Ijzeiler

Hallo allemaal,

De sloten zijn weer dichtgevroren en ik kan dus niets meer doen met mijn zeilbootjes. Om de afkick verschijnselen wat tegen te gaan het ik vandaag maar een ijszeilertje in elkaar geflanst.

In mijn hobbyhok wat carbon buisjes opgezocht en wat andere benodigdheden en na een uurtje of 2 knutselen is dit het geworden:

De foto's zijn met mijn telefoon gemaakt en dus van slechte kwaliteit.

Het moeilijkste was nog om in de stanley mesjes gaatjes te boren voor de bevestiging.
Deze mesjes zijn gemaakt van gehard staal en daar kom je dus niet door heen met je boortje. Ik heb het opgelost door met een gasbrander het mesje roodgoeiend te maken en daarna langzaam af te laten koelen. nu was het mooi zacht geworden en kon ik er zo doorheen boren.

Het tuigje is afkomstig van een afgedankt Micro Magic stromtuig.

De servo's zijn wat aan de zwakke kant maar ik zie wel of ze het uit houden.

De afmetingen zijn 45cm lang en 35 cm breed
Het totale gewicht is uitgekomen op 145 gram(waarvan de accu 55 gram).

Vanavond heb ik al even test gezeilt, maar door de zwakke wind kan ik er nog weinig van zeggen. In de weinige vlaagjes die er waren kon ik toch nog af en toe een rondje zeilen, hij was redelijk stabiel en had geen neiging om zijwaards weg te glijden.

Morgen ga ik verder testen en laat ik nog wel even weten hoe het gaat.

Laatst bewerkt:
Ziet er leuk uit. Benut hem dan maar nog goed voor zolang het nog kan!

Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag geen wind dus kan hem helaas niet uitproberen.
Het begint al te dooien maar ik hoop dat ik hem morgen nog even kan testen. voor morgen voorspellen ze windkracht 4/5 dus dan gaat hij zeker wel vooruit komen.

@zinnia
Nee in de stanley mesjes die ik heb zitten geen gaatjes, er zitten aan de bovenkant wel 2inkepingen om hem vast te zetten in het handvat maar daar kon ik niets mee.

Gisteren en vandaag wel pogingen gedaan om er mee te zeilen, dat viel erg tegen.
Hij had toch nog veel de neiging om zijwaards weg te glijden.
Vandaag nog even getest met 200 gram extra lood erop, maar dit ging ook niet lekker omdat het ijs inmiddels te zacht was geworden. Als hij eenmaal stil stond was er met geen mogelijkheid beweging meer in te krijgen.

Nu maar hopen dat er nog een keer ijs komt deze winter en anders bouw ik hem wel om tot landzeiler.

Back