Ik wil ook E-Heli vliegen

• Topicstarter Topicstarter P@trick
  • Startdatum Startdatum
P

P@trick

Guest
Hoi,

Ik heb nu 3 dagen lang het forum afgestruind en ben een hoop tegen gekomen.

Iedereen vraagt altijd wat is de beste beginners heli.
Nou hier zijn dus allemaal verschillende meningen over.

het blijkt eigenlijk dat het het makkenlijkst is om met een grote hele tebeginnen van een meter ofzo. Want de micro heli's zijn gewoon te gevoelig. Nu is mijn vraag klopt dit.

Dan vervolgens is alles wel leuk en aardig maar een helicopter is iets heel nieuws en geen auto die je koopt in elkaar zet en de weg mee op gaat (waar ik wel al gevorderd in ben). alle termen snap je dus nog niet. Ook heb je eigenlijk geen flauw idee hoe een heli werkt.

Nu is dus een beetje mijn vraag hoe begin je.

Ik heb een micro heli (piccolo fun) bemachtigd van iemand die het had gekocht en er geen geduld voor had die dacht ik doe het wel even.
Nou ben ik er mee aan de slag gegaan opnieuw in elkaar gezet enzo. Ik heb absoluut geen toegang tot mensen die er al het fijne van afweten.
Ik krijg dat ding infeite niet eens de lucht in het swiebert allekanten op en er zit ook geen logica in hij gaat links je stuurt een beetje tegen en hij gaat opeens naar voren etc. ik verwacht absoluut niet dat het makkenlijk is maar ik vind het wel een kik en wil er dus graag in verder.

Nu spelen er dus een hoop vragen bij mij en ik hoop hier mee geholpen te kunnen worden.

Ik ben me er van bewust dat ik naar een club zou moeten gaan maar dit is momenteel geen optie.

Verders ben ik al heel veel handleidingen tegen gekomen over hoe je leert te vliegen maar de heli reageerd al niet zoals hun zeggen

Goed hier alvast wat vragen.

1: Er zit een goedkope 4kanaals zender bij kan hier wel een beetje mee gevlogen worden. (of is het beter/makkenlijker om dit meteen met een goede tedoen)

2: Er zit een piccoboard plus in met headlock - Is dit ook eventueel op een andere (grotere) heli tegebruiken

3: hoe leer ik het snelst hoe de heli werkt hoe je hem afsteld enzo eigenlijk moeten dit nederlandse site's zijn omdat ik veel moeite heb met in het engels leren ( betekend niet dat ik geen engels kan) (ik heb a.d.d en dwaal heel snel met mijn gedachte af)

4: is een micro dus wel geschikt om het te leren

5: is een simulator nou wel of niet goed om teleren en zo wel welke

6: Waar in de buurt van amsterdam zou ik eventueel terecht kunnen met vragen of lessen

Nou dit was het wel zo een beetje ik hoop dat dit draadje open blijft want al deze vragen zijn me echt niet benatwoord door het forum te doorzoeken en zou ik gewoon graag persoonlijk geholpen willen worden in dit draadje want momenteel is het gewoon acakadabra voor me.

Alvast bedankt allemaal.

Waarschijnlijk is e.e.a. soieso kromgevlogen door de vorige eigenaar.

Nederlandse sites:
http://www.helifun.info -> rubrieken
http://home.tiscali.nl/john.vugts/ (ook hier op forum aktief)

Cluboverzichten, er zit overlap in:
www.modelvliegsport.nl -> clubs
http://www.airtoi.nl/clubs.php3

Als er iets is superveel concentratie vergt, dan is het wel modelvliegen, en helivliegen in het bijzonder. De eerste keer dat ik 30 seconden gehoverd had, was ik kapot. Verwacht je geen problemen met je ADHD? Van de andere kant, misschien bevordert het je concentratievermogen.

Kheb geen H alleen ADD dus ben niet HYPER ;)

in iedergeval alvast bedankt voor de reactie ga even de links door kijken.

Owjah er is niets krom want hij is nog nooit gecrashed geweest. ding had nog geen minuut gevlogen.

Ik zal je vragen even beantwoorden:

0: Nee (fixed pitch) microhelis zijn eigenlijk niet gevoelig. Eigenlijk zijn ze heel erg traag op het reageren op commando’s. Grootse fout van beginners is ook het over corrigeren. Een grote CP (Collective pitch) is veel directer met het aansturen.

1: Als je toch al een 4 kanaals zender heb zou ik het hier mee doen. Als je het echt leuk vindt en later beter wilt (CP heli) dan een goede computer zender kopen.

2: Nee, die is later niet op een grotere heli te gebruiken. Dit is een alles in 1 bordje (2 motor Controllers, gyro en ontvanger)

3: Goed afregelen en veel geduld. Leer de basis er in met een simulator, dan weet je hoe die hoort te reageren. Rustig aan en als je hem crasht meteen het gas eruit, scheelt aanzienlijk schade.
Lees mijn beginners verslag eens over de microheli: Hummingbird beginnersverslag van/voor een helikopter newbee

4: Er wordt nogal over gediscussieerd hierover, in mijn ogen is de micro het beste om te leren. Het is moeilijker dan een grote maar veel crashbestendiger. En crashbestendigheid is je allergrootste vriend. Als je met een micro kan vliegen is een grote CP een ei-tje. (Je mag dan alleen niet meer crashen :( )

5: Tuurlijk is een simulator goed om te leren. De beste voor heli’s is de Reflex XTR maar belachelijk duur (200€). Download gewoon gratis FMS. En soldeer een link kabeltje voor je zender in elkaar (koop anders als je zender niet trainer compatible is een joypad met 2 analoge sticks)
FMS is niet zo realistisch maar prima om de basis dingen van een heli te leren begrijpen. Leer de heli in de sim te hoveren op 1 plek. (Staart naar je toe houden!) als dit niet op de sim lukt lukt het zeker niet in het echie ;)

6: Bij mij ;) Zaandam.

als je niet met een instructeur kan vliegen, ga dan niet met een grote heli aan de slag, want dan kost het je duiten.

allemaal alvast bedankt.

Vooral Satoer Voor de extra grote antwoorden.

overcorrigeren had ik idd al last van.

Verders is het zo er zit een trainings gestel op. zodra hij ligt wordt op het gestel gaat hij als een tiet naar links toe. zit het trainign gestel er niet op dan valt hij al om voor hij ligt word.

Hoe komt dit.

@michel, weet ik, maar hij vraagt of ie met die picollo aan de slag moet of met een model in de 1 meter klasse, wat ik eigenlijk dus bedoel dat als ie met de grotere aan de gang wil, dat ie beter een instructeur kan zoeken, en anders met de crash bestendigere piccolo aan de gang moet gaan.

Zijn er nog mods die moeten uitgevoerd worden om het mischien goed te vliegen te krijgen of kan het ook standaard.

Hij rolt (kantelt) dus naar links toe? Probeer dit er uit te krijgen door te trimmen.
In het “grond effect” vliegen (5 -30 cm boven de grond) is een stuk lastiger dan op een meter hoogte. Vervelend is wel, dat als het mis gaat de kans op schade hoger is.
Ik zou een trainingskruisje gebruiken zonder pingpong balletjes. Dan heb je minder last van trillingen.

Hou de heli eens in je hand en laat hem op toeren komen (een bril op doen is verstandig) is het mogelijk de heli bijna los te laten? Zonder dat hij naar links kantelt of dat de staart wegdraait? Zo niet, probeer hem zo af te stellen dat dit wel mogelijk is.
- Kijk even of beide paddles parallel aan elkaar staan.
- stel je trims op de zender goed in.
- kijk of je gyro-revo mix goed ingesteld is (En pot metertje (=schroefje) op het mixerboardje (als de staart wegdraaid)

De 2 belangrijkste mods ( en niet duur :) )zijn de swashbal en shaft collar mod. Maar ik weet zeker dat hij standaard ook prima te hoveren is.

Er zit een allu swashplate op met dus een swashball.
En de collar mod is ook al gedaan.

Als je hem idd in je hand houd en op toeren komt klapt hij ook om heel erg zelfs.

Ik heb wel de heck goed afgestels dus hij draait geen rondjes staart blijft recht maar hij trekt dus heel erg naar links.

ook krijg ik dit niet weg met trims heb all direct de servo's gesteld maar krijg het niet weg.

waar moet de swashplate eigenlijk neutraal hangen helemaal laag of precies in het midden???

owjah en de rotor bladen staan vind ik vrijveel omhoog. ze zijn niet telos en ook zeker niet te strak als hij eenmaal draait hobbeld hij niet

Patrick, je kan de Piccolo prima zelf leren vliegen... maar als je twijfelt over de instelling, zeker bij een model waar al door een ander aan geprutst is, dan kan je het beste even bij een expert langs. Maar ook dit klusje is zelf te doen, velen zijn je al voor gegaan.

Zoals gezegd is de 4 kanaals zender prima om deze heli mee te vliegen :)

Heli afstelling even in het heel kort.
- Haal de Headinglock er even af (zou ik met lessen in het begin ook doen. Zet hem er later weer op, dan kan je het verschil met en zonder goed voelen).
- Haal de bladen van de rotorkop, koppel de stuurlinkjes van de flybar los.
- Meet de afstand van de rotorkop tot de rand van iedere flybar paddle (die kleine vleugeltjes). Deze afstand moet gelijk zijn. De rotorkop kan nu vrij kantelen, en zonder de hoofdrotorbladen moeten de flybar paddles in balans zijn: het zaakje zou dus horizontaal moeten balanceren.
- Stel de flybar paddles en flybar link arms zo in dat a) de flybars t.o.v. elkaar precies recht staan, en b) dat de beide flybar link arms ook recht staan t.o.v. de flybar paddles.
- Schroef de rotorbladen er weer op. Zorg dat ze allebei even soepel lopen.
- Motoren loskoppelen, zender & ontvanger aan. Zorg dat de servos neutraal staan, en klik de 2 armpjes aan de swashplate in de flybar link arms.
- In deze stand moet de swashplate horizontaal staan, en moeten de flybar paddles precies horizontaal blijven liggen (in zijaanzicht) als je de rotorkop 360 graden rond draait. Als dat niet zo is, buig dan de servo-stangetjes om de swashplate horizontaal te krijgen volgens de instructies (of trim het zolang even op je zender bij).
- Ontvanger uit, en de motoren weer aansluiten.
- Zender & ontvanger aan, en de heli vasthouden. Geef voorzichtig gas. Trekt de heli nog naar 1 kant? Zijn er erge vibraties? Als je het gas langzaam dichtzet, en 1 van de flybars naar beneden zakt als de rotor stopt, dan heb je waarschijnlijk de nylon bouten van de rotors niet even hard aangedraaid.
- Trimmen van het piccoboard (met standaard motors, zonder heading hold): zet allebei de pots op zo'n 90%, dat is met het streepje verticaal). Zet de heli op een gladde ondergrond, en geef langzaam gas zodat de heli net niet los komt. Als de heli linksom draait, draai dan iets trim bij op het piccoboard. Draait hij naar rechts, dan de trim linksom draaien. Kleine draaitjes!!! Het luistert erg nauw.

Een hele goede mod is trouwens ook de anti-rotatie link. Deze zorgt ervoor dat je swashplate altijd op de goede hoogt hangt onafhankelijk van je flybar linkjes. Maakt het afstellen een stuk eenvoudiger. Ik heb er 1 van CNC Model Parts. Niet duur :)

Nog wat linkjes:
Radd's school of rotary flight Leer hoveren in een paar lessen. Ik heb deze zelf ook met succes gevolgd (ok... kon vroeger al een beetje mijn Shuttle ZX hoveren, maar dat is jaaaren geleden).

Paul Goelz heeft hoopjes tips over het instellen en tunen van de Piccolo.

Veel succes met het bouwen en vliegen!

jah zo had ik het wel afgesteld.
Vervolgs staat hij helemaal shuin om hem niet naar links te laten trekken en zelf dan trekt hij nog naar links.

Dus je je stick in het midden hebt staan:
- Staat je swashplate vlak
- en je paddles staan ook plat (Dus niet onder een hoek) ???

Dan moet hij gewoon redelijk recht omhoog gaan (Niet helemaal vanwege het rechtsomdraaien van de rotors).

Snap het niet. Probeer het eens door de roll servo arm los te halen en hem omhoog gedraaid erop te zetten. Wil hij dan nog steeds naar links???

Ps. Ik zou de Heading hold er lekker op houden. En pas proberen zonder heading hold te gaan vliegen als je side-in (Dat is de helicopter van de zijkant gezien besturen) onder de knie hebt.

P@trick zei:
Owjah er is niets krom want hij is nog nooit gecrashed geweest. ding had nog geen minuut gevlogen.
Dat kan ik dus echt niet geloven. Iemand die er al allemaal tunningshit opgepropt heeft (alu swash 8O $$$$ ) en dan niet meer dan een minuut probeerd. Waarschijnlijk heeft hij hem al meerdere malen aan barrels gevlogen en weer upgegrade. (is voor een micro overig niet eens zo erg hoor. M'n hummingbird is ook een schroothoop maar vliegt als een trein! :mrgreen: )

hmmm bedenk me net dat treinen helemaal niet vliegen :hammer: But you get the point ;)

dat bovenste wat jij zegt heb ik gedaan scheelt een heel stuk maar het werkt naatuurlijk voor geen meter hoort gewoon recht.

degene die hem gekocht heeft is een goede vriend van me heeft geld zat hij heeft hem maandag gekocht de verkoper zij dat hij die allu swas er bij moest nemen dus dan doet hij dat. hij heeft hem gebouwd wou vliegen maar viel meteen om. dat heeft hij 2x gedaan toen vond hij het al niets. Zoals ik al zei hij dacht bouwen en omhoog. dus kreeg ik hem mee van hem. en ik wil me er wel in verdiepen maar ik weet dus zeker dat hij niet gecrashed is althans niet meer dan omvallen en de bladen er weer op klikken.

Als hij tijdens vliegen 'omgevallen' is, en dus met draaiende bladen de vloer geraakt heeft, zijn er onderdelen krom.

Die vriend moet je zeker te vriend houden ;) !

Back