Zo heeft ieder zijn eigen ervaring. Ik ben ongeveer een half jaar geleden (zelfstandig) begonnen met een heli ; een FP heli (LMH Corona 120) en heb hiervan heel veel plezier (gehad). Nu ben ik bezig met een CP heli (Robbe spirit Pro) en ik ben achteraf heeeeel erg blij dat dat niet mijn eerste heli is geweest. De zender moest geprogrammeerd worden wat lastig is. De heli moet een beginafstelling hebben en hiervoor is het heel handig als je al kunt hooveren. Als deze heli omvalt is het gebeurd, er gaan dan dingen stuk en dat kost geld.
Ik heb profijt gehad van het feit dat ik al een klein beetje kon vliegen met de Corona, hierdoor is het met de Robbe ook gelijk gelukt. Uiteraard is het gedrag van een CP anders dan van een FP , maar de besturing blijft gelijk en dat is waar het in het begin om gaat vind ik.
De voordelen van de Corona zijn als volgt :
- de heli is gemakkelijk af te stellen , ook omdat het geen mini heli is
- alles is gemakkelijk toegankelijk, geen gedoe met mini schroefjes/boutjes
- je kunt een standaard zender gebruiken (en een 4 kanaals ontvanger) zonder enige mixfuncties, dit scheelt ook in de initiele aanschafkosten
- geen moeilijke afregeling van de zender
- met een vlieggewicht van ca. 1200 - 1300gram heeft de heli aardig wat massa , wat ten goede komt aan de stabiliteit
- de Corona is heel stabiel
- de Corona is zeer , zeer robuust. Als hij een keer uit de lucht valt of omvalt gaat er niks of weinig stuk. Dat komt doordat de bladen van de hoofdrotor flexibel zijn en bij de rotorkop kunnen knikken
- de heli is te vliegen met een gewone speed 500 motor en 7 cellen nimh/nicd , wat ook weer de aanschafkosten reduceert
Uiteraard heeft de Corona ook nadelen :
- reageert relatief traag op hoogte variaties (logisch : doordat het fixed pitch is worden hoogtevariaties gedaan door toerentalverandering, en omdat massa = traagheid duurt dat relatief lang)
- niet ACTIEF dalen, alleen terugregelen van motortoerental, dit geeft minder lift en de heli daalt. Dit is lastig tijdens windstoten dan is de heli lastig aan de grond te krijgen
- tijdens SNEL dalen minder stabiel door de afname van hoofdrotortoerental (vliegwiel effect wordt minder)
Zoals je ziet zijn de voordelen groter dan de nadelen. Mocht je interesse hebben, ik wil die van mij verkopen, uiteraard vliegend te zien.
Hier kun je mijn beginnersperikelen nalezen :
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=39230
Helivliegen is trouwens heel erg leuk, succes !