ik kan Nimh blijven opladen met ultramat 10

• Topicstarter Topicstarter stevens
  • Startdatum Startdatum
S

stevens

Guest
Hallo,
Ik heb in m'n zender een Nimh accu (Robbe 8-2000AA/9.6V2000mAh) en laad die steeds op met een graupner ultramat 10.
De instelling van de lader is "Ni 0.2A en 15mV/C". Zoals de bedoeling is stopt het laden na een bepaalde tijd, ik veronderstel owv de delta piek (ook al weet ik niet exact wat dat eigenlijk is). MAAR ALS IK DAN OPNIEUW PROBEER TE LADEN DAN KAN IK OPNIEUW MEER DAN EEN UUR LADEN, EN NADIEN WEER EEN UUR EN ...
Ik kan dus blijkbaar blijven laden en weet niet echt wat de oorzaak is en weet dus ook niet wanner m'n batterij echt vol is.
DOE IK EEN FOUTE INSTELLING OF IS DIT NORMAAL OF IS ER IETS MET LADER OF ACCU ?

Ik heb de batterij nooit ontladen. Is dat nodig? Mag je de batterij ontladen over den aansluiting van de zender: bvb door de laadkabel te gebruiken en er een weerstand tussen te plaatsen? Zoja welke weerstand is er nodig? Of kan ik de zender zo beschadigen en moet de batterij er uit worden genomen?
Als de batterij er uit gaat, worden dan de opgeslagen modellen nog behouden (zender is futaba FF7)?

Veel vragen ...

Dat zijn een heleboel vragen. Laten we ze maar eens allemaal aflopen:

Een accu met een capaciteit van 2000 mAh wordt normaal geladen met een stroom van 1/10 van de capaciteit. Bij jou is dat dus 200 mA ofwel 0,2 A. Dat doe je dus goed. De laadtijd bedraagt dan ongeveer 16 uur. Ook voor een halfvolle accu kan je dit goed aanhouden omdat deze lage stroom nooit tot beschadiging van de accu zal leiden. De lader zal bij deze lage stroom nooit het delta-peak moment van je accu kunnen bepalen omdat dat bij deze lage stroom niet te dectecteren is. Ik ken jou lader niet. Maar veel laders hebben een voorziening dat het laden na een bepaalde tijd automatisch wordt beeindigd. Dat zou betekenen dat je accu nooit volledig wordt geladen. Zenderaccu's kan je daarom het beste laden met een eenvoudige lader, zo'n ding met een serie stekerbussen voor verschillende laadstromen. Deze apparaten zijn bij elke modelbouwzaak te verkrijgen.

Als een accu wordt geladen loopt de spanning langzaam op. Op het moment dat de accu vol is stopt dit oplopen van de spanning en daalt de spanning zelfs. Dit de beroemde delta-peak waarop je lader afslaat. Zoals al gezegd is dit bij lage laadstromen niet te detecteren.

Het snel laden van een zenderaccu is niet aan te raden. Om schade aan printsporen en bekabeling te voorkomen is in het laadcircuit van de zender vaak een diode opgenomen. Deze diode belemmert het bepalen van het delta-peak moment en kan tevens bij te grote laadstromen stuk gaan. Ook verhinderd deze diode het ontladen van de accu via de laadkabel. Wil je de zenderaccu ontladen, laat dan gewoon je zender met uitgeschoven antenne aanstaan. Maar echt nodig is dit ontladen niet. Zeker niet voor Ni-MH accu's sie weinig last hebben van geheugeneffect.

Wat het verliezen van informatie in modelgeheugens als de accu wordt verwijderd betreft, daar heb ik nog nooit van gehoord of ervaren.

DAt waren volgens mij antwoorden op al ge vragen...

Met vriendelijke groet,
N.P.S.

Bedankt voor de duidelijke uitleg NPS.
Mijn lader heeft inderdaad een tijd die je kan instellen en waarna hij stopt. Deze staat ingesteld op 300 min, maar hij stopt blijkbaar vroeger. Als het niet op de delta piek is dat hij stopt dan doet hij dat blijkbaar omwille van één of andere duistere reden (misschien denkt hij een delta piek waar te nemen terwijl er geen is). Heeft het nut de instelling 15mV/C te wijzigen? Of kan je de deltapiek dan nog niet detecteren?

Ik zal dan misschien maar uitkijken naar een andere lader. Omdat ik nu weet dat ik bij die lage stroom toch niet kan overladen zal ik voorlopig maar enkele keren na elkaar laden zodat er zeker genoeg in m'n zenderbatterij zit.

Toevallig iemand een idee hoeveel een zender eigenlijk gemiddeld verbruikt?

N.P.S. zei:
............ Ook voor een halfvolle accu kan je dit goed aanhouden omdat deze lage stroom nooit tot beschadiging van de accu zal leiden ......
Helaas klopt dat echt niet N.P.S. Je hoeft inderdaat niet bang te zijn dat je een NiCad of NiMH accu zal opblazen of dat hij anderszins mechanisch kapot zal gaan. Helaas zal de accu steeds minder bruikbaar worden. De inwendige weerstand zal langzaam maar zeker hoger worden en de capaciteid lager. Bij NiCad's kan er zelfs een vorm van kortsluiting IN de cellen zelf ontstaan waardoor de zelfontlading steeds hoger wordt. Denk maar eens aan de accu's in bijvoorbeeld de kruimelzuigers. Die hangen dag in dag uit aan de lader en worden zo af en toe maar eens gebruikt. Door de hele lage laadstroom gebeurt er verder niets maar de accu gaat hard achteruit. Binnen een jaar kan je hem weggooien.

Stevens,
Lees ook de stukjes over NiCad's en NiMH accu's bij de modelbouw FAQ eens door.
Het stukje over NiCad's vindt je HIER.
Het stukje over NiMH vindt je HIER.

Het verbruik van een zender ligt bij de tegenwoordige zenders ergens tussen de 100mA en 200mA. Dit is afhankelijk van wat voor zender het is en wat er allemaal "omheen" zit. Bijvoorbeeld een simpele niet computer gestuurde zender zal minder stroom gebruiken dan een computerzender zeker als die een groot display met backlight heeft. De meeste zenders met een standaard accu kunnen zeker een uur of 5 gebruikt worden als de accu helemaal vol is. Als je een 2000mAh of meer accu in je zender hebt is misschien wel het dubbele haalbaar. Al met al kan je normaal gesproken ruimschoots een dagje vliegen, varen of rijden.

Het gaat er niet om dat een zenderaccu continue geladen wordt maar met 1/10 C gedurende 16 uur. Mijn ervaring is dat ook niet volledig ontladen accu's deze laadstroom en laadtijd probleemloos overleven. Voor ik ga vliegen hang ik mijn zender de avond er voor op de langzaamlader en kijk en verder niet een naar.

Probleem is ook een beetje dat je de ladingstoestand van de accu niet precies kent.

Dat continue laden invloed heeft om de levensduur van de accu is vanzelfsprekend.

Met vriendelijke groet,

N.P.S.

OK, INDERDAAD OOK ZEER NUTTIGE INFO IN DE LINK ERNST. ALS IK HET CORRECT VERSTA MOET IK DUS BEST OP ZOEK GAAN NAAR EEN LADER WAAR SPECIFIEK EEN KEUZE IS VOOR LADEN VOOR "NIMH" OMDAT DIE DE DELTAPIEK DUS TOCH ZOU KUNNEN DEDECTEREN.
IEMAND EEN GOEDE PRIJS/KWALITEIT AANBEVELING (DIE LIEFST OOK NOG LIPO's KAN LADEN EN ALS HET EVEN KAN LIJKT HET ME INTERESSANT DAT ER MEERDERE TEGELIJK KUNNEN GELADEN WORDEN) ?

OK, INDERDAAD OOK ZEER NUTTIGE INFO IN DE LINK ERNST. ALS IK HET CORRECT VERSTA MOET IK DUS BEST OP ZOEK GAAN NAAR EEN LADER WAAR SPECIFIEK EEN KEUZE IS VOOR LADEN VOOR "NIMH" OMDAT DIE DE DELTAPIEK DUS TOCH ZOU KUNNEN DEDECTEREN.
IEMAND EEN GOEDE PRIJS/KWALITEIT AANBEVELING (DIE LIEFST OOK NOG LIPO's KAN LADEN EN ALS HET EVEN KAN LIJKT HET ME INTERESSANT DAT ER MEERDERE TEGELIJK KUNNEN GELADEN WORDEN) ?

Oké, dan heb ik je verhaal een beetje verkeerd geïnterpreteerd. Je hebt gelijk dat accu's op die manier laden heel lang goed kan gaan. Toch zal je accu er niet beter van worden. Gelukkig merken we daar maar heel weinig van of zelfs helemaal niets. De zender gebruikt zo weinig stroom dat de accu dat altijd zal kunnen blijven leveren. Alleen de capaciteits vermindering zal je wel merken.
Toen ik met de modelbesturing begon laadde ik m'n accu's ook op die manier. Ik wist niet beter en een goede automatische lader was onbetaalbaar voor zover hij al bestond. Gemiddeld ging m'n zenderaccu toen zo'n twee tot hooguit drie jaar mee. De accu die ik nu in m'n zender heb zitten is al bijna 4 jaar oud en hij zal het nog zeker eens zo lang volhouden.
Daarbij meten we wel bedenken dat de accu's van nu beduidend beter zijn als die van toen.

Stevens,
Je hoeft niet op zoek naar een lader voor NiMH. Veruit de meeste automatische laders die je nu kan kopen zijn geschikt voor zowel NiCad als NiMH. Dat moet je alleen juist instellen. Even goed opletten dus. Als je alleen NiMH accu´s hebt dan hoef je er alleen maar voor te zorgen dat je ALTIJD NiMH kiest.

Back