Ik wil af van imbus

Hallo,

Ik heb een Losi Muggy en ben helemaal klaar met die kleine imbus schroeven.
Heeft iemand een idee waar ik gewoon kruisschroeven kan vinden.

Groet,
Bierfles

HOI-racing

Er zijn meerdere opties, je moet ff langs je lhs gaan of even kijken op pkracing.
Bouwmarkt heeft ook nog wel eens een aantal maten die je nodig hebt.

Waarom wil je van de inbus af als ik vragen mag?

Ik heb van allerlei maten inbussleutels, maar nog blijkbaar niet altijd de goeie. Heb net nog een beter setje sleutels gekocht en nog steeds krijg ik enkele niet los of vaster.

Klaar mee. Ben bij de bouwmarkt geweest, maar daar hadden ze mijn maat niet. Bedankt voor de tip. Ik ga eens opzoek.

Meer tips zijn welkom.

Heeft de losi geen amerikaanse maat boutjes?
Of zijn ze ook metrisch tegenwoordig?

Als je ze niet vaster krijgt kan het ook zijn dat het kunststof gewoon beschadigd is waar ze in zitten..

Dan moet ik dus amerkaanse imbussleutels hebben. Eerst nog ff zoeken naar kruis...

Maten in het boekje zijn oa 5-40 1 1/4" caphead screw. Inches, dus dan ligt het daaraan...

Grote kans aangezien het een Losi dat er Amerikaanse maten worden gebruikt, een goede imbus sleutel past precies in de bout. Is dat bij jou het geval of heb je een klein beetje speling? Wat ook altijd erg belangrijk is dat een imbus bout goed schoon is omdat de sleutel er anders niet geheel inpast en de kans dat je de imbus bout dan stript erg groot is. eventueel gewoon bij een modelbouw zaak in de buurt langs gaan en kijken wat heeft of kan bestellen.

http://www.losi.com/ProdInfo/Files/LOSB0018_Operations_Guide.pdf

Ja dus, de schroeven zijn in Amerikaanse maten dus de inbus maat ook. Een set schroeven met een andere kop moet je dan ook in diezelfde Amerikaanse maten kopen. Ik denk dat het verkrijgen van de juiste inbus sleutels makkelijker is. Bij de betere doe-het-zelf kan je wel een set vinden of anders gewoon van oa. Hudy. Dan neem je die Profi tools met de plastic handgrepen, die kosten een tientje per stuk geloof ik.

Is de schroefdraad van amerikaanse schroeven ook anders? Dan kun je ze inderdaad niet zomaar vervangen.
Maar wel een geschikt sleutelsetje kopen. Imbus is veels interessanter dan kruisschroeven. Ik vervang liefst kruis door imbus overal waar kan.

De schroefdraad blijft wel gelijk hoor, je kan ze dus door metrische schroeven vervangen.

Ik heb gewoon een setje metrische en imperial gereedschap. Gaat goed :).

@ stewie. schroefdraad is zeker niet hetzelfde.
boordiameters komen niet overeen, spoed is ook anders.
(verplaatsing per omwenteling bij UNC draad is veel groter dan bij metrische draad)
bij vergelijkbare diameters.
Je zal bij M3 draad daar in de praktijk niet zo veel van merken maar bij grotere diameters ga je zeker problemen ondervinden. verzwakking van de verbinding zal altijd optreden.

Ook de hoek van het conische gedeelte is anders tussen de metrische en inch schroeven.
Dus gewoon bij de inch maten blijven en een goede set inch imbus halen.

Mvg Roy

In kunststof mag het misschien werken maar door een verschil in de spoed trek je toch het draad in het plastic kapot. Een metrische metalen schroef laat zich nooit in een UNC draad schroeven.

Bedankt allemaal, ik heb nieuwe inbussleutels en het werkt nu goed. Zat gewoon met de verkeerde inbussleutels te klooien.

Ik gebruik deze set van EDS:

EDS Racing Products 4 Piece Allen Driver Set - Imperial ED110882

Daar kun je de hele Muggy mee uit elkaar halen.
Houd de tips goed in de gaten, als ze wat gaan slijten even de dremel er tegen aan, en wat inkorten, zodat de hoeken weer mooi strak zijn.
Verder inderdaad de schroefjes goed schoonmaken/blazen met perslucht en een precisie mesje.
En de draad is inderdaad anders dan metrisch, 4/40 is ook iets dunner (2,7mm ) dan een M3, dus dat werkt niet goed.
Wat wel vaak word gedaan is de schroeven in de towers vervangen door M4 schroeven en die in je bulkheads door M3 schroeven, dat is net wat steviger.
Vooral de schroefgaten in de onderkant van de bulkhead willen nog wel eens strippen, dus daar doet men dan een M3 in, na de draad getapt te hebben
Als je nog schroefjes zoekt, die van Tony's screws schijnen erg goed te zijn, en zijn niet al te duur.
Die van Protek van Amain vallen mij een beetje tegen eerlijk gezegd.

Back