ik ga ook een turbine bouwen......

• Topicstarter Topicstarter Theo Coenen
  • Startdatum Startdatum
T

Theo Coenen

Guest
Doordat ik al een tijdje bezig ben met uitzoeken van het hoe en waarom over turbine's is de interesse gewekt om er eens zelf eentje te bouwen. HElaas heb ik gene draai of freesbank ter beschikking, maar moet ik alles maken met de hand op de echt ouderwetse manier. Dus hamer, beitel, vijl, zaag en noem maar op. Een kolomboor en enkele goedkope dremel klonen heb ik wel ter beschikking, dus gereedschap genoeg om op een provisorische manier mijn doel te bereiken. En antuurlijk moet alles zo goedkoop maogelijk........

Van een goede modelvliegcollega had ik al enkele onderdelen gekregen en nu heb ik de stoute schoenen aangetrokken om eens met een oud compressorwiel te gaan spelen.
Het betrefd dit compressorwiel.
full

Deze ga ik met minimalistisch gereedschap op maat maken en glad maken.
De doorsnede is ongeveer 95 mm

Laatst bewerkt door een moderator:
Heb je ook iets om de zelfgebouwde turbine op te gaan zetten?

Laatst bewerkt door een moderator:
nee, dat verzin ik in de loop van de bouw van die turbine wel. Er zwerven wel enkele modellen door mijn kop, maar die komen er nog niet geheel uitgewerkt uit, wordt dan wel compleet houtbouw.

Hee Theo,

Ben zeer benieuwd hoe je het er vanaf gaat brengen op de "ouderwetse" manier :-)

Succes met de bouw van je turbine en ik ga het volgen.

Grt,
Berto.

Hoi Theo,

moedig van je dat je zezelf zo in het diepe gooit, om meteen een turbine te bouwen waarvan geen tekeningen zijn (tenminste dat neem ik aan)
maar vergis je niet in de complexiteid van een turbine, het lijkt allemaal zo simpel, maar je zult merken dat dit absoluut niet het geval is.
ook zul je beslist een draaibank nodig hebben om het een en ander goed voor elkaar te krijgen, neem bv alleen de astunnel al, hiervan moeten de de delen waarin de lagers zitten exact tegenover elkaar zitten, dit lukt je niet met een kolom boormachine.
maar je hoeft natuurlijk niet zelf over deze gereedschappen te beschikken,
als je iemant kent die het voor je kan maken is het natuurlijk ook opgelost.
ik wil je niet ontmoedigen hoor, zeker niet want hier op het forum is veel kennis omtrend turbines (mezelf niet meegerekend, ik heb ook nog maar net mn eerste turbine aan het draaien)
maar je zult zien als het je eenmaal is gelukt je er erg veel voldoening van zult hebben.
mischien nog een tip man mijn kant, ik was vandaag even in Almelo om daar wat spullen te halen bij een oudijzerboer (aluminium voor het onderstel van mn F-16) en het toeval wilde nu dat ik daar een bak zag staan met allemaal titanium compressorwielen en turbine wielen in alle soorten en maten van ongeveer 100 tot wel 300 mm in doorsnede.
ik heb er nog een paar in de hand gehad, sommige waren zichtbaar defect terwijl aan andere niks te zien was zotezien waren deze wielen nooit gebruikt en in een of ander productie proces afgekeurd.
mischien kun je er je voordeel mee doen.
gegeven van deze firma vind je op deze link JANNIE CALOT B.V.

sucses met de bouw.
groeten Gertjan

Theo, dit ga ik volgen.
Ik liep ook al tijden met het idee een turbine te bouwen maar het gebrek aan draai en freesbank hield me tegen.
Ik heb nu maar een turbine gekocht maar zelf bouwen geeft meer voldoening.
Dus heel veel succes en hou ons op de hoogte!

Gert-Jan

He Theo,
geweldig dat je dit gaat doen. Het is iets wat mij ook heel erg trekt, maar voorlopig nog even niet doe. Eerst wil ik meer metaal kennis/kennis over metaalbewerking krijgen. Ik heb een kleine Emco SL, en ik doe hier een klein metaal draai/freeswerk op.

Ben trouwens benieuwd wat je met een beitel en hamer wilt doen op metaal...

Heel veel succes!

Theo,
Ik weet wat je terug gaat zeggen... maar ik kan het toch niet laten en zeg (en met mij anderen die hier gereageerd hebben) goedbedoeld dat je de zaak zwaar onderschat.
Ik zie niet in hoe je enig succes (tenzij je kickt op frustraties...) kunt gaan boeken zonder draaibank (en bedrevenheid daarmede), zonder een redelijke kennis van materialen en zonder ervaring in metaal bewerkings technieken die je zoal nodig hebt.

Was je enige tijd geleden niet begonnen met zo'n Star Wars achtig geval, wat ook gedoemd was tot mislukken? (ik heb het draadje niet meer gevolgd, stille dood gestorven?).

Je weet dat ik bijzondere initiatieven waardeer, maar dan wel die enige hoop hebben op een of andere positieve afloop.

Jetmotoren zijn potentieel gevaarlijke dingen, er zijn hier beslist enkele jetbouwers die je horror stories kunnen vertellen van uit elkaar spattende turbinewielen/ontploffende motoren/brekende assen...

Ik heb geen ambities om mezelf te bekwamen in draai en freeswerk, DUS beperk ik me tot zaken die wél in mijn mogelijkheden liggen met de kennis/kunde/gereedschappen die ik heb. En daar valt dus géén eigenbouw jetmotor onder....

Realiseer je verder dat het jetvliegen sowieso al een "vak apart" is wat een boel extra kennis/vaardigheid/kosten met zich meebrengt met de modellen die je ervoor nodig hebt.
Dat moet je dus náást de bouw van een motor oppikken. Het heeft mij persoonlijk een hele winter gekost om me in te leven in de systemen, om maar te zwijgen van de kosten die dat met zich meebrengt.
Een geschikte locatie in NL vinden waar je kunt vliegen....dat wordt met de dag minder omdat er steeds meer clubs de deur op slot doen voor (nieuwe) jetvliegers....

Dus NIET aangevallen voelen, maar her-overweeg je beslissing nog eens.
Mijn persoonlijk advies zou zijn: ga je eerst bekwamen op een draaibank, en kijk daarna pas verder.....maar dan ben je al een hele poos verder!

Dat 'star wars achtige' project was iemand anders, maar Theo vond dat ie te snel opgaf en jeukte hem om het toch te gaan doen.. maar geloof niet dat ie er daadwerkelijk mee begonnen is, of gezegd heeft dat ie het daadwerkelijk zou doen.

Voor de rest denk ik dat je gelijk hebt, maar onderschat Theo niet, ik volg het dan ook, want ik zou het WEL leuk vinden als het hem zou lukken..

want ik zou het WEL leuk vinden als het hem zou lukken..

En niet geschoten is altijd mis :pim:

Mischien wel link inderdaad, als het met een hamer en bijtel gaat lukken wil ik het ook wel eens proberen. Ik waarschuw wel effe van te voren zodat eindhoven e.o. alvast een helm op kan zetten :-D

Jetmotoren zijn potentieel gevaarlijke dingen, er zijn hier beslist enkele jetbouwers die je horror stories kunnen vertellen van uit elkaar spattende turbinewielen/ontploffende motoren/brekende assen...

Een geschikte locatie in NL vinden waar je kunt vliegen....dat wordt met de dag minder omdat er steeds meer clubs de deur op slot doen voor (nieuwe) jetvliegers....

Dus NIET aangevallen voelen, maar her-overweeg je beslissing nog eens.
Mijn persoonlijk advies zou zijn: ga je eerst bekwamen op een draaibank, en kijk daarna pas verder.....maar dan ben je al een hele poos verder!

er word al vaak met een schuin oog naar jetvliegers gekeken
ik denk dat geen club hier op zit te wachten als men spreekt van veiligheid

Was je enige tijd geleden niet begonnen met zo'n Star Wars achtig geval, wat ook gedoemd was tot mislukken? (ik heb het draadje niet meer gevolgd, stille dood gestorven?).

Nee, ik gaf alleen aan dat ik meer in het plan zag van die meneer dan iedereen anders in die draad. Velen roepen meteen dat iets niet kan zonder dat men het ooit zelf geprobeert heeft.

Mijn vader zaliger was een zeer goede leermeester voor mij. Hij was een begenadigd timmerman/meubelmaker. Hij heeft mij alles bijgebracht wat hij wist op het gebied van houtbewerking en hij was nog van de oude school waar alles puur handwerk was en machines niet gebruikt werden. Van hem heb ik ook het moto meegekregen er is niets wat ik niet kan, pas als ik het geprobeert heb blijkt van wel of niet.

Nu heb ik het genoegen om een heel goede oude smit/metaalbewerker in mijn kennissen kring te hebben die mij best enkele tips wil geven en mij laat rommelen met de spullen.

Dat Jet motoren potentieel gevaarlijk kunnen zijn ben ik mij terdege van bewust. Jij moet mij op dat gebied nu zo langzamerhand wel kennen. Veiligheid staat bij mij heel hoog in het vaandel. Ik zal niets doen wat om de een of andere reden te gevaarlijk is voor mij of de eventuele omstanders.

Het turbine vliegen is echt geen vak apart, maar een andere tak van onze hobby. Het vliegen van dit soort modellen is niets anders dan vliegen met welk model dan ook. Als je met snelle modellen goed overweg kan en ook met impeller modellen dan weet je ongeveer wat je kan verwachten. De vluchten die ik gemaakt heb met turbine modellen van anderen waren een eitje. Ik merkte gelijk dat er niets anders is dan welk model dan ook. Het enigste waar je rekening mee moet houden is de motoropspooltijd als je gas geeft.

En nee hoor, ik voel mij niet aangevallen, ik hou van die rode lap............

@ vliegeniertje en eventuele anderen, ga eens kijken bij een echte smit wat die met hamer en beitel kan maken........

Het turbine vliegen is echt geen vak apart, maar een andere tak van onze hobby. Het vliegen van dit soort modellen is niets anders dan vliegen met welk model dan ook. Als je met snelle modellen goed overweg kan en ook met impeller modellen dan weet je ongeveer wat je kan verwachten. De vluchten die ik gemaakt heb met turbine modellen van anderen waren een eitje. Ik merkte gelijk dat er niets anders is dan welk model dan ook. Het enigste waar je rekening mee moet houden is de motoropspooltijd als je gas geeft.

door schade en schande wordt men wijs:mrgreen:

Hoi Theo, zoals misschien verwacht sluit ik me aan bij de meesten, komt een hoop bij kijken maar daar zul je gaande weg vanzelf wel achterkomen. Voordat je een betrouwbare motor hebt die jou goedkeuring in een model kan wegdragen ben je echt wel effe verder. Dat we uit moeten kijken met deze tak van modelvliegsport naar de buitenwereld beoogd geen uitleg hier, daar is al een hele hoop over gezegd.

Neemt niet weg dat je open moet staan voor experimenten, zo zijn de eersten ook begonnen letterlijk met een houtjes touwtjes motor, zonder hun hadden we nu ook geen JetCat etc. gehad.....

Maarehhh, als je zo graag van bijna geen middelen een turbine wilt bouwen lijkt het mij een goed plan om misschien te beginnen met die eerste zelfbouw turbine van Kurt Schreckling, de FD3-64. Ik hoor een hele hoop hier nu al slikken maar tis écht een leuk experiment project. Oké, de houten compressor heeft zo zijn limitaties maar eenmaal verder is deze inmiddels ook al in aluminium te vinden. De tekeningen zijn links en rechts wel te krijgen, ik denk dat de meeste turbine guru's ze wel ergens in de kast hebben liggen. (...anders zal ik wel effe onder het stof kruipen..., heb ergens een incompleet setje ooit van iemand gekopieerd) Deze motor kan rond de 2,5-3kg leveren en da's genoeg voor een soort Puma-achtige kist.

Ik denk wel dat als je aan een motor gaat denken van meer dan 5kg je wel iets betere middelen moet hebben om een zuivere motor te krijgen maar ook daar kom je echt vanzelf wel achter hoor. ;)

Persoonlijk denk ik dat die compressor die je hebt geen heil uit te halen is. De grote diameter hoort in een behuizing van minimaal 160mm en zo'n grote turbinen bestaat op modelgebied nog niet, da's hele andere koek.... Daarnaast is de innercore wel erg groot wat gelijk een probleem vormt voor de as en de voorlagering. Ik zou bij een autosloper gaan kijken of er vastgelopen turbo's te vinden zijn zonder dat de compressor is aangelopen. Je moet eigenlijk iets ergens tussen de 55 en 70mm iets vinden voor onze maat motoren.

Hieronder enkele foto's van die FD3-64, je hebt er vast wel eens van gehoord en/of gezien;

Grt,
Gerald

GroteFoto-6OE4W4JR.jpg

GroteFoto-LTWLIE46.jpg

GroteFoto-YQSYBB4E.jpg

GroteFoto-BE4M4HFP.jpg

GroteFoto-TPMGHIWG.jpg

@Gerald

Bedankt voor de foto`s hier, is altijd mooi om te zien, wat er allemaal al is gemaakt, de eerste turbine heb ik horen en zien draaien in 1992 en dat was in Arnhem op een modelbouwbeurs en daar stond meneer Kurt Schreckling een te demo geven en hij verkocht daar ook tekeningen toen van, Toen draaide hij met die houten compressor, geweldig om te horen en te zien toppie van de man.

Theo houdt de gemoederen hier aardig bezig lees ik, maar ja de wonderen zijn de wereld nog niet uit, dus je weet maar nooit he.

Eens kijken of ik nog spullen voor Theo heb liggen, als de anderen hier ook eens kijken of er nog wat ligt in een vergeten laadje wat Theo kan gebruiken, dan zou dat toch helemaal TOPPIE wezen, om Theo te kunnen helpen.

Ik ga je volgen Theo

Vriendelijke groeten Jaap

Laatst bewerkt:
@gerald
De tekeningen zijn links en rechts wel te krijgen, ik denk dat de meeste turbine guru's ze wel ergens in de kast hebben liggen. (...anders zal ik wel effe onder het stof kruipen..., heb ergens een incompleet setje ooit van iemand gekopieerd)

Nu wil ik mezelf niet direct een turbine guru noemen, maar ik heb wel het boek van Kurt Schreckling.een aantal jaar geleden is besteld
als je hem nodig hebt trek je maar aan de bel.
groeten Gertjan

@ Gerald, dat klinkt al heel goed. Die "oude" turbine met dat houten wiel ziet er goed uit. Is echt terug naar de basis dus, maar wel goed om dingen van te leren.

@ Gertjan, dat boek wordt binnenkort bij de VTH besteld.

@ vliegeniertje en eventuele anderen, ga eens kijken bij een echte smit wat die met hamer en beitel kan maken........

Beste Theo, je vat het verkeerd op, als iemand het al kan dan een hardcore modelbouwer toch. Als het je lukt heb ik ook hoop, heb ongeveer evenveel draaibanken en 3d cnc machines als jij.

@Theo

Ik heb even gekeken bij mijn turbine onderdelen en wat denk je, ik heb genoeg inconelpijp liggen, dus bij deze zal ik die reserveren voor jou en ik heb nog messingpijp zowel de grote maat voor de keroring en die kleine maat die in de inconelpijpjes gaat liggen en ook gereserveerd voor je.

TZT even je huisadres per Pbtje naar mij sturen, dan stuur ik het wel op naar je.

Groet Jaap

Beste Theo, je vat het verkeerd op, als iemand het al kan dan een hardcore modelbouwer toch. Als het je lukt heb ik ook hoop, heb ongeveer evenveel draaibanken en 3d cnc machines als jij.

Geeft niet, die reactie van hammer en beitel heb ik al vaker gekregen, maar metaal is met hamer en beitel wel degelijk te bewerken, alleen moet je dan wel weten wat je doet. De metalen die ik nu wil bewerken met hamer en beitel zijn in zekere zin "zachte" metalen en dan gaat dat best wel, de eindafwerking is natuurlijk met schuurpapier en polijstpapier en zo verder. De harde metalen in een turbine zijn weer op een andere manier te bewerken, en dat zijn maar enkele onderdelen.

@ Jaap, je krijgt PB.

Back