 aug 2013
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Utrecht
    Zonde.. Vind t een mooie trekker
     
  15. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik
    Is het ook wel. En ga der zeker spijt van krijgen.

    Maar stond steeds vaker werkeloos op de baan als vulling en collega modelbouwer bleef maar aan me kop zeuren. En deal gemaakt ik een mooie shovel er van kon bouwen mocht de inter weg...



    En er staan nog een paar mooie trekkers te wachten on te bouwen.
     
    ozy en trialrolf vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina