Ik durf het bijna niet te vragen......

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door Erik Janssen, 29 aug 2019.

  1. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Hoorn
    Ik weet het, nooit experimenteren met je installatie als je propeller nog op je motor zit.......

    Het ging jaren goed, maar overkomt het jullie wel eens dat je motor op hol gaat als je vliegtuig aanzet.

    Ik wilde wat telemetry waarden aflezen en had daarvoor het vliegtuig nodig.

    Zender aan, een Frsky Xlite met open tx 2.2.4 met g-R6X ontvanger, de zender bleef staan op het tekstbestand welke ik ingesteld had, daar staat onder meer op "pas op power" op dat moment het vliegtuig aangezet en ik hoorde aan de piepjes dat er nog geen signaal was op de ontvanger, dat klopt want dat komt er pas als je het tekst bestand doordrukt.
    Dat laatste deed ik en de motor ging op vol vermogen lopen, zeker te weten throttle down en ik heb nog een extra "arm" knop... die stond ook uit......

    Ik kreeg hem niet meer uit op de zender terwijl er op dat moment verbinding was......?

    Ik weet het, ik deed allerlei dingen fout, maar dat is niet de vraag, de vraag is of jullie het herkennen
     
  2. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Nee het komt mij niet bekend voor. Ik heb ni toch al 4 jaar FrSky zenders in gebruik altijd met een override knop. Zolang deze uit stast heb ik nog nooit een draaiende motor gehad.
     
  3. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Ik programmeer altijd een throttle hold/cut in de zender. Is ook mij nog nooit overkomen. Pruts je toch aan een toestel dan kan je altijd 1 van de motordraden loskoppelen.

    Verstuurd vanaf mijn SM-J710F met Tapatalk
     
  4. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    2 draden..
     
    Erik Janssen vindt dit leuk.
  5. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Hoorn
    Zou dat er wat mee te maken kunnen hebben, ik gebruik ook een veiligheidsknop maar die heb ik geprogrammeerd als een mixer. := MAX Weight (-100%) switch(SC^) [cut] werkte altijd prima en binnen de mixer gebruik ik dan "replace" met andere woorden de throttle wordt overschreven door de waarde -100....

    Bij het programmeren van de zender dacht ik dus, ..... ik gebruik geen "override" dus heb de zender recent gevoed met de kop "nooveride" aangevinkt. Zou de zender bij de eerste start daarna hebben moeten zoeken naar deze afhandeling....? heb de zender weer geprobeerd met dezelfde fouten in de herhaling ( prop eraf) maar het ontstaat nu niet weer en de noodknop werkt nog steeds.....
     
  6. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Hoorn
    Foute Faisafe.... ik had custum aangevinkt en verder niets ingesteld bij setup dus alles stond in het midden.......??????????????
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan heb je een knap onveilige regelaar....

    Mijn ESC-tjes willen allemaal éérst per se "gas dicht signaal" zien voor ze überhaupt opstarten.
     
  8. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Hoorn
  9. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ik ken het ook niet anders.

    Dat is voor mij ook de reden dat ik in mijn OpenTx zender ook altijd een smart engine killswitch programmeer.

    Dat wil zeggen, als ik mijn engine kill switch uitschakel, dan moet de gasstick in motor uit positie staan voordat de motor gewctiveerd kan worden.

    Dus zou ik per ongeluk de schakelaar omzetten ( bijvoorbeeld tijdens het opzij leggen van de zender ) dan nog kan er niks gebeuren als de stick in de midden positie zou staan. Pas na gas dicht kan het gas werken.

    Ik zie het nog wel eens gebeuren dat iemand per ongeluk de schakelaar aantikt, of met zijn nekkoord achter een schakelaar blijft haken. Ik heb door ervaring iets meer respect gekregen voor propellors. Ben er ook vrij strikt in als ik anderen help met programmeren of instructie geven.
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    ik heb er ook een paar hobbyking achtigen tussen zitten, die van mij willen allemaal 0 gas zien voor ze de motor aansturen.

    ik zit net via je link ff de handleiding op te zoeken.
    staat netjes in.

    Protective Functions:
    - Automatically select 2◆-3LiPo,protective voltages are 6V/9V respectively;
    - Automatically select NiMH, the protective voltage for each battery is 0.8V.
    - Safe start ◆–will not start if the throttle stick is not in the right position;
    - Temperature protection, shutdown if the surface temperature reaches 110◆°C
    - lost of control protection,
    - shutdown after I second without signal◆.

    dus eigenlijk, zonder signaal moet hij stoppen.
    geen 0 op het gas, start hij niet op.

    Dus is er wat geks aan de hand.
    misschien is dit het gedrag van de zender als je dus zo'n bestand open hebt staan, dat hij 0 uitstuurt op gas. en toen je wegdrukte, hij opeens de mixer waarde ging sturen.

    tippie:
    als je aan het rommelen bent in de zender, en de boel gaat de eerste keer aan, prop eraf.
    of vliegtuig vastzetten. verwacht het...
    nu heb ik absoluut geen ervaring met open tx zenders, maar ook met mijn futaba speel ik altijd even op veilig tot ik zeker weet wat een model van plan is
    kan makkelijk dat een mixer een eerder ingestelde waarde overruled oid.
    dus liefst ff testen, en tijdens de test ff alle knoppen een keer overhalen.

    geen idee of dit bij open tx ook zo is, maar bij futaba zitten er vaak diverse standaard verwijzingen in de knoppen waar je niet gelukkig van wordt.
    moet je ff weten. gewoon testen.
     
  11. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Nee dat heeft OpenTx niet, standaard verwijzingen.
     
  12. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Hoorn
    Dank @toostbeek en @Student door jullie verhaal kan ik een aantal dingen uitschakelen. Ik denk toch dat het met de afhandeling van de zender te maken heeft of het wijzigen van de firmware.Er is nog geen verbinding op het moment dat het tekst bestand voor staat en dit komt er op neer dat ik de zender pas aangezet heb op het moment dat het toestel al ontvangst had, ik ga nog eens verder puzzelen of dat met een vreemde "Handshake" te maken kan hebben, ... Wel weer geleerd om voorzichtig te blijven, zeker met de prop er op en de volgorde te respecteren. Ik ga ook even op zoek naar de smart engine killswitch !!!!!! maar dan voor de Xlite die heeft geen terugverende schakelaars.
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2019
  13. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Hier een instructie voor de smart kill switch



    Verder blijft het een vreemde situatie.

    De regelaar gaat pas de motor aansturen nadat hij een signaal gasdicht heeft ontvangen.

    Ook al zou je je toestel aanzetten terwijl je zender nog niet uitzend, waarbij de ontvanger dus in failsafe gaat, dan was het signaal in jou geval half gas of 1,500ms

    De regelaar stuurt dan dus nog niks uit.
    Als je dan je tekstbestand wegdrukt encje zender begint met zenden, dan moet hij vervolgens eerst gasdicht of ongeveer 1,000ms signaal uitsturen en vervolgens weer naar 1,500ms gaan om de motor aan ye sturen.

    Weet je zeker dat je engine kill switch goed stond en je gasstick dicht?
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Gezien het gedrag, verwacht ik bijna dat hij dus wel al contact had met het toestel toen het bestand open stond..
    die regelaar moet echt een keer 0 gezien hebben voor hij aan gaat sturen.

    kan zijn dat hij misschien wel zend naar de ontvanger, maar alle kanalen niet aanstuurt. maar dan zit gas dus misschien wel op 0..
    of laat de ontvanger ook echt zien dat er geen contact is?
     
  15. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Hoorn
    @toostbeek ja zeker weten dat gas dicht stond en de switch ook, het was dan wel geen kil switch, lekker duidelijke film trouwens, kan het ook te maken hebben met die vreemde eigenschap dat als de zender en de ontvanger erg dichtbij zijn er soms wat signaal verstoring is, want het spul lag naast elkaar.

    @Student helaas het is niet te reproduceren, ik heb het geprobeerd, maar de fout komt niet terug............

    Nu eerst de Kill Switch maken. :yes:
     
  16. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Hoi Erik :)

    Ik heb de volgende truuk in opentx gemaakt en dat gebruik ik voor alle vleugel toestellen..

    Ik kan met een 2 standen schakelaar de motor altijd uit zetten. maar om hem te (her)activeren.. MOET eerst de stick weer dicht gezet worden om hem te activeren.
    Ook al zou ik de stick vol gas zetten, en met de schakelaar de motor weer activeren, gebeurd er niets.. totdat de stick helemaal dicht is geweest, wordt de boel aan gezet.

    Ook bij het aanzetten van de zender wordt hier naar gekeken als je de schakelaar configureerd in de uitstand bij je switch warning instellingen.

    De functie zet je op een leeg kanaal wat je niet gebruikt.. in mijn geval kanaal 10.

    In dit geval gebruik ik op mijn Horus de schakelaar SF

    In je mixer pagina het volgende:
    upload_2019-8-30_12-14-30.png

    Kanaal 10 is gekozen omdat deze niet gebruikt wordt en buiten de 8 kanalen van de ontvanger.

    upload_2019-8-30_12-10-36.png

    Op de logical switch pagina:

    upload_2019-8-30_12-11-50.png
     
  17. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Hoorn
    Dank @Hobby4Life :bye: ik ga het uitproberen, maar volgens mij werkt de uitvoering van @toostbeek net zo........
     
  18. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Ok succes :), dat is het mooie van OpenTX je kan op vele manieren hetzelfde bereiken qua programmeren..
    De sky is werkelijk de limit hier :p

    Zie ik je morgen ochtend? (surprois wedstrijd?)
     
  19. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ja maar deze manier kost je geen kanaal.
     
    Erik Janssen vindt dit leuk.
  20. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Heb het filmpje gemist maar zeer nuttig en een stuk cleaner dan mijn methode.. ga direct de boel aanpassen.. maakt het allemaal een stuk overzichtelijker, en is ook een stuk logischer :)
     
    Laatst bewerkt: 31 aug 2019
    Erik Janssen vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina