ik zou graag hulp willen

Handleidingen van align schrijven het zelf ook voor om 0 graden pitch te hebben bij midstick, Zelfde bij mikado... en de Vbar.. Oh wacht! Bij de vbar kan je niet eens anders..... ;) )

Waarom niet ? Ik had toch echt mijn Logo op midstick aan het hooveren, en ik wil niet anders.
 
align wisselt wel eens. ik heb er al verschrikkelijk lang niet meer naar gekeken..
Maar volgens mij geeft align een soort rustige instelling, wat dus die 5 graden midstick is..
en een soort gevorderde instelling, wat dan de 0 graden is.

Het ligt er ook weer aan welke heli je pakt..
Kan makkelijk dat een hedendaagse nieuwe dfc alleen maar de 0 graden midstick in de handleiding heeft staan..
Maar mijn 600 N had volgens mij beide beschreven..
(ff opgezocht.. mijn heli heeft ook een idle 2 beschreven, "3d flight", waarbij de 0 graden midstick wordt genoemd..) http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CCIQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.ircha.org%2Fsites%2Fdefault%2Ffiles%2FDigital%2520Library%2FAlign%2520Trex%2520600N.pdf&ei=9Iy-U5qPBorx0gXexYHACg&usg=AFQjCNFm3zjaupulYBiJyYbXoA3PCZpP2w&sig2=avJu_Yset6jAAumdY0F1SQ&bvm=bv.70138588,d.d2k


Kortweg.. the manual sucks...
trouwens.. ik zet zelf mijn pitch in alle vliegmodussen identiek
enigste uitzondering is normal, waar ik als laagste pitch -5 oid instel. rest identiek.

Schakel ik een keer vliegend naar een andere vliegmodus, valt de bokkesprong doorgaans erg mee.
alleen schakel ik doorgaans op de grond al over, om daarna niet meer te schakelen tot de landing

@rheli:
alles kan.. Maar dan heb je iets gedaan wat niet in de handleiding staat ;-)
officieel moet je de setup doorlopen, en na de trimstap mag je van hem niet meer aan de zender zitten om de servowegen te beinvloeden..

al geloof ik niet dat het verder veel uitmaakt voor de vbar, als hij zijn eindpunten maar goed heeft staan.
 
die manuals die geloof ik ook wel:D En in normal staat mijn neg pitch ook op -5 en ja ook ik hoover op mid in normal.

En als je weet dat je een jumpje hebt bij omschakeling naar id1/id2 kan je daar rekening mee houden. Echter een beginneling weet dat niet(eigenlijk niks) en gaat uit van de diverse manuals.

voorbeeld misschien van zo'n merk zijn alle walkera's , die ook standaard met zo'n jump PC geleverd worden op normal.

voorbeeldje van de jump van normal naar id1 fabrieks instelling :-)


Ja dan is het lastig als je er geen rekening mee houd en net 20 cm boven de grond zit als je omschakelt met je micro . Maar als je overschakelt naar 3D mag je er toch vanuit gaan dat je weet welke instelling wat doet en wat de gevolgen zijn:)

Ach ja fascinerende hobby
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Waarom niet ? Ik had toch echt mijn Logo op midstick aan het hooveren, en ik wil niet anders.


Je krijgt een niet lineair pitchverloop tussen je 0 en 1* graden pitch, en cyclic interactie. en das iets waar geen enkele FBL module plezier aan heeft.;)

@daviddutch, Hoe krijg jij je heli naar beneden met een curve zoals bedoeld in ''normal flight''....
 
@daviddutch, Hoe krijg jij je heli naar beneden met een curve zoals bedoeld in ''normal flight''....

Moet je eigenlijk aan Align vragen die maken die manuals , maar denk zwaartekracht en minder rpm's, of krijg jij een heli omhoog bij 0gr.

Maar wederom daar ging het niet over
 
Neus voorover, rotor onder de wind gooien.

Komt ie best omlaag. Handig is anders.
Persoonlijk vind ik het leuker om hem met negatief omlaag te gooien. Leuker, wat minder gecompliceerd.
doe je het op bovenstaande manier, komt ie ook wel eens niet meteen en dat wil ik wel.
 
Laatst bewerkt:
Ja erg handig vind ik hem niet van align, is zon soort pc waar mensen misschien van denken dat hij dan langzaam neerstort ipv snel:mrgreen:
 
Die curves die align adviseert zijn sowieso vreemd/wisselend.

Zie hier bijvoorbeeld de advies pitch curves voor de bijgeleverde T6 zender uit de manual van mijn 450 Plus DFC:

Pitch_T6_advies.jpg


En dan uit dezelfde manual de algemene geadviseerde pitch curves:

Pitch_manual.jpg


Ze adviseren dus eigenlijk 2 verschillende curves voor dezelfde heli in 1 manual.

Het is leuk als lijdraad, maar het gaat uiteindelijk om wat jij fijn vind vliegen.
 
soms heb ik lineaire pitch-curven

in idle 2 van -12 tot +12 graden
in idle 1 van -7 tot +12 graden
en in N van -3 tot 12 graden

gaat super sturen,
en bij omschakelen naar een hogere idle zakt de heli niet door,
omdat de RPM omhoog gaat,
ook bij omlaag schakelen bijna geen probleem,
omdat de heli aan RPM verliest

voor gezellig rondjes vliegen
en tussendoor 3D
een optimale instelling voor mij

nu weer terug op de vraag van de TS:

'ik zou graag hulp willen'

en ik denk bij de keuze van een heli

groetjes, Uwe
 
@floriske.nl:
Dat zijn gewoon de curves in percenten en daaronder in graden pitch. 100% pitch in de 3D curve komt dan overeen met zo'n 12 graadjes positieve bladhoek...[emoji6]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wordt er bij sommige 3D vliegers eigenlijk met expo gevlogen? Of verdoezelt dit alleen maar de fouten?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dat is maar net wat je zelf fijn vind. En nee het is geen verdoezeling van je fouten, maar meer de gevoeligheid op je sticks ten opzichte van het gedrag van de heli.
Zelf vlieg ik gewoon met 20 % expo op de elevator en aileron.

Voor mij vind ik dit gewoon prettiger vliegen, maar dat is bij iedereen weer anders.

Gewoon instellen wat je zelf fijn vind vliegen, en niet omdat een ander het ook doet.
 
Ik vlieg zonder expo, maar ik vroeg me af of je bij bv. een elevator commando je duim/vinger niet perfect recht naar voor/achter begeeft, en daardoor ook wat aileron meegeeft, deze met wat expo kunt elimineren...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat naarmate je langer vliegt je je exp. wat kunt verlagen omdat je zelf wat nauwkeuriger wordt met je vingers. Ken mensen die in het begin met 40-50% vlogen op alles en nu met 0. Maar het is net wat Sven zei vliegen zoals jij het lekker vind :-)
 
Ik vlieg zonder expo, maar ik vroeg me af of je bij bv. een elevator commando je duim/vinger niet perfect recht naar voor/achter begeeft, en daardoor ook wat aileron meegeeft, deze met wat expo kunt elimineren...

Elimineren niet, wel minder gevoelig maken.
Probeer het maar eens, dan vind je vanzelf wel de juiste setting wat je bevalt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nu ik erover nadenk: is dat niet wat de hedendaagse fbl units doen, expo toevoegen?

Ik zal het iig eens proberen...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dat ligt er maar net aan wat je instelt in je unit.
Mijn brain werkt met flightmodussen bijvoorbeeld: Beginner / sport / 3d / hard 3d.

Per modus past hij de agility aan, maar dat kun je ook zelf naar eigen hand zetten.

In de beginnermodus is hij bijvoorbeeld vrij tam met kleine servo uitslagen en gebruikt dan ook de expo's van de unit.
Bij hard 3d zijn volgens mij alle expo's weg en heb je grotere uitslagen waardoor je heli ook hard reageerd op je stick movements.

Kortom, je kunt de heli helemaal naar je wens maken met een fbl unit en / of je zender.
 
probleem bij (te veel) EXPO :

dat je jou stuurbeweging aanpast in normaal vliegen,
en als je een keer de stik helemaal tot aan het eind gebruikt,
je ineens een niet gewenste reactie van de heli krijgt,

kijk, vroega ben ik ook met niet lineaire curves gevlogen,
maar voor het gevoel is het veel beter (en veiliger)
met lineaire curves te vliegen (en met governor of een V-curve),

de heli's van nu doen da heel goed mee,

en als het niet lukt, is het 99 % achter de sticks.

Groet
Uwe
 
Back
Top