Ik heb mijn charter binnen :mrgreen:

• Topicstarter Topicstarter martijn b
  • Startdatum Startdatum
M

martijn b

Guest
Hoi Hoi

Ben vandaag jarig en je raad het al, IK HEB MIJN CHARTER BINNEN :banana: .
Ik ga vanavond langzamer hand beginnen, ik heb de gebruiks aanwijzing al 2 keer door gelezen. Oh jah ... Ik heb al hulp van iemand.
Maar tips zijn uiteraard welkom :D .
Ik hou jullie op de hoogte van de bouw van mijn charter

Wel. Allereerst. . . van harte. . . .

Als belangrijkste misschien wel, neem er de tijd voor en bouw netjes. Het komt je model uiteindelijk ten goed.

Zelf heb ik de ''charter'' nooit gebouwd dus daar kan ik niks over zeggen.
Zou echter van de ribben van de vleugel een copy maken. Komt misschien nog wel eens van pas.

Suc6 verder en nog een fijne verjaardag.

proficiat met je verjaardag en charter!!
een vriend van mij heeft vandaag ook zijn charter binnen gekregen.
hij moet de rest nog aanschaffen, dus heeft iemand meschien een site voor goede motoren?

ps. veel plezier ermee!!

martijn b zei:
Ik ga vanavond langzamer hand beginne, ik heb de gebruiks aanwijzing al 2 keer door gelezen.

Nu nog effe enkele dagen de tekening bestuderen en kijken of je alle onderdelen op hun plek kan leggen, wel de onderdelen nog in hun raampje laten zitten. Pas als je alles feilloos op zijn plek kan leggen kun je beginnen met de bouw.

Oja nog gefeliciteerd met je verjaardag en de mooie bouwdoos van de charter. Veel plezier in deze bijzonder mooie en boeiende hobby.

Gefeliciteerd.
En als je gaat bouwen maak de voorkant van het stabilo 4 mm hoger.
Dus meer instelhoek. (niet dikker maken dus)
Anders moet er straks 9 mm onder vleugel, aan de achterkant.
En dan gaat je romp erg achterover vliegen.
Dit komt omdat de charter oorspronkelijk is gebouwd voor een 3.5 tot 5 cc.
Daar dezelfde motoren nu veeel meer power hebben wil hij allemaal omhoog.
En met het ontwerp is men uitgegaan dat als je langzaam vliegt hij zakt en snel klimt.

Neem mijn raad aan ik heb er een stuk of 8 gebouwd, dus heb enige ervaring, ook al is het weer even geleden.

Bertus zei:
Daar dezelfde motoren nu veeel meer power hebben wil hij allemaal omhoog. En met het ontwerp is men uitgegaan dat als je langzaam vliegt hij zakt en snel klimt.
Klopt, dat is het prettige van een Charter. Kruisvermogen voor een Charter is meestal 1/4 gas bij een moderne .25. Leert je vliegen, zonder dat je voortdurend het hoogteroer hoeft te gebruiken. Een kunst die velen nooit geleerd hebben omdat ze na goedbedoelde adviezen de instelhoek om zeep hebben geholpen. En dan maar klagen dat het model zo snel is.....

Roland W.V.A. van Os zei:
Als belangrijkste misschien wel, neem er de tijd voor en bouw netjes. Het komt je model uiteindelijk ten goed.

.

dat zal ik zeker doen want ik wil em niet afravelen dat is zonden natuurlijk

Is het moeilijk om ailerons in te bouwen in een nog niet afgewerkte charter-kloon?
Ik bedoel dat het geraamte van de draagvleugel is afgewerkt, niet bespannen.
Zijn er schetsen te vinden voor de inbouw van rolroeren?
half-ontopic ik weet het, maar toch...

volgens mij is daar ooit eens een draad over geweest, ik zal eens kijken of ik hem kan vinden.

als je vleugel gebouwd is maar enkel nog niet bespannen moet er wel de zaag in om de V stelling eruit te halne, maar er zijn er an diverse die dat tot een goed eind hebben gebracht.

Back