ik zou graag hulp willen

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door robert211987, 8 jun 2014.

  1. robert211987

    robert211987

    Lid geworden:
    8 jun 2014
    Berichten:
    6
    ik ben vandaag hier aangemeld
    om het feit dat ik graag zou willen beginnen met heli vliegen
    nu rust mijn vraag wat kies dan??
    ik zie walkera voor bij komenalign de trex varianten en de blade
    iemand sugesties waar ik mee kan beginnen?
    heb op dity moment helemaal niets en wil eigen starten met een rtf
    omdat ik denk eerst maaris leren vliegen en dan zelf iets bouwen waar je trots op kunt zijn

    hoor het graag groeten robert
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wat is je budget voor de hobby Robert? D.w.z. heli. motor, elektronica, accu's, motor, lader, zender, ontvanger, servo's, regelaar ...
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Róóóón......

    Waar is het lijstje over handenbinders, woonplaats en opleidingsniveau, als je het nodig hebt????

    Groet, Bert

    EDIT: Oeps, hij was me nét te vlug af....
     
  4. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    En om Ron even bij te staan : vermeld je leeftijd en woonplaats in je profiel, dan weten wij of er iemand van 13 jaar of van 50 jaar dit bericht heeft getypt.
     
  5. servor1986

    servor1986

    Lid geworden:
    5 dec 2012
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Zeeland, Walcheren
    2-1-1987.. 27 jaar
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Welkom op het forum!

    Voor we een hele rits met standaard vragen neer gaan gooien, heb je onderstaande topics al gelezen?
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/beginners-guide%3Been-heli-kopen-hoe-en-wat-en-wel-niet.39647

    http://www.modelbouwforum.nl/threads/algemene-technische-kennis-faq.160372

    Technische kennis topic, zeker de eerste paar hoofdstukken, geven je wat inzicht in de verschillende technieken die er op dit moment op de markt zijn.

    Het kan nl alle kanten uit.
    de meesten hebben het op een eigen manier geleerd.. bijna niemand leert het exact op eenzelfde manier als een ander.
    Budget, jouw verwachtingen en beschikbare tijd zijn zaken die het geheel ook erg bepalen.

    Beste tip blijft om even een club op te zoeken in jouw omgeving.
    of een andere (gevorderde) vlieger.
    Zeker in een club kan men je doorgaans gewoon les geven..
    Simulator is ook handig.. Realflight, phoenix, dat soort programma's

    Hiervoor is ook het woonplaats dingetje in je profiel erg makkelijk. mensen in je omgeving kunnen je dan hulp aanbieden, of anderen kunnen je alvast de goede kant opsturen.

    Kijk wat je wilt, wat je budget is. deze tak van de hobby is een beetje prijzig vergeleken met andere takken van rc. Zeker als je helemaal vanaf niets begint..
    bedenk ook dat een heli eigenlijk nooit rtf is.
    afstellen is altijd nodig..
    enigste positieve uitzondering zijn de micro heli's, waar het regelmatig nog wel goed gaat.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  7. servor1986

    servor1986

    Lid geworden:
    5 dec 2012
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Zeeland, Walcheren
    dat laatste valt nog best tegen... De blade nano en blade mcpx komen meestal met een veel te lage of hoge swashplate waardoor midstick niet ongeveer 0° pitch is. ff de linkjes verdraaien en gaan!
     
  8. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    0 pitch op midstick is ook geen vast gegeven :D en een iets hogere is voor een beginner denk ik juist fijner zon 3 a 4 graden midstick. (Te lage swash mmm tja das minder vind ik)

    Daarbuiten zijn er veel meer helis als blade bij welke het gewoon strak out of the box RTF vliegt.
     
  9. servor1986

    servor1986

    Lid geworden:
    5 dec 2012
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Zeeland, Walcheren
    ben ik het niet mee eens.. als je van plan bent 3d te vliegen kun je beter meteen met 0° midstick werken voor het gevoel van de sticks.. je kijkt tenslotte nooit naar wat je doet op je zender, ik niet in ieder geval.

    ik geloof best dat er types zijn die wel rtf out of the box strak vliegen ik zeg alleen dat het bij de nano en de mcpx niet zo is en daardoor de zin "enig(st)e positieve uitzondering ... wel goed gaat" van Student ietwat te rooskleurig is en misschien zo wordt overgenomen en als waarheid wordt gezien, deels klopt het ook gewoon maar er zijn gewoon bij diverse rtf micros puntjes waar je even naar moet/kan kijken als beginner, dat advies heb ik ook gehad bij de blades en ook opgevolgd, bij 1 nano was alles perfect maar ff checken kan geen kwaad. zeker als dit je KAN helpen in je leerproces en stick gevoel. als jij out of the box on gecheckt met 4° pitch midstick hebt gevlogen en je gaat na een tijdje aan de slag met een 500 bijvoorbeeld, zonder dat je je bij een club aanmeld of ander Hulp hebt dan het forum, en je stelt deze uiteraard wel af, doordat je ooit 3d wil vliegen hou je 0° midstick aan KAN, hoeft niet, je daar problemen mee krijgen door een ander gevoel (psychisch). dan komt hier een draadje met de vraag/het probleem dat de heli pas vliegt bij veel positieve stick, oid, en dat hij niet loskomt, maar wel 0° midstick heeft en alles goed staat etc etc. niemand zal een verklaring kunnen geven die helpt en Bert zal 100 x moeten uitleggen dat het technisch gezien onmogelijk is met abracadabra taal waarom ;) terwijl met deze tip zulks misschien niet zou gebeuren.. het is iets kleins om ff rekening mee te houden.. beter een keer extra checken dan geloven dat het wel goed zit... maar goed de ts kan er mee doen wat hij wil.
     
  10. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    je hoeft het er ook niet mee eens te zijn:D maar heb nog nooit een beginner direct in id1 zien vliegen en zal het ook nooit aanraden. En of iemand 3D wil vliegen of niet dat is zijn keus, echter nu hebben we het over een beginner. die vliegt niet met -11 +11 om bij de hoover al zijn heli in de grond te drukken.

    90 van de 100 beginners gaan beginnen met rondvliegen(of iets dat daar op lijkt) en waarom zou je daar 3D instellingen bij gebruiken als normale instellingen daar perfect voor zijn

    Daarbij komt ook nog dat niet elke beginners heli ook maar de mogelijkheid heeft om überhaupt een PC in te stellen.

    daarbij ierder vliegt beetje anders en heeft net wat andere voorkeur voor dingen
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    TS was voor het laatst op MBF op 9juni.
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    ach, we zijn lekker aan de babbel ;-)

    @servor:
    dan pak je meteen de cp microheli.
    Maar. volledige volksstammen gaan niet voor een cp als eerste heli.
    Zeker als het budget wat mankerend is, komt er vaak toch eerst een fp oid.
    en die gaan vaak toch wel goed.

    ook de micro cp's gaan vaak out of the box goed..
    Het vliegt. Het kan beter, meteen eens. maar in eerste instantie vliegt het doorgaans wel

    iets wat je bij een 250 of groter niet hoeft te proberen, daar bestaat rtf gewoon niet.
    Kennis van zaken is daar gewoon hard nodig.. terwijl dit bij een micro doorgaans in het begin niet meteen noodzakelijk is
     
  13. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Dit klopt echt zo compleet niet, dat ik niet eens zin heb om t gaan uit te typen..:p

    Je kan ook -4/0/+11 hebben hoor.. als het middelpunt maar 0 is. geef al jaren les daarmee, en het is de geprefereerde methode omdat de heli's van nu het gewoon NIET toelaten om iets anders dan 0 pitch te hebben op midstick/servos op 90...

    Met rondvliegen zal je toch ook af en toe negatief pitch moeten hebben, anders krijg je je heli domweg niet omlaag gevlogen..:-? het is dan niet handig om die negatief pas ergens onderin de stick te hebben, gezien er hier gezegt wordt niet in idle te vliegen...... en dan heb je dus een ietspietsie negatief, zonder dat de motor nog hard genoeg draait???

    Als ik les geef, is dat in een normale mode, met +_1500rpm over het hele toerenbereik! waarin dan afhankelijk van de leerling, -4 of -11 graden pitch op zit, met het 0 punt ten alle tijden bij midstick!

    Waarom 0punt altijd op midstick? heb je wel eens van idle gewisseld tijdens het vliegen terwijl dat niet zo was? zoon 600 die van 2200rpm naar 1500 gaat, met ineens 4 graden pitch meer, schiet zo een meter of 10 de lucht in... en van normal naar idle schiet ie ineens naar beneden, en dat gaat nog veel harder!

    Meeste mensen denken dat 3d een ruige instelling is, met geen expo, en bizarre uitslagen... waar die nonsens vandaan komt geen idee.:pim:
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik kan daar slecht tegen, dit soort "stellige beweringen".

    Dat is gewoon domweg niet waar, en dat weet je ook wel!
    Een heli die OOK voor 3D ingesteld is, toegegeven, daarbij is het uiterst onhandig (en dat bestrijd ik ook niet), maar meer ook niet.
    Het zijn niet de heli's die dat niet toelaten, maar de FBL systemen overigens....

    dan stuur je domweg verkeerd: je krijgt IEDERE heli, ongeacht het toerental of de bladen, naar beneden met de pitch boven nul. De enige heli waarbij dat niet zou lukken, is er eentje die lichter is dan lucht... maar dan heb je geen rotor nodig. Zelfs een MCPX komt (bewezen bij 5 Bft) gewoon naar beneden met 0 graden pitch. Je moet alleen weten HOE...

    Of het afdalen je snel genoeg gaat, dat is wellicht een argument, maar de stelling "je moet negatief hebben" is vliegtechnisch gezien klinkklare onzin. Grotere types heli autoroteren zelfs met een begrenzing op de nul, en mogen zelfs niet in het negatieve gebied komen met autoroteren.

    Jij gaat echt puur uit van het idee dat er alleen 3D heli's zijn, en iedereen 3D wil vliegen.... 90% van mijn leerlingen WIL geen eens 3D vliegen, die hebben namelijk niet het budget om jarenlang regelmatig iets in de kreukels te vliegen of ieder half jaar de nieuwste FBL set en de nieuwste servo's en de laatste upgrades te kopen. Die vinden het allang leuk als ze een beetje rondjes kunnen vliegen, en willen het liefst zonder schade naar huis, anders krijgen ze ruzie met moeders de vrouw....

    En deze twee uitspraken:
    en
    zijn in directe tegenspraak met elkaar. Tenminste, als ik uitga van dat je in de eerste uitspraak bedoelt " van een schaal instelling overschakelen naar een 3D instelling" dan noem ik een jump van 10 meter een bizarre en ruige instelling. Daarnaast heb ik toevallig een zender (FC-28 ) waarbij je zelfs dat soort overgangen volkomen vloeiend kunt laten verlopen, en is dus de achtergrond achter deze "no-no" volkomen instellingstechnisch van aard.

    Uiteraard kun je andersom ook stellen dat een schaalheli vanuit jouw oogpunt bizar tamme instellingen heeft. Ik denk alleen dat schaalheli's een jaar of 20 eerder op de wereld waren dan 3D heli's, en 3D uit schaal voortgekomen is, niet andersom.

    Die parallel kun je in veel meer dingen doortrekken: een straatmotorfiets schakelt andersom dan een circuitfiets, domweg omdat er andere prioriteiten gelden (bij een racer wil je ook in een linkerbocht op kunnen schakelen, op een straatfiets wil je ten allen tijde terug kunnen schakelen).
    Een ouderwetse rally-versnellingsbak heeft de 2 en de 3 tegenover elkaar, een straat-bak de 3 en de 4. Alweer, gewoon vanwege andere prioriteiten.

    Er is niks mis met wat je zegt, maar zeg gewoon waarhet op staat: wat je zegt geldt voor 3D, en voor 3D alleen (m.u.v. mensen die een moderne FBL unit op een meerbladskop willen gebruiken, maar dat is sowiso overbodig: leer gewoon vliegen!). Er zijn echter hele volksstammen, die NIET de 3D kant op willen....
    Ik krijg regelmatig oudere mensen binnen die na het, of vanwege naderend pensioen o.i.d. een nieuwe hobby willen beginnen, een heli kopen maar er niks mee aan kunnen vangen omdat ze door hun LHS of door advies hier op het forum (of buitenlandse fora) opgezadeld zijn met een volwaardige 3D heli.... "Want Kyle Dahl doet het ook zo... kijk maar eens hoe goed die wel niet vliegt!" Klant onder de indruk van het videootje, duizend euro armer, en een heli waar hij niks mee kan.

    Groet, Bert
     
  15. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Bert, wat voor heli koopt iemand die een nieuwe align koopt? juist, bijvoorbeeld de nieuwste 450 pro dfc.

    aaah, niet op 0 bij midstick, armpjes binden aan t frame met volpitch, swash naait tegen het hoofdblok aan, of je links zijn ''ineens'' te kort...;) daar doelde ik op.
    er wordt vanuit ontwerp af in gedachte gehouden dat hij afgesteld wordt met 0 midstick.



    Laatste spullen is nergens voor nodig.. ''ik'' heb jarenlang achter de nummer 2 aangejaagt met mn hobbyking motortje, Align servootjes en een simpele kontronik regelaar.. misschien is dat meer het soort leerlingen wat een andere vlieger aantrekt, maar juist 90% van mijn leerlingen willen juist wel 3d leren, en waarom zou ik de overige 10 procent dan leren vliegen met instellingen waar ik zelf niet eens achter sta..?:confused:

    Die jarenlang spul in de kreukels laat ik maar even met rust, jij en ik wete allebei dat dat 99% komt door mensen die denken dat ze meer kunnen.. en juist daar kom ik om t hoekje kijken;)
     
  16. RuudM

    RuudM

    Lid geworden:
    13 mei 2012
    Berichten:
    668
    Locatie:
    Beverwijk
    Goh en ik maar denken dat dit een hobby was....


    De topic starter is overigens allang gevlogen .. laatst actief 9 juni :confused:
     
  17. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    Dit soort antwoorden ben ik wel gewend hoor. Heli vliegen kan je wel, maar lezen ho maar !!!

    Je hebt het over grotere CP heli's(450+) en over setup. Want jij hebt het over binden dus setup van de heli.
    Ik heb het over micro (130 en kleiner) en over een eventuele PC(pitch curve) en FP/CP

    Daarbuiten zou ik dan ook verschillende fabrikanten aan gaan schrijven (waaronder Align) om hun manuals te gaan herzien want die zitten er dan zo ontzettend naast.;)
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    handleidingen van align zijn zowieso inderdaad niet goed.
    veel klopt. Maar net de kleine dingen waar een beginner veel aan heeft, klopt net niet.
    altijd je eigen gezonde verstand er even een mening over laten geven..
    En ze leggen doorgaans maar 1 manier uit. en dan stevig versimpeld.. niet wat er wordt bedoelt, of waarom je iets doet..

    @anko: soort zoekt soort :D
    bij ons in de club hebben toevallig ook veel mensen die liever rustig een rondje vliegen.
    En een stevige hekel aan schade.
    degenen die inverted kunnen hooveren zijn op 1 hand te tellen. Op zich helemaal niet erg, maar je vraagt je wel eens af hoe het komt dat de 3d vliegers elders vliegen

    Toevallig was ik een tijd terug bij een andere club, en die had voornamelijk mensen die 3d vlogen..
    en een kleine groep schaalvliegers.

    qua les..
    Ik gok zomaar dat we in de basis voornamelijk hetzelfde bedoelen.. zij het dat we een iets andere invalshoek hebben..
     
  19. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Heb je het nieuwe memootje van align gemist over het ''nieuwe 700FL head''?? waarvan ik al 3 jaar roep dat het DFC ding absolute rommel is en technisch niet uit kan? :pim:

    Handleidingen van align schrijven het zelf ook voor om 0 graden pitch te hebben bij midstick, Zelfde bij mikado... en de Vbar.. Oh wacht! Bij de vbar kan je niet eens anders..... ;) en inderdaad, het hele verhaal gaat niet op voor micro's, want 50% daarvan functioneerd niet eens als ze bij het aanzetten niet -100 pitch zien.... en degene die met microotjes leert vliegen zal waarschijnlijk niet eens inhouden wat alles betekend... en dat maakt niet uit, want de startsettings staan stap voor stap beschreven in de bijgeleverde handleiding....;)

    Het zijn juist de mensen die denken ''ik weet het wel'' die mij niet meer doen reageren op fora of in onderwerpen zoals dit.;)
     
  20. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    Het ging hier puur om het micro verhaal FP/CP en het gaat ook niet om alleen om align(en ja die hebben nog wel eens foutjes in de manual) en het gaat ook niet om 3D(ik heb nog nooit een beginner out of the box RTF 3D zien vliegen, althans niet bedoeld 3D:D).

    Het ging eigenlijk om het out of de box waarbij meerdere fabrikanten van de micros de PC gewoon op midstick hooveren zetten in normal mode. -4 , +3, +10. En op id1 een lineare PC -10, 0 , +10 en ja dan zakt je heli iets bij omschakelen naar id1 en wat omhoog naar normal terug.

    @Anko
    Je hebt het wederom over de setup van een heli en ik over een eventuele PC en als onderstaand idee(450 en 500 manual) van align betekend midstick 0gr dan, ok dan zie ik het helemaal verkeerd en rest my case

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina