Ik stel mezelf voor !

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door Cyril Marien, 15 mrt 2021.

  1. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Hallo,

    Ik heb me vandaag aangemeld op dit forum, en stel me graag aan jullie voor. Ik ben 62, met vervroegd pensioen, en ik heb dus veel vrije tijd. Daar komt nu ook de corona overheen, dus tijd te over !

    Ik werd door een vriend heel enthousiast gemaakt over het bouwen van een houten zeilschip. Hij bouwt op dit moment de Occre Beagle. Ik ben toen eens flink rond gaan kijken op internet: vooral naar het aanbod aan houten modelschepen en de moeilijkheidsgraad, en uren lang naar filmpjes van de bouw van verschillende modellen op Youtube. Mijn oog viel op de Artesania Latina San Francisco II. Fraai romantisch schip, precies wat ik zoek kwa model en uitstraling, en het past hier mooi op een plank in mijn kast (als het er ooit van komt). Ik heb een aantal bouwverslagen bekeken van dit schip.

    Ik heb meteen wat vragen:

    - De moeilijkheidsgraad van de San Francisco is 'gemiddelde beginner' (2 van 4). Ik ben behoorlijk handig; in een grijs verleden heb ik tientallen modelbouwdozen van amerikaanse auto's in elkaar gezet, en ooit één keer een plastic model van de Santa Maria (van Revell geloof ik) dat jaren in mijn woonkamer heeft geprijkt tot het van ellende uit elkaar viel. De laatste jaren bouw en repareer ik gitaren; een paar jaar geleden bouwde ik een paar elektrische gitaren met een stalen (gelaste) body, en de laatste twee bouwsels zijn van hout. Denken jullie dat de San Francisco voor mij als beginnende modelbouwer te doen is ? Of is dat wel een heel ambitieus plan ?

    - Wat vinden jullie van de kwaliteit van Artesania schepen ?

    - Hebben jullie tips over andere modellen historische zeilschepen die eenvoudig genoeg, maar ook uitdagend genoeg zijn voor mij als handige beginner ? Ik zag bijvoorbeeld de Occre Buccaneer: die vond ik ook wel aardig, en is wat makkelijker te bouwen lees ik, maar de San Francisco vind ik mooier. Ik heb niet echt plaats voor méér schepen hier, dus het zal bij één schip blijven.

    - Ik heb een werkplaatsje in een kamer in mijn appartement met veel handgereedschap, en een lintzaagje en een kolomboor. Ook klein grut: een goed hobbymes, klein bankschroefje, kleine vijltjes, soldeerbout, schaafjes, kleine beiteltjes, een Dremel met toebehoren, etc. Ik ben uit aan het zoeken welk gereedschap ik nog mis, en ik weet ook uit ervaring dat je niet meteen alles moet kopen (want dan koop je vaak veel te veel) maar pas als je het nodig hebt. Mijn vraag gaat een beetje over de 'extra kosten' die je naast de aanschaf van de bouwkit nog maakt. Verf bijvoorbeeld, maar verder heb ik nog geen idee. Vallen die kosten mee, of is dit een hobby waar ongemerkt kapitalen in gaan zitten ? Ik weet bijvoorbeeld dat het zelf bouwen van een goede gitaar vaak duurder is dan er gewoon een kant-en-klaar in de winkel kopen.

    Ik heb nog niks gekocht, en ik ben benieuwd naar jullie tips en reacties. Ik heb er zin in !
     
    freekt en Cnn vinden dit leuk.
  2. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    welkom op het forum
     
    Cyril Marien vindt dit leuk.
  3. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    Welkom hier! Iemand met 2 rechterhanden kan altijd modelbouwen.
    Als gereedschap zijn goede pincetten aan te raden en een planken buigen. ( zie kolderstok.com)
     
    Cyril Marien vindt dit leuk.
  4. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.781
    Locatie:
    Ittervoort
    Welkom en artesania is een prima beginners bootje, Occre heeft ook goede omschrijvingen voor beginners. Kijk ook eens bij Kolderstok.com de service is daar het beste.
    Wat heb je nodig? Ik ben begonnen met een hamertje, stanleymes en een sleutelvijlensetje. Je komt gaandeweg wel erachter wat je nodig hebt. Ik had een dremel in de kast liggen die bleek handig met flexibele. slang. Maar ook een kolom om hem in te zetten. Handboortje is onmisbaar. Laat het over je heen komen. Je merkt zelf wel wat je mist. Succes met je keuze :)
     
    Cyril Marien vindt dit leuk.
  5. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Bedankt ! Snel forum, dit ! :)

    Ik neig steeds meer naar de San Francisco.

    Pincetten zijn onmisbaar ja, zag ik al. En mijn Dremel heeft alles: standaard, flexibele slang, routerbasis, zelfs een mini cirkelzaagje.

    Over dat buigapparaat: gaat dat niet net zo makkelijk met een soldeerbout, strijkijzer en een houten mal ? Of is zo’n apparaat echt veel makkelijker ?
    Ik wil ooit nog voor het buigen van de zijkant van gitaren een (groot) buigapparaat maken. Dat kan door een gloeilamp van 100 of 200 watt met een fitting op een voet in een metalen buis te zetten. Dus voor het miniatuurformaat van de scheepsbeplanking zou een soldeerbout die ik in mijn werkbank klem toch hetzelfde zijn ?
    Maar: ik zal m’n huiswerk weer doen !
     
  6. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik heb de website van Kolderstok eens bekeken, die kende ik nog niet. Daar staan misschien ook wel wat kandidaten, zowel in moeilijkheid als prijs: de Duyfken en de Willem Barentsz. Voor de duidelijkheid: ik wil gewoon een spectaculair schip hier in mijn wandmeubel, het hoeft allemaal niet perfect natuurgetrouw en historisch verantwoord te zijn.

    Hoe verhoudt de kwaliteit van Kolderstok zich tot Artesania ?

    Ik zag dat je bij de Kolderstok modellen je zeilen nog zelf moet maken. Is dat lastig ?

    Nou, mijn research begint uitgebreid te worden. Ik ben benieuwd ‘waar het schip strandt’.

    ;)
     
  7. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.781
    Locatie:
    Ittervoort
  8. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    Kolderstok heeft een uitstekende service je kunt altijd terecht voor vragen over de bouw, en voordat k hier op het forum zat vroeg hij om foto's. De directeur zit ook hier op het forum.
    De schepen van kolderstok zijn historisch correcter, onze admiraal gaat voor een kit waar bouwplezier aan te beleven is en sluit geen compromissen. Ik zie wel eens van die kits met messing lantaarns en ramen. Zoiets zou hans niet doen. En de zeilen make stelt niet veel voor, je kunt ook de slaaf bij je thuis het laten doen
     
    Stephan Kertész en Cyril Marien vinden dit leuk.
  9. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.781
    Locatie:
    Ittervoort
    mijn "slaaf" piept anders als ik zoiets voorstel :rofl: Iets met lange baard was het antwoord
     
    Ruud Pont en Ronk vinden dit leuk.
  10. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik ben al jaren ‘slaafloos’ en ‘naaimachineloos’, hahaha !
     
    TIMBERWOLF, Ronk en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  11. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.690
    Locatie:
    Werkendam
    Welkom.
    Vootal gaan bouwen wat je mooi vindt. Met veel vragen en foto's kom je hier een heel eind.
     
    Stephan Kertész en Cyril Marien vinden dit leuk.
  12. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Komt goed ! Van mijn gitaren heb ik ellenlange blogs gemaakt in een forum, met honderden foto’s, haha !

    Ik ga denk ik kiezen tussen:

    - Artesania San Francisco II
    - Kolderstok Willem Barentsz
    - Kolderstok Duyfken

    En ik ga morgen eens een stuk 6 mm triplex halen. Dan fabriceer ik een provisorische kiel met inzetribben (spanten ? De termen moet ik nog leren ...) en een dek, en dan maak ik van afvalhout wat hier ligt (abachi, sapele, etc.) wat stroken in verschillende diktes en breedtes. Ik heb ook nog veel soorten fineer hier liggen. Zo kan ik met wat mazzel het ‘beplanken’ eens proberen. Goed plan ?
     
    TIMBERWOLF, Ronk en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  13. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    Kolderstok leert je al bouwend wegwijs in de wereld van termen binnen ons vak

    Een goede voorbereiding is nooit slecht
     
  14. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Het zijn prachtige woorden: ze klinken als kowaliewant, braamfok, bezaanpieper, voorlopig allemaal abracadabra voor me. Maar ik geloof je, al doende leert men.

    Ik weet uit ervaring dat moeilijke dingen eerst oefenen voordat je er een hele gitaar (of schip) mee verkloot, altijd goed is.
     
    Ronk vindt dit leuk.
  15. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.690
    Locatie:
    Werkendam
    Als je al begint met houtjes halen en proberen, zou ik er ook een tekening bij doen. De keuze is dan reuze. Dan heb je geen bouwdoos nodig. Bouwt nog veeeeeeel leuker.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  16. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Zou ook nog kunnen. Maar zo goed ben ik nog lang niet. Ik zal eerst eens een simpel tekeningetje maken van mijn probeersel.

    En waar haal ik een ‘echte’ tekening vandaan ??
     
  17. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.781
    Locatie:
    Ittervoort
    hier vragen wat je wilt hebben, nederlandse vereniging van modelbouwers, marktplaats, sommige winkels verkopen tekeningen, musea, downloaden, er zijn boeken met bouwtekeningen etc.... Scratch build noemen ze dit. bouwen aan de hand van tekening zonder bouwpakket. Is inderdaad veel leuker zoals Mees zegt maar ook gelijk een stuk moeilijker. Je heb wel meer nodig dan een hele tekening, daar hoort ook documentatie bij, research enz. Maar ook een heel arsenaal aan materieel. Een bouwpakket is prima om mee te beginnen. Je komt er dan achter wat je aan het bouwen bent en ook leer je wat meer over een schip. Benamingen is wel handig. Goed beginnersboek is handig. Er is genoeg te krijgen. Begin maar eens wat topics door te bladeren, er is een topic over boeken, eentje over vaardigheden, bouwverslagen in het subforum.
     
    Cyril Marien vindt dit leuk.
  18. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Dank voor de tips tot nu toe. Ik blader en lees me stuk: gaaf forum dit ! Het begint steeds helderder te worden dat ik er niet meer onderuit kan, haha.
     
  19. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    Zal ik eens een geheim vertellen
    Ik wil altijd nog eens de 7prov bouwen in schratch... Ben altijd bezig met zaken uitzoeken over dit schip, is ontzettend leerzaam en leuk! Aan te bevelen
     
  20. Bouke van der Voet

    Bouke van der Voet

    Lid geworden:
    31 jan 2020
    Berichten:
    496
    Locatie:
    Almelo, Nederland
    Cyril ... scratch bouw is nou niet echt de beste beginners route
    Kies een leuk model (bel ff met onze admiraal (@*Hans* ) en overleg wat voor jou gaat werken. een standaard beginners model gaat je waarschijnlijk snel vervelen als ik je zo hoor.
    En ja, koop een planken buiger ...
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina