Ik zoek draad voor bediening zeilen

Rob

Forum veteraan
Ik heb ik mijn model een soort geïmpregneerd vliegertouw zitten waar alle tuigage van gemaakt is. Er zat net genoeg in de bouwdoos :fuckyou2: maar nu moet ik eigenlijk een deel vervangen voor de bediening van de zeilen. kan iemand mij iets aanbevelen? :idea:

Rob.

Het eerste draadje heb je al :lol: :wink:

Ik weet het niet, maar ik denk dat ik voor mijn Skandia, vlieger touw neem aan dan net een sladje dikker.

Maar misschien weten de experts precies wat je moet hebben.

Groeten,

Jan

draad voor schoten

Ga naar een (speelgoed-)winkel waar ze vliegers verkopen. Daar hebben ze vaak allerlei soorten nylondraad. Neem een restje van je oude draad mee, kan je vergelijken.
Een ander alternatief is de hengelsportzaak...

Succes!
Roel.

Flosdraad

@Harold: Dat is een hele goeie tip :idea: ; kan tegen water, oersterk, overal verkrijgbaar en kost geen dr... :o Bedankt, ga ik zeker uitproberen.

Rob.

:idea: In een vliegerwinkel is ook kevlar touw te koop.
Dit zou bere(n)sterk moeten zijn.

He Pete,

Dynema is the real thing, rekt niet en neemt geen vocht op.

Martijn,

dinant zei:

Inderdaad Kevlar is zeer sterk maar heeft als bijeffect dat het messcherp is. Als je bij wedstrijden je tegenstander wil uitschakelen moet je tegen hem aanleunen en op die manier zijn tuigage door snijden met jouw kevlar lijnen. Bij vliegerevenementen is kevlar lijn niet meer toegestaan omdat dit te gevaarlijk is Het schijnt oortjes gekost te hebben.

wil je echt sterk draad hebben dan moet je naar een watersportwinkel gaan, die verkopen draad tot 3 mm dik, meestal met een kern!

Theo Coenen zei:
dinant zei:

Inderdaad Kevlar is zeer sterk maar heeft als bijeffect dat het messcherp is. Als je bij wedstrijden je tegenstander wil uitschakelen moet je tegen hem aanleunen en op die manier zijn tuigage door snijden met jouw kevlar lijnen. Bij vliegerevenementen is kevlar lijn niet meer toegestaan omdat dit te gevaarlijk is Het schijnt oortjes gekost te hebben.

weet er alles van, greep tijdens het vliegeren naar mijn lijn, en meteen een jaap in mijn vinger die gehecht moest worden. Dus pas op met dit spul.....

Martijn

Ik denk dat voor dit soort zaken de beste en relatief goedkoopste oplossing in de vliegerwinkel de Dyneema lijn is. Verkrijgbaar in diverse diktes en sterktes.

Nu alleen nog eens kijken of dit ook voor lijnbesturing goedgekeurd wordt.

Theo Coenen zei:

nou, mijn ervaring is anders, mijn vliegerlijnen (met kevlar kern) kwamen in 'aanraking' met de goedkope toeristenwinkel vliegertouwtjes van mijn broertje....

zijn goedkope speelgoedtouwtjes wonnen het van mijn dure kevlar lijnen!!!!
1336.gif
024.gif
1018.gif

en mijn vlieger belande zo'n 50 meter verderop in het water
021.gif

310.gif

mschn dat zijn lijnen meer snijdende bewegingen maakten, en dus als mes fungeerde :roll:

Back