Ik begrijp de Hype om de GoPro niet...., of doe ik wat fout?

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Pascal, 30 jun 2013.

  1. Pascal

    Pascal

    Lid geworden:
    28 nov 2004
    Berichten:
    626
    Locatie:
    Doetinchem
    Gisteren uren lang getest, gespeeld en gerommeld met de GoPro series, meerdere soorten bekeken en meerdere soorten in den handen gehad.

    Maar, de bolling begint mij zo langzamerhand een beetje te vervelen.

    Ok, de camera is ligt, een SD-kaartje is al voldoende om direct te beginnen en hij is vrij eenvoudig te monteren.

    Maar, nu komt heel langzaam mijn irritatie:

    - instapprijs en de prijzen van de accessoires
    - Fish eye effect (hoe hoger met de Drone, des te meer)

    Ja, ik weet het. Software matig kun je - achteraf - veel herstellen maar dan moeten we de juiste software aanschaffen.

    Dus, al met al. Waarom zie ik nergens een goed alternatief voor de GoPro. De camera is de laatste jaren, net als vele smartphones, erg goed de markt in ge-pushed.., maar wat zegt dat - achteraf - over de kwaliteit van de camera.

    Ik ga op zoek, ik ben op zoek. Iemand tips voor mij om eens een paar camera's te testen. Waarom altijd maar een action-camera gebruiken terwijl er - hoop ik - betere camera's zijn.
     
  2. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Een lens met een beeldhoek van 170 graden geeft altijd zulke vervormingen. Dat is niet anders. Daarom zal je ook niet makkelijk een andere camera vinden met dezelfde beeldhoek én geen vervorming. Een fisheye lens doet dit nu eenmaal, de natuurkunde bepaalt dat zo.
     
  3. Pascal

    Pascal

    Lid geworden:
    28 nov 2004
    Berichten:
    626
    Locatie:
    Doetinchem
    absoluut waar. En toch zoek een naar goed alternatief. Ik hoop dat de natuurkunde zichzelf kan innoveren :)
     
  4. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Een aantal jaar geleden was mijn oog gevallen op een waterdichte action camera die de vorm van een kogel had, weet alleen het merk niet meer.
    Prijs viel mee, afgeprijsd rond de 80 euro als ik me niet vergis.
     
  5. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Idd go pro hier altijd op narrow...
    En ja dan nog "baal" ik van de lens,het is een trademark van hun...
     
  6. Pascal

    Pascal

    Lid geworden:
    28 nov 2004
    Berichten:
    626
    Locatie:
    Doetinchem
    ja, dat klopt, op youtube staan ook meerdere reviews van dergelijke 'kogels' - ik ga de komende eens even wat testen. Moet wel opschieten, vakantie iTalie komt er aan en dan moet er gefilmd worden :D
     
  7. Pascal

    Pascal

    Lid geworden:
    28 nov 2004
    Berichten:
    626
    Locatie:
    Doetinchem
    Kijk, dat bedoel ik dus...., de camera wordt vanuit RedBull zo keihard de markt in geduwd dat echt alle pro-riders in de camera shinen. Nu is het aan ons om een goed alternatief te vinden.

    Bol = GoPro = Niet altijd leuk op youtube = Heul erg duur en toch wel zwaar overschat.....
     
  8. Pascal

    Pascal

    Lid geworden:
    28 nov 2004
    Berichten:
    626
    Locatie:
    Doetinchem
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. Pascal

    Pascal

    Lid geworden:
    28 nov 2004
    Berichten:
    626
    Locatie:
    Doetinchem
    Trouwens, ik moet eerlijk zeggen dat ik de stijl wel geinig is..., tijdens mijn wakeboard gebeuren en tijdens het mountain-biken hier in Montferland.

    Probleem zit hem voor mij in het 'snel' willen filmen van andere zaken, zoals RC werk in het algemeen. Volgende week naar de Heli Masters in Venlo, wil dus even kijken welke camera wij mee gaan nemen.

    en, ook irritant. De GoPro onder alle drones. Beelden zijn leuk maar niet leuk om te bekijken den youtube en den vimeo....:(

    Alternatief wil ik dus echt vinden en het alternatief gaan we testen onder de drones en wat vliegtuigen
     
  10. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Offtopic:
    Je kan je bericht ook wijzigen met de "edit knop" ;) (zekerhandig met een typo kampioen als ik ;) )
    Staat wat netter dan 4x je eigen naam onder elkaar.... Bedoel als je de laatste bent en je post iets na een dag of 3 of zo dan dan is ene nieuwe post wel zo handig omdat het dan duidelijkheid verschaft... Nofi :)
     
  11. Pascal

    Pascal

    Lid geworden:
    28 nov 2004
    Berichten:
    626
    Locatie:
    Doetinchem
    jaja..., adem in .... adem uit..... :D

    reminder voor mijzelf, en een tip van Robert, om eens dit uit gaan uitzoeken

    http://nofilmschool.com/2013/03/gopro-hero3-interchangeable-lenses-novo-camera/

    Kan zijn dat ik dan anders ga denken over de magie van de GoPro....., maar het blijft een te duur ding
     
    Laatst bewerkt: 30 jun 2013
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.630
    Locatie:
    Betuwe
    Net m'n eerste filmpje met de Gopro Hero 3 gemaakt... Onderwaterschip van de Yamato onder water.
    Ja, hij is duur. Klopt. Ik heb 'm dan ook gekocht met een aanzienlijke sponsoring d.m.v. het kerstpakket van m'n werkgever: bol.combonnen.

    Ik moet de verdere mogelijkheden nog uitzoeken. Lens: ja, fisheye.
    Niet zo handig voor snelle actiefilms.
    Aan de andere kant: schepen zijn over het algemeen niet zo snel (de mijne althans niet) dus who knows...
    En bij een subsail-meeting is het altijd leuk als er iemand onder water filmt.
    (Moet je alleen niet in Biddinghuizen doen met die erwtensoep daar....)
     
  13. areon

    areon

    Lid geworden:
    23 jul 2009
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Wateringen
    Deze schijnt ook goed te worden. Zegt de fabrikant. Ja, is een wc-eend advies zo, maar misschien wordt het wat.

    Groet,
    'Tuur
     
  14. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.477
    Locatie:
    Sassenheim
  15. Pascal

    Pascal

    Lid geworden:
    28 nov 2004
    Berichten:
    626
    Locatie:
    Doetinchem
    eens een keer gaan testen
     
  16. sandermt2

    sandermt2 Guest

    Wat veel mensen vergeten is dat de Gopro eigenlijk als action camera (lees: sportcamera) bedoeld is. Dus eerder bedoeld om actie van dichtbij te filmen en te fotograferen, zoals bij mountainbiken, surfen, klimmen, etc. meestal het geval zal zijn.
    Eigenlijk zijn ze dus niet geoptimaliseerd voor gebruik met RC en voor op afstand te filmen.

    Daarnaast snap ik absoluut niet waarom mensen af en toe zeuren over de prijs van de Gopro's. Voor 450 euro heb je het topmodel, de Black edition. Als je bekijkt welke kwaliteit je voor die prijs krijgt, is dat héél wat minder dan vergelijkbare camera's. Discovery channel en National Geographic gebruiken de laatste tijd bijvoorbeeld meer en meer Gopro's (in plaats van traditionele, grotere camera's). Net omwille van de prijs-kwaliteit-verhouding.

    Het probleem is natuurlijk dat veel mensen de gopro willen gebruiken voor doelen waarvoor de camera eigenlijk niet ontworpen is. Ofwel zien ze de gopro als een klein, leuk hebbedingetje 'voor erbij'. Dan is 450 euro natuurlijk veel geld als hem niet kunt gebruiken voor jouw specifieke wensen, of als je hem wilde hebben 'voor erbij'. Maar dat had je natuurlijk op voorhand ook kunnen weten dacht ik. :)

    Al bij al is de Gopro, in sportcontext, het beste wat er op de markt te verkrijgen is op dit moment. Ook het meest gunstige geprijst.
     
  17. areon

    areon

    Lid geworden:
    23 jul 2009
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Wateringen
    Kijk ook even naar de Mobius cam. Is van de makers van de bekende #16

    Mobius Action Camera

    vandaag besteld, dus kan er binnenkort over mee praten :)
     
  18. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Hier nog wat beelden van de GoPro waar de bollingen niet vervelen :)

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. fastrockets

    fastrockets

    Lid geworden:
    28 okt 2011
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    <(^^,)>
    Nu wil ik ook een gopro.. :p
     
  20. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    prima, doe mij dan de dames maar ;)
     

Deel Deze Pagina