Ikarus Meteor

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door Dopieman, 6 okt 2019.

  1. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Een klein probleem; ik heb tijdens het verlijmen van de balsa indekking iets te veel lijm gebruikt. Het lijmoverschot ter plaatse van de hoofdligger geeft problemen bij de verlijming van de “shearwebs” . Ik heb geprobeerd om de lijmresten te verwijderen met een klein freesje maar dat is een tijdrovende klus! Heeft iemand een tip??
    4B9BEF24-89E4-4909-8F82-E112D7ED42BE.jpeg B861405E-6B74-4575-8F44-C014E8056D3D.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 7 nov 2021
  2. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Schrapen met een heel scherpe beitel?
     
  3. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Beitel, scherp mesje of met je freesje. Wordt monniken werkje maar een andere optie is er niet ben ik bang.
     
    Dopieman en aurectar vinden dit leuk.
  4. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    De webbing mag ook kops tussen de liggers.
     
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  5. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Dat ga ik proberen! Met een mes eerst langs de ligger insnijden en dan met de beitel horizontaal wegsteken. Ik laat weten of het werkt.
     
  6. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Tussen de liggers heb ik het zelfde probleem. Wellicht is de lijm daar eenvoudiger te verwijderen omdat je niet ter plaatse van het zachte balsa hoeft te snijden. Overigens wil ik bij het einde van de vleugelbuis extra kops hout aanbrengen tussen de ligger ter ondersteuning van de langswebbing.
     
  7. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    DF11FFE9-A87D-424F-8D85-285EEDC13A6A.jpeg Ter verduidelijking van de flapconstructie nog een plaatje.
    De flaps en ailerons worden pas losgesneden nadat de vleugel is gelamineerd en geschuurd. Dan wordt er een neus van balsa aangebracht op de flaps en worden de scharnierpennen aangebracht. De vleugelhuid wordt afgeschuind om zo de spleet minimaal te houden.
     
    jve vindt dit leuk.
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Mesje van een Stanleymesje en dan schrapen.
    Eventueel de lijm wat warm maken met een fohn.
    Lijkt mij bruislijm (pu lijm) en dat word dan iets zachter.

    GJ
     
  9. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Mocht je toch met de dremel aan de gang gaan is een slijpsteentje (cylindrisch) wat minder agressief dan een freesje. Maar ik zou ook eerst proberen het weg te steken of snijden.

    Mooie aileron constructie trouwens. Ben heel benieuwd!
     
  10. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.019
    Misschien smelt het, stompe stift in de soldeerbout?
    Witte houtlijm wordt zacht op hogere temperatuur.
     
    Dopieman en Berrie vinden dit leuk.
  11. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Ik wil nog even terug komen op het verwijderen van lijmresten ter plaatse van de hoofdligger. Na wat experimenteren blijkt een slijptol en een beitel goed te voldoen. De lijm grof wegslijpen met de slijptol en vervolgens de restanten met een beitel verwijderen. Helaas loopt de slijptol vrij snel vol met lijmresten maar die zijn ook wel weer eenvoudig te verwijderen.
    992E63F5-C7D6-4289-BD4A-862892B6144D.jpeg
     
    Vincent de Bode, aurectar, ISOLA2 en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Even een statusupdate; het vordert gestaag - er zijn nog zoveel stappen te gaan voordat de vleugel gesloten kan worden ( ofwel het aanbrengen van de onder indekking). Niet vergeten - het aanbrengen van balsa blokjes voor scharnier pennen en roerhevels - het verwijderen van alle lijmresten- hulzen voor de vleugel pennen - bedrading voor de servos etc etc.
    A671980C-A600-4EF9-B679-5C3097345CDF.jpeg
     
    jve, Fotor, aurectar en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Weer een kleine stap voorruit. Ik heb vanavond de hoofdligger aangebracht. Een constructie van 4 stuks 6x6 vuren. Latjes van een meter geven het nodige schaftwerk. Maar met de proxxon schijfschuurmachine is deze klus een eitje! 9EC8BFBD-1310-4987-A580-D713D31C6374.jpeg
     
    aurectar, Berrie en jve vinden dit leuk.
  14. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.998
    Locatie:
    IJsselstein
    Zie ik nu goed dat je de ligger stukken stuitend tegen elkaar plaatst? Denk namelijk een soort metselverband in de ligger te zien.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  15. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Zie het ook.
    Liggers zijn zwaar belaste delen, indien uit verschillende stukken opgebouwd 1/20 afschuinen , schuine las van 6 X 20 = 120 mm .
    Als dat niet lukt kan je onder de stuit een extra stuk ligger lijmen , maar schuine las is beter
     
    aurectar vindt dit leuk.
  16. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Ik vermoed dat je de eindjes van het "schaftwerk" ziet dus dat ze inderdaad met schuine las verlijmd zijn?
     
    aurectar vindt dit leuk.
  17. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Ik heb nog eens goed naar de foto gekeken. Is het “metselwerk” niet goed uitgevoerd??:(
    Ik denk dat het een aantal potloodstreepjes zijn die jullie op het verkeerde been zetten! De schafting is overal uitgevoerd in een hoek van 1/10 = 60 mm en steeds verspringend. Ik zal vanavond nog wat foto’s posten. Webbing zal nog voor extra sterkte zorgen!:koud:
     
    aurectar, ISOLA2, Hein.z en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Volgens mij heb je straks een supersterke ligger. Wel indrukwekkend hoe de materiaaldikte toeneemt voor zo'n groot model in houtbouw!
     
    Dopieman en aurectar vinden dit leuk.
  19. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Foto zegt meer dan 1000 woorden maar soms niet alles , we leven zo erg mee met je bouw dat we bang zijn voor fouten , super zo :thumbsup:
     
    Dopieman en aurectar vinden dit leuk.
  20. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.998
    Locatie:
    IJsselstein
    Was al voorzichtig met mijn opmerking omdat het me al vreemd leek, maar goed dat ik het dus fout zag:thumbsup:
     
    Dopieman vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina