ik heb een boot... speed vee 800 met vragen

• Topicstarter Topicstarter bzb
  • Startdatum Startdatum
B

bzb

Guest
hallo speedboot freaks, ik heb gisteren een tweedehands boot gekocht maar heb een aantal vragen:

- waar kan ik diverse schroeven ervoor bestellen? er zit een buitenboort van academy op daar de kyosho stuk was, maar heb het idee dat de schroef te klein is daar deze boot wat langer en zwaarder. ik zoek een schroef voor veel eindsnelheid, moet ik dan groter of kleiner dan standaard?

als iemand een goede schroef weet voor de 600 of de 13 turn, graag met online winkel link zodat ik hem gelijk kan bestellen of winkel in de buurt van arnhem
o ja hoe ver moet de schroef onder de achterboeg (weet ik veel hoe dat heet) komen om goed zijn power kwijt te kunnen? ik heb het idde dat hij nu wat lucht meeneemt, er komt b.v. alleen een koelstraaltje bij bochten, en moet ik een hoek inbouwen of gewoon haaks zoals normaal?

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo,

Meestal moet een buitenboordmotor met zijn hele schroef onder de boot uitsteken, zodat hij genoeg water van onder de boot krijgt en dus genoeg voorstuwing geeft.
En over de hoek van de motor;
omhoog gekanteld: neus omhoog, omlaag gekanteld: neus omlaag. Hopelijk is dit wat je bedoelt.

MVG Rega

Hallo BZB,

Een boot met een electro buitenboordmotor is zelden een snelheidsmonster, daar is de constructie van die dingen domweg niet op berekend.
Op de video ziet het er uit zoals verwacht, niet al te rap...

Een 600 motor kan een 37,5 mm Graupner hydroprop trekken, mits de motor watergekoeld is.
Dat is bij de meeste buitenboordmotoren door de constructie lastig, als het niet mogelijk is, zou ik maximaal een 36mm prop nemen.

Is de uitgaande as van de motor voorzien van M4 schroefdraad, of één of andere bizarre Chinese maat? Als het M4 is, kun je een heleboel propjes gebruiken met M4 schroefdraad, in het andere geval, zit je vast aan wat Academy aanbiedt.

Als de boot nu op 6 cellen vaart, zou je naar 7 cellen kunnen gaan, dit levert, in combinatie met de juiste prop altijd een hogere snelheid op.
Controleer vooraf, of de regelaar (als die erin zit) ook 7 cellen aankan.

Houd in gedachten, dat een boot van 90 cm met een 600 motor eigenlijk te zwak gemotoriseerd is, experimenten met méér cellen geeft maar beperkt meer snelheid.

De originele Dolphin outboard heeft een flexas en is eventueel met een passende borstelloze motor behoorlijk 'op te voeren', ik ken de Academy outboard niet, als die op een soortgelijke manier is gemaakt, zou je ook bij deze motor aan een brushless upgrade kunnen denken.
[edit] ik heb even gezocht, en de Academy kan ook van een krachtigere motor worden voorzien, overdrijf het niet, het is maar een dunne flexas...)[edit].
Als je googled op speed vee 800, vind je een aantal reviews en artikelen over deze boot en zijn (on)mogelijkheden.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
bedankt voor de info, hier heb ik veel aan, de academy BB is een excacte kopie van die van dolphin, met zelfde flexas e.d. helaas heb ik de orginele omgerolen bij de tweedehands verkoper daar deze was vastgelopen, maar koop wel een andere "prop"

kan ik de flexas ook niet upgraden naar iets dikker wellicht?

wie weet een leuke site waar ik een "prop" kan bestellen

Ik zou eerst eens zien, hoever je kunt gaan met de originele flexas.

Props kun je bestellen bij 2BrothersRC in Bussum, vertel er wél bij waar 'ie voor bedoeld is, dan weten zij waarschijnlijk wel welke prop past.

Als je gaat upgraden, voorzie dan de motor (can en brushtabs) van waterkoeling, dan blijft de zaak een stuk langer heel...

Groeten, Jan.
P.S.: vul je profiel even volledig in, da's ook gemakkelijker bij het aanduiden van winkels bij jou in de buurt.

maar in mijn eerste post staat al in de buurt van arnhem, ik vaar nu zonder BB motorkap daar deze van dolphin niet goed paste op de academy, is al een stuk koeler zo, maar zal zeker eens kijken naar een water koeler, ik heb ok nog een koelblok uit mijn auto tijdperk, ook wat?

Back