ijszeiler

Beste mensen

Afgelopen winter was ik begonnen met een ijszeiler .
Helaas was de winter bijna voorbij dus moet het er dit jaar van komen , want ze verwachten een zeer strenge winter.
Van internet het een en ander geplukt maar een kant en klaar model kon ik zo gauw niet vinden.
Dus zelf maar aan de slag gegaan.
Had voor mijzelf een regel vastgelegd ...hou het simpel en licht van gewicht.
Met aluminium-profielen een geraamte gemaakt.
Hierop een platform voor accu, zeilwinch(HS-725BB van Hitec) , ontvanger en stuurservo.
Voor de schaatsen had ik eerst stanleymesjes .
Maar bij een proef op een op het laatste moment nog bevroren plas , afgelopen winter, bleek dit niet goed te werken.
Gelukkig kreeg ik van roestvrij staal betere messen.
Die gingen beter met weinig wind maar echt hard heb ik hem nog niet kunnen zeilen.
Dus nu aan de slag op dit moment om het een en ander nog te verbeteren.
Natuurlijk zie ik graag commentaar als het beter zou kunnen.
Voor maten , extra detailfoto's etc. even een PB.
full
Het begin
full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er leuk uit. Alleen heb je per ongeluk op nieuw topic gedrukt ipv nieuw bericht, denk ik, want ik zie nu 2 topics over je ijszeiler. ;)

Ziet er leuk uit. Alleen heb je per ongeluk op nieuw topic gedrukt ipv nieuw bericht, denk ik, want ik zie nu 2 topics over je ijszeiler. ;)

Oh jee dit heb ik echt per ongeluk gedaan.
zet mij maar aan de schandpaal.
ik neem de volle verantwoordelijkheid hiervoor.
misschien een verkeerde knop aangeraakt .
Neem mij niet kwalijk aub
HG
Rins

Relax, adem in... en adem weer uit... De schandpaal is al tijden in revisie en er zijn ergere dingen. Daarom had ik ook een knipoog ;) bij mijn reactie gezet, anders was het wel een onweerswolk of zo geweest.

Plaats gewoon die plaatjes uit je andere, per abuis geopende, topic ook hier, en vraag een moderator om het andere topic te verwijderen.

Even heel wat anders, doe wel voorzichtig met die scherpe ijzers. Ik lees iets over Stanleymesjes etc, als je de controle over je zeiler verliest en hij raakt iemand, dan kan dat wel eens heel akelig aflopen... :(

Hoi,
Met mesjes zal het niet lekker werken. Want:

Wat er in feite gebeurd is dat er een minuscuul laagje ijs smelt onder het ijzer oppervlak, en dit ‘vliesje’ water is natuurlijk veel beweeglijker dan het bevroren water, met andere woorden, de moleculen rollen over elkaar heen, en dat wordt dus ervaren als glad. Eigenlijk net als aquaplanen.

De vorming van dat vliesje water onder dat ijzer komt niet door neerslaand condens, maar door de druk van het ijzer op het ijs. Bedenk dat een schaats ijzer erg dun is, en een beperkte oppervlakte heeft. Stel nu een mm dik, en het ijzer is 25cm lang. ->> 250 x 1 = 250 mm^2 oppervlakte.

Nu nemen we een atletisch figuur van gemiddeld 75 kilo, en plaatsen dit op de schaats in stilstaande positie, met beide benen op de grond. Even doorrekenen geeft dit een druk van 75/(250*2 schaatsen) = 0,15 kg/mm^2. (reken dit maar terug naar Pascal of bar)

Het is deze druk die het ijs doet smelten. Dit gegeven is heel gemakkelijk aan te tonen door een gewichtig voorwerp, maar met een kleine oppervlakte op een blok ijs te leggen in een tempratuur waarbij het ijs niet smelt uit zich zelf, maar ook niet te laag dat er geen energie omzetting kan plaats vinden. 0 C. zou aardig zijn. Als je maar genoeg geduld hebt dan zal je zien dat het voorwerp zich in het ijs zal ‘graven’ dit gaat heel langzaam.

Bron: Schaatsen? Hoe werkt dat… | Floris' krabbels

Dus....je moet eigenlijk echte schaatsjes maken. Een te lichte ijszeiler is ook niet alles, je moet wat massa hebben om de schaatsen goed druk op het ijs te geven. Dan gaat het een stuk harder. Mesjes snijden enkel in het ijs en dat geeft te veel weerstand.

Succes!

Arjan
Bedankt voor de uitleg.
Ik ga dit verder uitpluizen.
En zoals ik al schreef zitten er roestvrijstalen messen onder die een raakvlak hebben van 7 cm.
Heb afgelopen winter wel gemerkt dat er meer gewicht op het stuurgedeelte moest.
Maar we zijn weer even bezig.
Wordt vervolgd, bedankt .
hg
Rins

Stanleymesjes werken prima maar...

Niet al je ze kant en klaar uit te verpakking onder de ijszeiler schroeft.

De scherpte is inderdaad zo groot dat de mesjes in het ijs wegzakken bij stilstand dus glijden ho maar!

Als je echter een schuurpapiertje 400 langs de snijkant haalt houdt je mesjes over die een deuk in een pakje boter snijden maar geweldig goed glijden op het ijs.

Zie het volgende filmpje maar, is genomen op de bevroren Gouwzee in 2010 en dit is mijn eigen ijszeiler. Haalt met gemak 40 a 50 km/h en houdt de grote jongens redelijk bij.

Zie het volgende draadje maar http://www.modelbouwforum.nl/forums/zeilschepen/100144-laat-het-maar-vriezen.html

Beste Wiggie
Na afgelopen winter ben ik eens wezen snuffelen op modelbouwforum.
Las toen ook de uiteenzetting over jou ijszeiler.
Mooi ding overigens.
Ook las ik over de stanleymesjes, maar toen kreeg ik de rvs-schaatsen in de schoot geworpen.
Dus heb ik de mesjes er maar weer afgegooid en nog steeds bewaard.
Mochten de rvs ijzers niet voldoen ga ik zeker de mesjes van de plank halen en deze volgens jou recept bewerken.
Overigens is het een proefmodel en als deze goed gaat komt er een modificatie of zelfs een geheel nieuw ontwerp eventueel op de basis die ik heb gemaakt.
Het totale gewicht van deze ijszeiler is circa 1300 gram ik dacht dat het redelijk was.
Nu nog ijs.
Dus laat het zo als jij dat schreef ….MAAR VRIEZEN..
Bedankt in ieder geval voor je bijdrage.
HG
Rins

hallo allemaal

ik ben hierdoor ook op een idee gekomen voor een ijszeiler .
is dit hetzelfde idee als een straatzeiler ??
ik wil dan een mast gebruiken van een bmw oracle racing , die kan ik er namelijk afpakken dus die wil ik gebruiken maar weet de maten niet die ik hiervoor kan gebruiken .
kan ik gewone servo's gebruiken voor de mast ?? want heb die namelijk nog liggen , en geen zeilwinches.

mvg Bas

Misschien dat het weer nog enigszins omslaat in goede vrieskou , zou ik toch nog met de ijszeiler kunnen zeilen.
Maar ik woon in het zuidwesten van Nederland dus weinig hoop.
Daarom maar eens een landzeiler in ontwikkeling.
Kreeg een paar inlineskates.
Hiervan moet het mogelijk zijn om de skatewielen te gebruiken voor dit project.
Heb al een stuurwiel op en omdat de arm van dit wiel al voor het draaipunt ligt kan ik deze direct op een aluminiumprofiel vastzetten (wel draaibaar natuurlijk)
Het achterste wiel van de skate komt vast aan de dwarslegger achter.
Dit is het eerste nog maar van het vervolg zal ik later nog verslag doen toekomen .
HG
Rins
full

Het voorwiel vast en draaibaar in het profiel
full

full

Om te voorkomen dat het geheel loskomt kan er een plaatje aan de voorzijde van het profiel vastgemaakt worden.
De bout die het wiel vasthoudt is zelfborgend.

Back