Ik dacht dat indoor modellen altijd klein zijn.

Ook gezien. Moeilijk te sturen blijkbaar. Veel op rudder en throttle control en constant tegensturen op ailerons met veeel differentiatie...

Als het maar licht genoeg is (vleugelbelasting) dan vliegt iets groots ook binnen. Er zijn al meer heel grote modellen geweest (verkeersvliegtuig Martin Mueller). De werklast voor de vlieger wordt wel groter. Je moet inderdaad veel met alle vier functies sturen. Maar dat geldt eigenlijk ook al voor een shockie als je daar iets meer mee doet dan rondjes vliegen. Een krappe bocht vaagt om richtingroer en rolroer tegen. Elke (flinke) roeruitslag vraagt om extra 'gas' omdat de weerstand dan toeneemt.

Eigenlijk vraagt indoorvliegen so wie so al meer dan buiten 'bank en yank' . Dat maakt het indoorvliegen zo leuk. En daarna buiten ben je eigenlijk een veel beter (lees: meer all round) vlieger.

groet,

Erik

Ja, maar in die van mueller zat helium ;-). Fantastisch vliegbeeld trouwens. De antonov 225 vond ik trouwens het mooiste.
de8c222b66d1e82443b3ece9431a6242.jpg

Aardig filmpje... maar ik moest toch even denken aan het ongeluk met die monster truck in Haaksbergen. Natuurlijk zullen er geen doden vallen als deze vlieger een foutje maakt, maar ik zie volle tribunes en een tik van een draaiende electroprop is een stuk harder dan de doorsnee kijker op die tribune zal verwachten. Tikje onverantwoordelijk lijkt me.

In Dortmund is alles afgeschermd met een net. De prop was volgens mij een geschilderde balsa prop die eigenlijk heel traag draaide. Ik voelde me alleszins op geen enkele manier in gevaar :-)

Ik vlieg zelf met 120cm span toestellen indoor. vind het geenzins onverantwoord of zo omdat het gewicht en daarmee de vleugelbelasting erg laag is. alles lager dan 10 gram / dm2 gaat allemaal prima. vlieg de zelfde combinaties ook buiten tot windkracht 4 a 5 en dat gaat ook prima. Met andere woorden het kan allemaal heel veelzijdig en voor binnen en buiten erg leuk zijn.

Jammer dat je niet laat zien hoe hij op het water 'staat' en loskomt van het water.

In Pijnacker is er een tijd indoorgevlogen in een hal waarin in de hoek een waterbak was gemaakt.

groet,

Erik

Ik word hier eigenlijk kwaad van. De DMFV (de Duitse VML als het ware) vraagt aan iedereen en overal om petitie te tekenen tegen de dreigende hoogte- en hobbybeperking. Prima verdedigbaar en ik heb ook al ondertekend. Maar dergelijke grapjes doen eigenlijk meer kwaad dan goed aan de hobby. En wat staat er dan op hun T-shirt? DMFV. Belachelijk.
Dit doet evenveel kwaad als de zoveelste drone-idioot die een filmpke maakt op Zaventem of Schiphol.

Back