Ik kan daar slecht tegen, dit soort "stellige beweringen".
het is de geprefereerde methode omdat de heli's van nu het gewoon NIET toelaten om iets anders dan 0 pitch te hebben op midstick/servos op 90...
Dat is gewoon domweg niet waar, en dat weet je ook wel!
Een heli die OOK voor 3D ingesteld is, toegegeven, daarbij is het uiterst onhandig (en dat bestrijd ik ook niet), maar meer ook niet.
Het zijn niet de heli's die dat niet toelaten, maar de FBL systemen overigens....
Met rondvliegen zal je toch ook af en toe negatief pitch moeten hebben, anders krijg je je heli domweg niet omlaag gevlogen..:-?
dan stuur je domweg verkeerd: je krijgt IEDERE heli, ongeacht het toerental of de bladen, naar beneden met de pitch boven nul. De enige heli waarbij dat niet zou lukken, is er eentje die lichter is dan lucht... maar dan heb je geen rotor nodig. Zelfs een MCPX komt (bewezen bij 5 Bft) gewoon naar beneden met 0 graden pitch. Je moet alleen weten HOE...
Of het afdalen je snel genoeg gaat, dat is wellicht een argument, maar de stelling "je moet negatief hebben" is vliegtechnisch gezien klinkklare onzin. Grotere types heli autoroteren zelfs met een begrenzing op de nul, en mogen zelfs niet in het negatieve gebied komen met autoroteren.
Jij gaat echt puur uit van het idee dat er alleen 3D heli's zijn, en iedereen 3D wil vliegen.... 90% van mijn leerlingen WIL geen eens 3D vliegen, die hebben namelijk niet het budget om jarenlang regelmatig iets in de kreukels te vliegen of ieder half jaar de nieuwste FBL set en de nieuwste servo's en de laatste upgrades te kopen. Die vinden het allang leuk als ze een beetje rondjes kunnen vliegen, en willen het liefst zonder schade naar huis, anders krijgen ze ruzie met moeders de vrouw....
En deze twee uitspraken:
heb je wel eens van idle gewisseld tijdens het vliegen terwijl dat niet zo was? zoon 600 die van 2200rpm naar 1500 gaat, met ineens 4 graden pitch meer, schiet zo een meter of 10 de lucht in... en van normal naar idle schiet ie ineens naar beneden, en dat gaat nog veel harder!
en
Meeste mensen denken dat 3d een ruige instelling is, met geen expo, en bizarre uitslagen... waar die nonsens vandaan komt geen idee.

im:
zijn in directe tegenspraak met elkaar. Tenminste, als ik uitga van dat je in de eerste uitspraak bedoelt " van een schaal instelling overschakelen naar een 3D instelling" dan noem ik een jump van 10 meter een bizarre en ruige instelling. Daarnaast heb ik toevallig een zender (FC-28 ) waarbij je zelfs dat soort overgangen volkomen vloeiend kunt laten verlopen, en is dus de achtergrond achter deze "no-no" volkomen instellingstechnisch van aard.
Uiteraard kun je andersom ook stellen dat een schaalheli vanuit jouw oogpunt bizar tamme instellingen heeft. Ik denk alleen dat schaalheli's een jaar of 20 eerder op de wereld waren dan 3D heli's, en 3D uit schaal voortgekomen is, niet andersom.
Die parallel kun je in veel meer dingen doortrekken: een straatmotorfiets schakelt andersom dan een circuitfiets, domweg omdat er andere prioriteiten gelden (bij een racer wil je ook in een linkerbocht op kunnen schakelen, op een straatfiets wil je ten allen tijde terug kunnen schakelen).
Een ouderwetse rally-versnellingsbak heeft de 2 en de 3 tegenover elkaar, een straat-bak de 3 en de 4. Alweer, gewoon vanwege andere prioriteiten.
Er is niks mis met wat je zegt, maar zeg gewoon waarhet op staat: wat je zegt geldt voor 3D, en voor 3D alleen (m.u.v. mensen die een moderne FBL unit op een meerbladskop willen gebruiken, maar dat is sowiso overbodig: leer gewoon vliegen!). Er zijn echter hele volksstammen, die NIET de 3D kant op willen....
Ik krijg regelmatig oudere mensen binnen die na het, of vanwege naderend pensioen o.i.d. een nieuwe hobby willen beginnen, een heli kopen maar er niks mee aan kunnen vangen omdat ze door hun LHS of door advies hier op het forum (of buitenlandse fora) opgezadeld zijn met een volwaardige 3D heli.... "Want Kyle Dahl doet het ook zo... kijk maar eens hoe goed die wel niet vliegt!" Klant onder de indruk van het videootje, duizend euro armer, en een heli waar hij niks mee kan.
Groet, Bert