Ik zie nooit sleepvliegtuigen met een neuswiel.

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door hmeijdam, 21 sep 2022.

  1. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Ik heb pas een oude Hype Trainstar 70 geruild voor een kratje bier. Het idee is om er een elektrosleper van te maken. De spanwijdte is 190cm en dat leek me een mooie maat om zwevers van rond de 3 meter spanwijdte mee omhoog te slepen. Ik heb nu alleen een sleper van dit formaat met een benzinemotor en die doet dat weliswaar prima, maar mag bij ernstige droogte niet vliegen op ons veld op de heide.

    Trainstar 70.jpg
    De Trainstar heeft nog nooit gevlogen, maar wel 20 a 30 jaar aan het plafond gehangen in een bedrijf. Er zat een 10cc Thunder Tiger op, maar die is er inmiddels af, net als de helemaal bros geworden folie.

    trainstar 70 a.jpg
    In de jaren waren er wat ribbetjes gebarsten en de staart had een keer een tik gehad, maar nu dat allemaal weer is gelijmd vind ik het een netjes gebouwde ARF. Helemaal van balsa gemaakt, behalve de spanten en de hoofdliggers.

    Zoals je ziet is het een neuswielkist. Nou maakt neuswiel of staartwiel me bij het vliegen niet zoveel uit, maar omdat ik eigenlijk nog nooit een sleepvliegtuig met een neuswiel heb gezien, vroeg ik me af of daar naast de veel betere looks (mijn mening), ook nog een technische reden voor een staartwielconfiguratie is bij een sleper?
     
    jve vindt dit leuk.
  2. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Zou het kunnen dat de staart dan minder in de sleepkabel zit?
    Bij een taildragger heb je met opstijgen weinig tot geen last van. Met een neuswiel hangt het touw met stilstand al over je stabilo. Komt de neus dan niet los?

    Zomaar een gedachtegang.
     
  3. Sebastiaan3Z9

    Sebastiaan3Z9 PH-SAM

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    323
    Locatie:
    amersfoort
    Maakt niets, wat ik wel zou doen is 2 carbon staafjes van bovenzijde rudder tot minimaal helft hoogteroer inlijmen of schroeven dat de sleepkabel begeleid wordt naar bovenzijde kielvlak en niet onderaan gaat haken bij richtingroer, veel belasting geeft bij een bocht, oid.
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  4. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.834
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zomaar even 5 minuten zoeken.
    Zelf heb ik vroeger ook met een charter gesleept.
     
    Berrie, Sebastiaan3Z9 en flymax vinden dit leuk.
  5. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Ga ik zeker doen. Mijn huidige benzinesleper heeft dat ook. Ik heb nog een setje mooie kielvlakstruts over van een SIG Somethin Extra, die hier een zinvollere rol kunnen spelen.
     
    Sebastiaan3Z9 vindt dit leuk.
  6. Binkey01

    Binkey01

    Lid geworden:
    14 dec 2010
    Berichten:
    213
    Deze YAK-112 zie in Duitsland ook heel veel op sleepmeetings. is een soort Rivella beetje vreemd maar wel lekker :)



    [​IMG]
     
    flymax vindt dit leuk.
  7. Robion

    Robion

    Lid geworden:
    21 dec 2005
    Berichten:
    232
    Locatie:
    t Gooi
    Hier wordt gesleept met Charter met rolroeren en een Jodel, ook drie poter, gaat prima
     
  8. Hangsegler

    Hangsegler

    Lid geworden:
    22 jan 2023
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Wien
    We slepen bijna maar 3 benen. Weinigen hebben afleiding bij de staarteenheid. Sommigen hebben vlak voor het einde van de sleepkabel een shuttle ingepast.

     

Deel Deze Pagina