Ik weet het, nooit experimenteren met je installatie als je propeller nog op je motor zit....... Het ging jaren goed, maar overkomt het jullie wel eens dat je motor op hol gaat als je vliegtuig aanzet. Ik wilde wat telemetry waarden aflezen en had daarvoor het vliegtuig nodig. Zender aan, een Frsky Xlite met open tx 2.2.4 met g-R6X ontvanger, de zender bleef staan op het tekstbestand welke ik ingesteld had, daar staat onder meer op "pas op power" op dat moment het vliegtuig aangezet en ik hoorde aan de piepjes dat er nog geen signaal was op de ontvanger, dat klopt want dat komt er pas als je het tekst bestand doordrukt. Dat laatste deed ik en de motor ging op vol vermogen lopen, zeker te weten throttle down en ik heb nog een extra "arm" knop... die stond ook uit...... Ik kreeg hem niet meer uit op de zender terwijl er op dat moment verbinding was......? Ik weet het, ik deed allerlei dingen fout, maar dat is niet de vraag, de vraag is of jullie het herkennen
Nee het komt mij niet bekend voor. Ik heb ni toch al 4 jaar FrSky zenders in gebruik altijd met een override knop. Zolang deze uit stast heb ik nog nooit een draaiende motor gehad.
Ik programmeer altijd een throttle hold/cut in de zender. Is ook mij nog nooit overkomen. Pruts je toch aan een toestel dan kan je altijd 1 van de motordraden loskoppelen. Verstuurd vanaf mijn SM-J710F met Tapatalk
Zou dat er wat mee te maken kunnen hebben, ik gebruik ook een veiligheidsknop maar die heb ik geprogrammeerd als een mixer. := MAX Weight (-100%) switch(SC^) [cut] werkte altijd prima en binnen de mixer gebruik ik dan "replace" met andere woorden de throttle wordt overschreven door de waarde -100.... Bij het programmeren van de zender dacht ik dus, ..... ik gebruik geen "override" dus heb de zender recent gevoed met de kop "nooveride" aangevinkt. Zou de zender bij de eerste start daarna hebben moeten zoeken naar deze afhandeling....? heb de zender weer geprobeerd met dezelfde fouten in de herhaling ( prop eraf) maar het ontstaat nu niet weer en de noodknop werkt nog steeds.....
Foute Faisafe.... ik had custum aangevinkt en verder niets ingesteld bij setup dus alles stond in het midden.......??????????????
Dan heb je een knap onveilige regelaar.... Mijn ESC-tjes willen allemaal éérst per se "gas dicht signaal" zien voor ze überhaupt opstarten.
dank @brutus is dat zo.... hebben alle ESC dat? ik ben niet zo thuis in die dingen, het is een HK product nag niet zo oud. https://hobbyking.com/nl_nl/hobby-king-30a-esc-3a-ubec.html
Ik ken het ook niet anders. Dat is voor mij ook de reden dat ik in mijn OpenTx zender ook altijd een smart engine killswitch programmeer. Dat wil zeggen, als ik mijn engine kill switch uitschakel, dan moet de gasstick in motor uit positie staan voordat de motor gewctiveerd kan worden. Dus zou ik per ongeluk de schakelaar omzetten ( bijvoorbeeld tijdens het opzij leggen van de zender ) dan nog kan er niks gebeuren als de stick in de midden positie zou staan. Pas na gas dicht kan het gas werken. Ik zie het nog wel eens gebeuren dat iemand per ongeluk de schakelaar aantikt, of met zijn nekkoord achter een schakelaar blijft haken. Ik heb door ervaring iets meer respect gekregen voor propellors. Ben er ook vrij strikt in als ik anderen help met programmeren of instructie geven.
ik heb er ook een paar hobbyking achtigen tussen zitten, die van mij willen allemaal 0 gas zien voor ze de motor aansturen. ik zit net via je link ff de handleiding op te zoeken. staat netjes in. Protective Functions: - Automatically select 2◆-3LiPo,protective voltages are 6V/9V respectively; - Automatically select NiMH, the protective voltage for each battery is 0.8V. - Safe start ◆–will not start if the throttle stick is not in the right position; - Temperature protection, shutdown if the surface temperature reaches 110◆°C - lost of control protection, - shutdown after I second without signal◆. dus eigenlijk, zonder signaal moet hij stoppen. geen 0 op het gas, start hij niet op. Dus is er wat geks aan de hand. misschien is dit het gedrag van de zender als je dus zo'n bestand open hebt staan, dat hij 0 uitstuurt op gas. en toen je wegdrukte, hij opeens de mixer waarde ging sturen. tippie: als je aan het rommelen bent in de zender, en de boel gaat de eerste keer aan, prop eraf. of vliegtuig vastzetten. verwacht het... nu heb ik absoluut geen ervaring met open tx zenders, maar ook met mijn futaba speel ik altijd even op veilig tot ik zeker weet wat een model van plan is kan makkelijk dat een mixer een eerder ingestelde waarde overruled oid. dus liefst ff testen, en tijdens de test ff alle knoppen een keer overhalen. geen idee of dit bij open tx ook zo is, maar bij futaba zitten er vaak diverse standaard verwijzingen in de knoppen waar je niet gelukkig van wordt. moet je ff weten. gewoon testen.
Dank @toostbeek en @Student door jullie verhaal kan ik een aantal dingen uitschakelen. Ik denk toch dat het met de afhandeling van de zender te maken heeft of het wijzigen van de firmware.Er is nog geen verbinding op het moment dat het tekst bestand voor staat en dit komt er op neer dat ik de zender pas aangezet heb op het moment dat het toestel al ontvangst had, ik ga nog eens verder puzzelen of dat met een vreemde "Handshake" te maken kan hebben, ... Wel weer geleerd om voorzichtig te blijven, zeker met de prop er op en de volgorde te respecteren. Ik ga ook even op zoek naar de smart engine killswitch !!!!!! maar dan voor de Xlite die heeft geen terugverende schakelaars.
Hier een instructie voor de smart kill switch Verder blijft het een vreemde situatie. De regelaar gaat pas de motor aansturen nadat hij een signaal gasdicht heeft ontvangen. Ook al zou je je toestel aanzetten terwijl je zender nog niet uitzend, waarbij de ontvanger dus in failsafe gaat, dan was het signaal in jou geval half gas of 1,500ms De regelaar stuurt dan dus nog niks uit. Als je dan je tekstbestand wegdrukt encje zender begint met zenden, dan moet hij vervolgens eerst gasdicht of ongeveer 1,000ms signaal uitsturen en vervolgens weer naar 1,500ms gaan om de motor aan ye sturen. Weet je zeker dat je engine kill switch goed stond en je gasstick dicht?
Gezien het gedrag, verwacht ik bijna dat hij dus wel al contact had met het toestel toen het bestand open stond.. die regelaar moet echt een keer 0 gezien hebben voor hij aan gaat sturen. kan zijn dat hij misschien wel zend naar de ontvanger, maar alle kanalen niet aanstuurt. maar dan zit gas dus misschien wel op 0.. of laat de ontvanger ook echt zien dat er geen contact is?
@toostbeek ja zeker weten dat gas dicht stond en de switch ook, het was dan wel geen kil switch, lekker duidelijke film trouwens, kan het ook te maken hebben met die vreemde eigenschap dat als de zender en de ontvanger erg dichtbij zijn er soms wat signaal verstoring is, want het spul lag naast elkaar. @Student helaas het is niet te reproduceren, ik heb het geprobeerd, maar de fout komt niet terug............ Nu eerst de Kill Switch maken.
Hoi Erik Ik heb de volgende truuk in opentx gemaakt en dat gebruik ik voor alle vleugel toestellen.. Ik kan met een 2 standen schakelaar de motor altijd uit zetten. maar om hem te (her)activeren.. MOET eerst de stick weer dicht gezet worden om hem te activeren. Ook al zou ik de stick vol gas zetten, en met de schakelaar de motor weer activeren, gebeurd er niets.. totdat de stick helemaal dicht is geweest, wordt de boel aan gezet. Ook bij het aanzetten van de zender wordt hier naar gekeken als je de schakelaar configureerd in de uitstand bij je switch warning instellingen. De functie zet je op een leeg kanaal wat je niet gebruikt.. in mijn geval kanaal 10. In dit geval gebruik ik op mijn Horus de schakelaar SF In je mixer pagina het volgende: Kanaal 10 is gekozen omdat deze niet gebruikt wordt en buiten de 8 kanalen van de ontvanger. Op de logical switch pagina:
Dank @Hobby4Life ik ga het uitproberen, maar volgens mij werkt de uitvoering van @toostbeek net zo........
Ok succes , dat is het mooie van OpenTX je kan op vele manieren hetzelfde bereiken qua programmeren.. De sky is werkelijk de limit hier Zie ik je morgen ochtend? (surprois wedstrijd?)
Heb het filmpje gemist maar zeer nuttig en een stuk cleaner dan mijn methode.. ga direct de boel aanpassen.. maakt het allemaal een stuk overzichtelijker, en is ook een stuk logischer