ik zie 2 blades boven elkaar

• Topicstarter Topicstarter djorkaef
  • Startdatum Startdatum
D

djorkaef

Guest
beste mede modelbouwers, kleine vraag:

als ik vlieg en ik kijk in het vlak van de blades dan zie ik 2 blades boven elkaar, ik veronderstel dus dat de ene blade hoger hangt dan de andere. waaraan kan dit liggen? verschillende pitch op elk van de blades? dat meende ik verholpen te hebben met metingen met men pitchmeter maar nog steeds zie je het. of wil dat zeggen dat dat asje dat de blades verbind krom staat (heb ik nochtans gecontroleerd na men laatste crash)?

mvg, djorkaef

Dan heb je bladspoor, ook wel tracking genoemd.
Oplossing :teacher:
Doe aan 1 blad een gekleurt stukje tape en ga daarmee hoveren.
Je ziet dan welk blad het hoogste ligt.
Haal de ballink los van dat blad en draai die een slag (geen halve want je ballink kan maar aan 1 kant op de kogel geklikt worden anders sloop je je linkje)
Ga dan weer hoveren en kijk of het minder is geworden.
Is het meer dan heb je de verkeerde kant uitgedraaid, loshalen en dan terug draaien naar de goede kant.
Eigenlijk heel simpel maar je moet het net even weten

Sucses ermee, Gr Matthijs

Zoals matthijs het zegt, bladspoor. Het is erg belangrijk dit weg te halen anders gaan je lagers er veel sneller aan!

Doe aan 1 blad een gekleurt stukje tape en ga daarmee hoveren

Vooral NIET die manier gebruiken!!! Dan zijn de bladen uit balans en gaat het niet goed komen :roll:

Beter is het om een rotortip in te kleuren met een rode stift. NA de afstelling kan dit er gewoon afgehaald worden met een beetje schoonmaak middel.

gr,

niels

Ik zelf plak voor het balanceren van de bladen altijd 1 rood stukje tape om het uiteinde van het blad en een blauw stukje tape om de andere. Daarna balanceer ik de bladen. Zo kun je later ook nog zien of je niet ineens bladspoor hebt zonder dat je er eerst weer wat op moet plakken.

Je kunt ook met een viltstift 1 tipje zwart maken.
De bladsnelheid is aan de tip het hoogst, geen tape jes daar dus.

IK bedoel dus niet tape op de tip maar om het uiteinde van het blad zoals je ook zou doen met balanceren :D . Zelfs finless doet het.

Yep, doe ik ook zo, als ik ze moet balanceren. Anders plak ik niks. dan is het trial en error. Je ziet snel genoeg of het erger wordt, of juist beter. Ik markeer wel 1 blad met een zwart puntje aan het begin van het blad, anders weet ik niet welke ik gesteld heb :-)

niels steigenga zei:
Doe aan 1 blad een gekleurt stukje tape en ga daarmee hoveren

Vooral NIET die manier gebruiken!!! Dan zijn de bladen uit balans en gaat het niet goed komen :roll:

Beter is het om een rotortip in te kleuren met een rode stift. NA de afstelling kan dit er gewoon afgehaald worden met een beetje schoonmaak middel.

gr,

niels

Ik gebruik rode scharniertape voor dit doel, dat weegt niks, en even onbalans tijdens het afstellen van bladspoor is niet zo erg hoor.

Waar je wel mee moet oppassen is dat de tape niet los gaat, dat geeft namelijk een enorm kabaal, en je schikt je eigen rot als dat gebeurd.

Als je klaar bent, tape er af en klaar.

gr Remco

Ohja even vergeten, bij de bladen van align (trex) krijg je TWEE stukjes tape, rood en blauw, speciaal voor degene die meent dat dat beetje onballans een drama is voor dat eventjes op +-2500 rpm of nog wel minder :roll:

Gr Matthijs

Back