Ik volg het niet meer.....

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door Roelof, 23 jul 2004.

  1. Stijn S

    Stijn S Guest

    mijn auto is goed zat voor wedstrijden daar ligt het niet aan, maar ik rij net 1/8 en wil dit eerst effe onder de knie krijgen. Ook zijn wedstrijden wat duurder, want je moet alles wel in orde hebben op een wedstrijd anders ben je gewoon verloren. Daarom hou ik het voorlopig nog even bij trainen wat dus al duur zat is.
     
  2. potloodslijper

    potloodslijper

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Antwerpen
    Zeer leuk draadje, maar toch wel enkele zwart-witmeningen vind ik. Men roept altijd dat we in een vrij land leven, dan moet niemand jouw dure aankoop gaan bekritiseren vind ik. Werk je er hard voor, dan doe je met het geld wat je wil, sommige posts hier lijken me meer een vorm van jaloezie dan rationeel denken... ik rij ook op circuit en ben even parkeerplaatsrijder geweest, dus weet ook wel waarover ik spreek. Als je 10 jaar lang gespaard hebt, mag je dan ook geen Lamborghini Murciélago kopen omdat enkel Lewis Hamilton en co. er alles uit kunnen halen?
    Als parkeerplaatsrijder kan je evenveel genieten van goed en mooi materiaal als een wedstrijdrijder, zo neem ik Psygho als voorbeeld: hij ziet zo'n Xray XB8 TQ nu eenmaal graag en heeft graag een goede wagen, dan is dat zijn goed recht.
    Het is toch ook heus niet altijd zo dat de wedstrijdrijders meer op hun geld moeten zitten dan de parkeerplaatsrijders? Door wedstrijden zal je vaak net meer dure spullen op korte tijd moeten kopen doordat je anders de volgende race niet mee kan rijden, een hobbyrijder kan een nieuwe investering gerust op een langere termijn schuiven.
     
    Laatst bewerkt: 9 dec 2007
  3. hdgracing

    hdgracing

    Lid geworden:
    30 mei 2006
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Assendelft
    Ik zelf ben een offroad rijder en begonnen op een zandvlakte daar had ik een rtr voor gekocht.Dat was dus een miskoop(goed €450 weg).dus toch maar eens rond gekeken en een hong nor truggy aangeschaft(€400).Dat is dus evenvlug €850 I.V.M storing een spektrum zender set €300 en dat alleen maar om met een grote groep op een zandvlakte te rijden.Maar doordat je met een grote groep rijd krijg je toch dat de 1 harder gaat dan de ander.Dus er worden andere motoren gebruikt,Wagens worden getuned en dat nog steeds op die zandvlakte.Waarom omdat het leuk is andere rijden op een baan en andere op een willekeurige plaats.Maar er zal altijd een drang zijn naar beter en sneller dus meestal ook duurder.Als je alleen maar op een circuit rijd zal je het ook minder snel begrijpen maar mensen die zomaar ergens rijden kunnen net zoveel lol hebben,Mischien wel meer dan de circuit rijder.Maar op een circuit word tegen je gezegd dit heb je niet nodig dat ook niet enzo......Wie zegt dit tegen recreatie rijder dat sommige dure dingen weggegooid geld is!De winkelier?Denk het niet.Zijn maatjes?Nee die denken zelf ook dat het nodig is.

    Om een zeer lang verhaal kort te houden een circuit rijder word sneller afgeremd door zijn omgeving dan een recreatie rijder en de laatste zal dus sneller meer geld uitgeven.(is mijn mening):teacher:
    Ik rijd inmiddels ook op een offroad circuit en dat is een behoorlijke uitdaging.
     
  4. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Ik geef ook bakken met geld uit aan de hobby zonder op een circuit te rijden...
    Net zoals dat ik een Downhill mountainbike heb van een 2500/3000 euro terwijl ik in
    Nederland woon ......

    Waarom ?? Ten eerste omdat ik het kan betalen:p
    Ten tweede omdat ik gewoon graag goede spullen heb.

    De handtekening van Jaap J is dan ook helemaal van toepassing...

    Ik ben ook begonnen met een simpele tamiya Fighter buggy en attack zender , maar als je dan merkt dat jouw grenzen ver voorbij die van de auto liggen wil je iets anders en ga je beter/groter.

    Zo rij ik al 4 jaar met een T3PK waar binnen een maand na het uitkomen ervan hier een spektrum set in ging en heb ik nu onder andere een xray T2 met een GTB brushless set waarmee ik op een parkeerplaats rij omdat dat gewoon lekker dichtbij is , hetzelfde heb ik gedaan met m'n Serpent impact en excel .

    Met m'n offroads doe ik hetzelfde.. pak m'n spullen , stap op de fiets en binnen 10 minuten sta ik op het strand of een groot gras veld waar je je uit kan leven.

    Het is voor een hele hoop mensen gewoon het gemak van een parkeerplaats/grasveld in de buurt , je kan meestal binnen een kwartiertje rijden en net zo veel lol hebben als op een circuit.
     
    Laatst bewerkt: 9 dec 2007
  5. thomas

    thomas

    Lid geworden:
    12 nov 2007
    Berichten:
    329
    Locatie:
    NL
    Ik denk dat 'circuit-angst' zeker wel bestaat. Afgelopen jaar ben ik eindelijk eens op de MACH gaan rijden, na lang bang te zijn geweest dat mensen opmerkingen over mijn materiaal of rijstijl zouden maken.

    Viel dus nogal mee, hoewel ik bij de eerste paar rondjes behoorlijk vaak van de baan ben gegaan (Elke bocht, zo ongeveer. :D ). Wat opmerkingen daarover gekregen, o.a. van een klein meisje dat vond dat ik 'niet zo goed was'. :D

    In vergelijking met gewoon op een parkeerplaats rijden is een circuit toch wel flink uitdagender, maar ook veel leuker. Hoewel ik tussen die andere auto's rijden nog behoorlijk eng vind - vooral ingehaald worden in een bocht. Hierbij ben ik al twee keer van de baan gereden. :( Aan de andere kant is mijn auto (direct drive, ruim 14 jaar oud, al die tijd thuis op een kast gestaan...) bijna even snel als een slome touring car, dus met een wat snellere moter zou dat probleem ook moeten zijn opgelost. :)

    Volgend jaar ga ik zeker weer op het circuit rijden, en wordt ik waarschijnlijk ook lid.

    Wat betreft het 'bling'-gehalte van straatauto's, soms koop ik inderdaad gewoon opties om de 'bling', maar meestal om de wegligging of stevigheid te verbeteren...vooral bij m'n Tamiya buggy (plastic schokdempers waren nogal prut, en met de oorspronkelijke chassis delen oververhitte het ding nog wel es in de zomer...)
     
  6. bono

    bono

    Lid geworden:
    26 jan 2006
    Berichten:
    310
    Locatie:
    Venhuizen
    Ik rijd nog steeds bij een club met met 1:10 electro en doe dit nu ongeveer 3 jaar.
    Nu ben ik dit jaar bezig me grenzen een beetje te verleggen met een 2e hands FG 1:5 kort chassis (augustus 2007) en een Xray M18 (maart 2007).
    De Xray is inmiddels verkocht en is een robitronic scalpel onderweg.
    De FG staat na een paar keer gebruikt te hebben nu stil ivm het weer en heb schijfremmen sets op komst. Met de FG rijd ik op de parking van een transportbedrijf hier in de buurt samen met een maat van me die ook een kort chassis rijd.

    de reden dat ik dit vertel:
    In het modelbouwcafé werd gevraagd 'wat is jouw reden om geen NK te rijden'. Na hier eerlijk en open antwoord op te geven werd ik de grond in getrapt door roelof omdat ik met de FG nog op de parkeerplaats rijd en voorlopig nog niet de behoefte heb om het circuit te proberen.
    nu mijn vraag: Is dit jullie manier om mensen naar de circuits toe te lokken.
    ik heb het er al eerder met me buddy over gehad om aankomende zomer eens naar de MACH te gaan.. ik moet zeggen die motivatie is momenteel gekeldert als ik dit hier allemaal lees.

    om het eens na te slaan maak onderstaande link actief: http://www.modelbouwforum.nl/forums/showthread.php?t=50168
     
  7. )ERIK(

    )ERIK( Guest

    @ bono Ga idd mee naar de mach :) Sjors, ik en Ton en mischien barry gaan ook.
     
  8. Jaap J.

    Jaap J.

    Lid geworden:
    11 apr 2003
    Berichten:
    2.613
    Locatie:
    Rotterdam
    Dan is mijn vraag: wie bedoel je met "jullie"? Want ja: ik denk dat iedereen op termijn meer lol heeft op een circuit, maar dat de drempel om een circuit op te gaan voor sommigen nog wat te groot is. Onnodig, maar ik kan het me heel goed voorstellen, ik heb het zelf ook gehad.

    De term "jullie" suggereert dat iedereen er zo over denkt als Roelof. En dat lijkt me niet het geval. Maar ik zou wel met je auto naar een circuit gaan, gewoon voor de lol.

    En savage .26 picco, neem die T2 eens mee naar HFCC en kom eens een rondje rijden. Doen we wel eerst een wat tammere motor in je auto en kunnen we samen een rondje rijden. Wordt vast leuk ;)
     
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Forums zijn oa. voor discussies en dus voor argumenten en ook tegen-argumenten ;)

    Circuit-angst bestaat, getuige de vele mensen die heel graag hun auto tot het maximum brengen, pronken over hun rijkunsten en eindeloos tijd, geld en vele andere smoesjes verzinnen om het niet eens een keer op het circuit te proberen.

    Natuurlijk mag iedereen doen en zeggen wat ze willen maar als je iedere zondag kan bashen zeg dan niet dat je geen tijd hebt en als je regelmatig voor honderden euro's aan spullen voor je auto besteld dat je een dagkaart van 7 euro of een volledige lidmaatschap van 70 euro voor een heel jaar te duur vindt maar zeg vooral niet dat je het niets vindt als je er nog nooit gereden hebt.
    Hiermee wil ik niemand persoonlijk aanspreken maar er zijn denk ik wel mensen die zich aangesproken kunnen voelen.

    Gewoon eens proberen kan echt geen kwaad en als je het met je mede bashers doet en/of naar de (weinig) speciaal georganiseerde RTR dagen/races gaat kan dat zeker een dagje plezier geven met hopelijk een andere kijk tegen het circuit rijden.
     
  10. bono

    bono

    Lid geworden:
    26 jan 2006
    Berichten:
    310
    Locatie:
    Venhuizen
    kijk wat je nu neerzet kan ik me dan juist weer wél in vinden.

    De drempel voor mij om op een circuit te rijden is absoluut niet groot wat electro 1:10 betreft maar als het om mijn 1:5 gaat die ik nu 2 maanden heb en nog amper mee heb kunnen rijden is het een ander verhaal. Die wil ik zelf eerst leren kennen en wat van maken zodat ik leuke rondetijden neer kan zetten. ik heb nu een remweg van ongeveer 15 a 20 meter dat ben ik nu aan het verranderen met schijfremmen.. dat si een begin om leuke ronden te rijden..
    zoals ik al aangaf volgende zomer zul je me zeker tegen het lijf lopen want mijn doelstelling met de auto is ook om circuits te gaan rijden maar NK's en de grote wedstrijden is nu (nog) te hoog gegrepen als je onervaren ben met dit model.

    @ Jaap.J mijn excuses ik was verontwaard over de reactie van Roelof op mijn posting.. dat was niet bedoelt op een groep in het algemeen..
     
  11. hdgracing

    hdgracing

    Lid geworden:
    30 mei 2006
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Assendelft
    Roelof je doet bijna of mensen verplicht zijn om als je een rc auto hebt naar een circuit te gaan.Er zullen genoeg mensen zijn die altijd parkeerplaats rijders zullen blijven omdat ZIJ zelf dat leuk vinden.Daar gaat het hebben van een hobby meestal om dat je het leuk vind.En als ze daar veel geld aan uit geven nou en.

    Iedereen is vrij in het uitvoeren van zijn hobby,Of daar nu veel of weinig geld in omgaat dat mag niet uitmaken.

    Trouwens mischien klagen de parkeerplaats rijders ook wel over de prijs van banden,brandstof of accu's maar dat zal je hier niet snel lezen denk ik.

    Verder heb ik het idee dat je dit topic uit frustratie bent gestart,Omdat er mensen zijn geweest die in jou ogen uitvluchten hebben verzonnen om geen lid te worden of te komen racen.Daar kan ik alleen maar opzeggen pas op met te snel conclusies trekken je weet nooit of er een kern van waarheid in zit.

    Zo genoeg gepreekt.
     
  12. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Tammere ? vind de 5.5 tam genoeg , heb er ook al ff een 8 turns brushed in gehad en dat ging net wat lekkerder ;)

    Maar wil er best een tammere in gooien hoor , heb een 10.5r ... Tam genoeg ? ;)


    Als ik dan ook de tijd krijg om aan jouw thuiscircuit te wennen en de set-up aan te passen wil ik best een rondje samen rijden hoor .....
     
  13. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Dit topic is ooit gestart omdat er heel veel mensen toe hebben gezegd om naar het circuit voor een speciaal georganiseerde race of voor een meeting (RC-Junkies) en op het allerlaatste moment massaal hebben af laten weten om de meest vreemde redenen.

    Tegelijk waren er ook de nodige topics over "vet getunde" auto's en wat het allemaal niet aan de wegligging kon doen terwijl de heren alleen op zandvlaktes en parkeerplaatsen rijden waar de verschillen amper merkbaar zijn en men al helemaal niet praat over een griplijn, ideale lijn en rondetijden.

    Als het echt om een betere wegligging gaat is er vaak nog een hoop te doen met de standaard auto, aluminium delen zal vaak niets meer doen en is het een onnodige uitgave....

    En ja, er rijden vele duizenden 1:10 brandstofato's op straat, op de circuits hier in Nederland zijn dat er niet eens 100 bij elkaar en op een NK heeft men moeite om 30 man te laten opdagen. Dus ja, die duizenden van de straat mogen van mij best wel eens het circuit op. Niet alleen om er leden aan over te houden die dergelijke clubs een bestaansrecht geven maar ook de sport/klasse staande te hoden.
     
  14. petter

    petter

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    433
    Locatie:
    Hoogerheide
    Daar heb je wel een punt Roelof, en zo eng is het nou ook weer niet om op een circuit te rijden.
    En als bonus krijg je vaak nog allerlei tips en trucks om je auto te verbeteren, zonder dat dat heel veel geld kost, zoals wijzigen van wat wielstanden, dat kan vaak al een wereld van verschil maken. Dus als van die duizenden er nu eens de helft een keertje de moeite neemt om op een circuit te gaan kijken, wie weet wat dat voor de diverse clubs kan betekenen.
     
  15. Jaap J.

    Jaap J.

    Lid geworden:
    11 apr 2003
    Berichten:
    2.613
    Locatie:
    Rotterdam
    Als jij de 5,5 tam genoeg vindt, mijn zegen heb je. En we hoeven niet gelijk te rijden om wie het snelste is, maar ik wil wel eens meemaken hoe je dan op mijn thuisbaan rond komt. En neem die 10,5 voor de zekerheid gewoon mee ;)
     
  16. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    @Jaap

    Tamme motoren heb je alleen nodig als je niet met je gashendel overweg kan ;)

    Het zal de eerste paar keer zeker niet goed gaan aangezien ik sinds vorige week pas weer met een onroad bezig ben :rolling:

    Maar wil best een keertje komen hoor , wanneer rijden jullie op HFCC ?
     
  17. rs4evo3

    rs4evo3 Guest

    je weet wat ze zeggen he in een rechte lijn kan iedereen hard, geef mij een ferrari en een grote startbaan en ik tik ook best die 300 aan. doe hetzelfde en laat me een rondje over de nordschleife(nurburgring) eindigt het geheid in een crash, daar kan je met een een 1200 kg 145pk ook niet overal volgas. zeg overigens niet dat je niet kan rijden. maar zonder doel sturen kan iedereen.

    mvg jarno
     
  18. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Dat ik ook hard door de bochten kan heb ik met m'n Revo tijdens meetingen hier in Hoek van Holland al bewezen. Daar kon ik met m'n revo'tje Frans Moor en Bas de Konink ( winnaar laatste truggycup) met hun echte truggy's lachend bij houden ;)

    Dat zal de aankomende tijd dan ook het probleem ,ben de off-roads te veel gewend :rolling:. De laatste keer dat ik met een on-road reed was tijdens de Serpent nitro tour in '05 bij de mach met m'n impact :rolling:
     
  19. Jaap J.

    Jaap J.

    Lid geworden:
    11 apr 2003
    Berichten:
    2.613
    Locatie:
    Rotterdam

    Als je echt een Revo op electro hebt, kun je binnenkort (23e meen ik) al op HFCC rijden in de rallycup.

    Pas van het voorjaar gaan de onroads weer de baan op, die ook nog niet helemaal af is na de verbouwing trouwens. Ik ben er vrijwel altijd op woensdagavond. Laten we van het voorjaar eens afspreken dan.
     
  20. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Nee m'n revo is brandstof , en buggy's worden helaas niet toegelaten op de rallycup anders was ik nog wel langs gekomen met m'n XX4's.

    Voorjaar vind ik wel een goed idee , daar hou ik je aan :!:
     

Deel Deze Pagina