Ik heb een moulton met een minimale manual :-)

janhein

PH-SAM
Vandaag bracht de postbode een groot pak , met daar in mijn nieuwe kist :-). Omdat mijn Graupner Terry ernstig begind te verslijten en een nieuwe bak bouwen niet in mijn veel te volle agenda past heb ik voor een arf gekozen.

Probleem is alleen dat er niks geen info bij zit. Meer dan speed 400/450 3-4 servo's staat er niet in.Vlieg gewicht volgens de fabrikant +/-800 gram

Plan is de speed 400 te vervangen voor een 33 gram borstelloos motortje (die heb ik nog liggen). Verder wil ik er lipo's in plaatsen omdat mijn NiMH pakketten niet passen :-S.

(Het ding is echt arf en zelfs ik kan hem in een middag in elkaar zetten.)

Ik wil er van die goedkope rode servotjes van Bid productsin zetten uit een andere kist. (sheelt weer wachten op de postbode)

vraag 1, kan ik een 40 gram speed 400 vervangen voor een borstelloze van 33 gram. Ik denk van wel maar ik ben geen expert .

vraag 2, zijn kleine servo's sterk genoeg voor mijn roeren of moet ik er zwaardere/sterkere inzetten. ik heb ruimte zat in de romp. Maar ik wil er graag termiek mee vliegen en dan is elke gram mee genomen.

vraag 3, welke lipo moet ik er in zetten. mijn motor trekt max 8 A . En ik heb 1300 Mah 2 S pakketten liggen. kan ik die er in zetten of sloop ik dan dingen.

een BL motor van 33gram is wel erg weinig. Je hebt hier zeker niet meer vermogen mee dan een speed 400.
Zeker niet als je maar op 2s Lipo gaat vliegen met een maximale stroom van 8A.

Daarnaast ben ik nog bang voor je zwaartepunt.
Je moet je zwever niet te ligt maken. Gewicht heb je toch nodig.

Meer power vind ik niet zo spannend ;-). hij is echt bedoeld om mee in termiek te vliegen. maar als ik het goed begrepen heb pers ik er 120 watt uit tegen 80 bij een speed 400.

Aan de accu twijfel ik ook een beetje(vandaar ook de vraag) maar ik heb eerlijk gezegt geen idee wat ik er dan in moet steken. Mijn terry blijft 10-15 minuten boven op een 600 mah accu met een speed 400.

En ik heb het gevoeld dat de mouton wat efficienter is, dus ook wat langer boven zal moeten blijven.

Deze brushless motoren overtreffen de prestaties van een speed 400 dus dat moet lukken.
Een 800 gram stunt vliegtuig krijg je er nog mee in de lucht maar stunten word dan moeilijk.
Een zwever moet makkelijk kunnen.
Brushless is efficienter veel lichter en door laag toerental is een grotere prop mogelijk.
Beide motoren zijn geschikt. :)
Bij RC tech heb je hem misschien sneller in huis. :wink:

Ik heb er een besteld bij UH. levertijd is niet echt een probleem op dit moment. (kreeg gisteravond nog even een spoed klus die en die gaat effe voor ;-$)

2200 lipo's er bij besteld. en dan eens kijken hoe ik uit kom met het zwaarte punt.

Back