Ik ben nieuw

• Topicstarter Topicstarter dandy
  • Startdatum Startdatum
D

dandy

Guest
hallo allemaal,
ik ben nieuw hier, en wil een nieuwe hobby starten. Maar ik heb geen idee waar ik mee zou moeten beginnen, hebben jullie tips?? ik dacht zelf aan de Dragonfly 36, maar ik weet niet of ik dat als beginner wel aankan.....
alvast heel erg bedankt

Hoi,

Enkele voor en nadelen van dit TYPE modelheli:

Voordelen:
- Vrij betaalbaar
- Weinig onderhoud aan t.o.v. brandstofheli's (schoonmaken, motor afstellen enz.)
- Te vliegen in kleine ruimtes (na wat oefening)
- CP (Collective pitch) is een stuk stabieler te krijgen als FP (Fixed pitch) en later kan je er meer mee (Inverted vliegen, enz.)

Nadelen:
- Een kleinere heli is onstabieler en dus lastiger te vliegen dan een grotere
- CP is lang niet zo crashbestendig als een FP (en geloof me, dat doe je wel een keer ;) )

Ik kan je niet vertellen wat je het beste wel en niet kan doen, ik zou zeggen bekijk bovenstaande punten en kijk wat je belangrijk vind. Een andere tip is: bekijk ook eens andere heli's (misschien zelfs brandstof) en kijk wat echt je intresse heeft.

Groeten,

Mark

brandstof denk ik niet dat ik aan toe ben, en mijn bankrekening moet het ook leuk vinden :lol:

dus ik denk dat ik het bij elektro houdt, maar weet iemand een andere suggestie dan de Dragonfly 36????

Collective pitch:

- Eco 8
- Logo 10 (of gelijkwaardig)
- Trex
- Zoom 400 / 450
- Piccolo Pro

Fixed pitch:
- Piccolo Fun / Eco
- Hummingbird
- Dragonfly 4

bijvoorbeeld ... :D

Ey Dandy,

ik ben zelf ongeveer een driekwart jaar geleden begonnen met elektro heli vliegen en ik heb dus ook die start moeten maken, met al je vragen over heli's ( nitro en electro ) kan ik je wel helpen over msn ( renshetmens@gmail.com ).
Verder ben ik begonnen met een Dragonfly 04.
Daar heb ik 6 maanden lekker mee gevlogen ( Ook mee gecrashed maar nooit schade gehad :D )
nu de laatste paar maanden vlieg ik ook met mijn 36, maar daar heb ik wel een boel aan veranderd ( Nano-MPX voor alles, G190 gyro en andere motor ) voordat ie lekker vloog.
Verder ben ik van mening dat al die aluminium "upgrades" downgrades zijn...
Mijn tip is dat je maar eens moet beginnen met een 04, goed leren vliegen en dan moet je nog maar eens kijken :wink:

Carbooon cp is er makkelijk erg stabiel en nu de nieuwe carboon 400 is nig beter. Makkelijk in elkaar te zetten of repareren na een crash. Helemaal niet duur je krijgt er dus ook alles bij.

Groet Sam

Mijn idee is nog steeds om met een DF04 te beginnen.
Als je die helemaal doorhebt t/m nose-in hoveren, kan je door voor een T-Rex (achtige).

Voordeel is dat de DF04 erg goedkoop in aanschaf en in gebruik is. Je kan er lang mee vliegen, gaat amper stuk en als er iets kapot is kost het echt bijna niks.
Zodra je voor een collective pitch heli gaat, gaan de kosten bij crashen ook behoorlijk omhoog.

Tijdens het vliegen met de DF04 kan je flink sparen zodat je daarna door kan voor een wat grotere.
Ik heb nu een T-Rex en ben er erg tevreden over. Deze heli is een hele goede in die klasse, maar krijgt steeds meer concurrentie. Het is dus ook handig daar eens naar te kijken. Maar daarvoor is het zeker dus handig om te kijken of het echt is wat je wilt en of je de "drive" heb om veel te oefenen. Dus gewoon met een DF04 beginnen (of je moet een loterij hebben gewonnen :D)

ben het helemaal eens met sietse, als beginner is er niks beter dan een df004. hij is lastig te vliegen, kan geen wind aan, en is crashbestendig, je leert er dus vliegen van als de beste :D
na het fixet pitch helitje kun je kijken naar andere heli's, dat ligt helemaal aan je budget. vanaf ~700gram kun je ook met wat wind lekker vliegen, dus lichter zou ik niet gaan.
de df36 is een leuk ding, erg stabiel, maar het is een ramp inverted, door het lage toerental is het gewoon niet te houden. als je een klasse omhoog gaat zou ik zoiezo voor de t-rex (CDE of SE) gaan of als je inmiddels wat meer geld hebt een t-rex 600.

denk wel dat als je groter gaat, het al gelijk een stuk duurder word:

DF04 vliegklaar: ±100 euro
T-Rex 450 vliegklaar: ±500 euro
T-Rex 600 vliegklaar: ± 1500 euro?

Oh ja, nog een GROOT voordeel van de DF04. je kan lekker binnen oefenen. Aangezien het de laatste tijd nogal vaak erg hard waait en zowieso niet echt geweldig weer is, kan ik vaak zelfs niet met de T-Rex vliegen.
Binnen in de huiskamer (ong 2.5x2.5m vrije ruimte) kan je prima oefenen met helivliegen. Daardoor kan je dus veel vaker en langer vliegen dan met andere heli's.

Oh ja, Mark,
deze: http://shop.righthere.nl/index.php?act=viewProd&productId=57
is dus de DF36, CP niet ideaal om mee te beginnen, maar wel aardig als 2e.
Ik kan bij die shop alleen totaal geen reserveonderdelen vinden en er is ook een heleboel niet in voorraad. Das wel erg onhandig lijkt me....
Reserveonderdelen snel voorhanden kunnen hebben is wel een must als je net begint. Als je 2 weken moet wachten voor je weer kan vliegen verliezen sommigen al snel de moed...
Kan je hem beter hier kopen denk ik zo...
http://www.rcvliegshop.nl/
en dan de DF04 om te beginnen.

Sietse: Klopt,

Plaatje had ik ook gevonden. Ik heb alleen persoonlijk geen ervaring met die specifieke heli dus heb ik wat algemene verschillen tussen FP en CP op een rijtje gezet ... Overigens denk ik dat je het tegen Dandy hebt, hij is degene die wil beginnen ... ik vlieg inmiddels al wel zo'n 9 jaar ;)

Verder bedoel je denk ik deze heli: http://shop.righthere.nl/index.php?act=viewCat&catId=12 ;) (die andere is nogal ehh tuned) :D

Mark

Maar bv een carboon is een klein frame weinig onderdelen en echt wel makkelijk te vliegen. Kijk er een naar op BMI site.

Ik ben ook beginner en ik heb de cp Carbooon en ik vind het SUPER.

Groet Sam

Ik kan me bij een hoop bovenstaande posters aansluiten. Uit eigen ervaring: Ben begonnen met een DF4 in maart van dit jaar. Ik zat toen ook heel erg te twijfelen een grotere te nemen maar het voordeel van de DF4 is dat het je geen vermogen kost mocht je er mee stoppen.......
Als je een beetje de heli in de lucht kunt houden zonder teveel te crashen en je wilt door met de hobby kun je altijd een betere kopen.

Als mede beginner kan ik je ook alleen de Df004 aanraden, intussen kun je sparen voor wat anders en oefenen oefenen oefenen

lol... De algemene consensus is erg veranderd op het forum, merk ik. Als ik vroegah zei dat je met een FP moest beginnen viel de hele wereld over me heen ;)
Ik heb mezelf leren vliegen met Internet en een Piccolo (Er waren nog geen goeiekopere toen), en ik heb hem soortement nog steeds (De hoofdas en servo's dan, de rest is zelfbouw/anders). Wereld ding voor op vakantie, past met zender, lader en wat gereedschap in een klein koffertje. En een crash betekend niet gelijk naar een internetcafe voor de dichtstbijzijnde modelbouwwinkel ;)
De overstap van Pic naar brandstof was voor mij letterlijk in 1 minuut gebeurd. Ik heb mijn eerste brandstoffer laten nakijken door een ervaren vlieger, en gelijk zelf mee gevlogen. Mijn idee is dus lekker met een DF4 beginnen!
Ik heb trouwens vanmiddag bij een klant met een beginner staan sleutelen die een DF36 had gekocht en in 4 seconden schade had doordat de heli omviel; Bladen, spindle, hoofdas, pitchboompje, pitchservo, bladhouder kapot... Dikke pret dus als beginner.

Succes,

Ton.

Zo heeft ieder zijn eigen ervaring. Ik ben ongeveer een half jaar geleden (zelfstandig) begonnen met een heli ; een FP heli (LMH Corona 120) en heb hiervan heel veel plezier (gehad). Nu ben ik bezig met een CP heli (Robbe spirit Pro) en ik ben achteraf heeeeel erg blij dat dat niet mijn eerste heli is geweest. De zender moest geprogrammeerd worden wat lastig is. De heli moet een beginafstelling hebben en hiervoor is het heel handig als je al kunt hooveren. Als deze heli omvalt is het gebeurd, er gaan dan dingen stuk en dat kost geld.
Ik heb profijt gehad van het feit dat ik al een klein beetje kon vliegen met de Corona, hierdoor is het met de Robbe ook gelijk gelukt. Uiteraard is het gedrag van een CP anders dan van een FP , maar de besturing blijft gelijk en dat is waar het in het begin om gaat vind ik.

De voordelen van de Corona zijn als volgt :
- de heli is gemakkelijk af te stellen , ook omdat het geen mini heli is
- alles is gemakkelijk toegankelijk, geen gedoe met mini schroefjes/boutjes
- je kunt een standaard zender gebruiken (en een 4 kanaals ontvanger) zonder enige mixfuncties, dit scheelt ook in de initiele aanschafkosten
- geen moeilijke afregeling van de zender
- met een vlieggewicht van ca. 1200 - 1300gram heeft de heli aardig wat massa , wat ten goede komt aan de stabiliteit
- de Corona is heel stabiel
- de Corona is zeer , zeer robuust. Als hij een keer uit de lucht valt of omvalt gaat er niks of weinig stuk. Dat komt doordat de bladen van de hoofdrotor flexibel zijn en bij de rotorkop kunnen knikken
- de heli is te vliegen met een gewone speed 500 motor en 7 cellen nimh/nicd , wat ook weer de aanschafkosten reduceert

Uiteraard heeft de Corona ook nadelen :
- reageert relatief traag op hoogte variaties (logisch : doordat het fixed pitch is worden hoogtevariaties gedaan door toerentalverandering, en omdat massa = traagheid duurt dat relatief lang)
- niet ACTIEF dalen, alleen terugregelen van motortoerental, dit geeft minder lift en de heli daalt. Dit is lastig tijdens windstoten dan is de heli lastig aan de grond te krijgen
- tijdens SNEL dalen minder stabiel door de afname van hoofdrotortoerental (vliegwiel effect wordt minder)

Zoals je ziet zijn de voordelen groter dan de nadelen. Mocht je interesse hebben, ik wil die van mij verkopen, uiteraard vliegend te zien.
Hier kun je mijn beginnersperikelen nalezen : http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=39230

Helivliegen is trouwens heel erg leuk, succes !

Hoi groetjes van een mede beginner
Ikzelf ben +/- 1 maand geleden begonnen met de Lama V3 (ik moet zeggen een niet al te slechte keuze als je nergens verstand van hebt)
Na een maand toch besloten om verder te gaan
na veel rondgeneusd te hebben op de forum(s) heb ik besloten om toch maar voor de Df004 te gaan en voor mij vanwege de volgende reden

- redelijk crash bestendig (afhankelijk van je vlieg kunsten) tot nu toe alleen een Roter Head Core gebroken
- Prijs
- informatie die hierover bekend is
- het redelijk snel verkrijgen van onderdelen

Dus vanuit mijn beperkte ervaring tot nu toe kan ik je ook alleen de Df004 aanraden,
En verder is het oefenen oefenen oefenen.............

hallo

mijn opinie is beginmet een df 22
deze hangt tussen 04 en 36 van walkera
kost geen smak geld ,reparatie kosten zijn redelijk
begin te hoveren op 30 cm van de grond met een groot kruis

met deze zijn er meer mogelijkheden dan een 04 ,die zijn alleen voor de leren sturen
met die zender kun je een interface maken simmen met fms
en zoo denk ik dat je het snel en goedkooopst kun aan leren

mijn gedacht

Back