Imara

Discussie in 'Werkschepen' gestart door GdeB, 8 sep 2021.

  1. GdeB

    GdeB

    Lid geworden:
    20 jun 2019
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Schoonrewoerd
    Goedendag allemaal,
    Wil de imara van caldercraft gaan bouwen, maar nu zie ik dat er alleen 2 grote plattegronden bij zitten en een instruktie boek met allleen geschreven tekst. Is het de bedoeling dat je deze sleper bouwd aan de hand van alleen de 2 grote plattegronden. Misschien dat er nog een bouwbeschrijving ontbreekt met tekeningen erbij zoals bij billing boats bijvoorbeeld. Krijg van de fabrikant geen reactie helaas.
    groet Gideon, 20210904_201326.jpeg 20210904_201211.jpeg
     
  2. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
  3. GdeB

    GdeB

    Lid geworden:
    20 jun 2019
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Schoonrewoerd
  4. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Ik heb die bouw toen gevolgd , Erik is mijn schoolmaat :)
    Daar staat alles, ook dat het een waardeloze kit is, als je een beetje afwerking wil ga je veel opnieuw moeten maken.
    Wil je een model dat er op 5 m afstand als een sleepboot uitziet dan is het OK
     
    Zeiler vindt dit leuk.
  5. GdeB

    GdeB

    Lid geworden:
    20 jun 2019
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Schoonrewoerd
    Of je kunt niet goed of netjes bouwen, dat kan natuurlijk ook nog
     
  6. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Het is juist omdat Erik bouwt op een niveau dat de meeste modelbouwers niet halen dat hij bijna alles terug heeft gebouwd.
    Erik bouwt al heel zijn leven model schepen , doe de moeite en lees zijn verslag.

    Succes
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ook ik heb het verslag gevolgd en voor mij is Erik (Beagle) een van de betere bouwers. Heb het eindresultaat gezien en dat mag er zijn. Jammer dat de foto's weg zijn en Erik niet meer op het Forum post. Helaas zijn bij sommige bouwdozen de instructies minimaal en wordt het aan de kunde van de bouwers overgelaten om er iets van te maken. Sommige bouwers zijn inventief en dat lukt hen dan wel. Kwestie van tijd investeren om info te verzamelen. Vaak kost dat meer tijd dan het bouwen zelf. Maar als het uiteindelijk lukt dan is de voldoening groot. Ben het geheel met René eens. Als ik het goed heb dan deed Erik ook restauratiewerk voor het Scheepvaartmuseum in Antwerpen en zag kans om zelf touwwerk te maken. Het verslag is het lezen meer dan waard. Succes ermee en geef niet te snel op. Gr. Klaas.
     
    MicropropSport, ISOLA2 en Herby63 vinden dit leuk.
  8. GdeB

    GdeB

    Lid geworden:
    20 jun 2019
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Schoonrewoerd
    Alleen komt mij Rene alias ISoLA2 een beetje gefrustreerd over, hij heeft het al over een waardeloze kit, die alleen op een afstand vanaf 5 meter toonbaar is. Dus dan ga ik er vanuit dat zijn bouwkwaliteiten bedenkelijk zijn.
     
  9. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Ik heb die kit niet gekocht, ik bouw altijd van tekening , tegenwoordig RC vliegtuigen maar tot over 5 j RC zeilschepen , Draak, Acc, Kotter 1900
    Tekeningen maak ik ook zelf , sinds 8 J ook in 3 D
     
    Zeiler en MicropropSport vinden dit leuk.
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    GdeB, Als je nu eens de moeite nam om te lezen en te begrijpen wat er staat dan zie je dat René citeerde dat het een waardeloze kit is. Erik heeft er zijn tanden in gezet en er een mooie boot van gemaakt. Maar nergens om; Als jouw kennis en kunde dan zo groot is probeer er dan eens iets van te maken. Laat foto's zien van de punten waar je niet uitkomt en geheid dat er vanaf het Forum hulp geboden wordt. Ik ben te oud om door opmerkingen zoals van jou gefrustreerd te raken. Net als René zie ik ook kans om vanaf tekening te bouwen en daarvan met plezier verslag te doen. En neem dan de kritiek voor lief, want net daarvan moet je het hebben. Inzicht krijgen in je fouten en daar je benadering op aanpassen. Ook ik heb, net als zoveel modelbouwers, dingen wel drie keer zitten maken eer het voor mij acceptabel was. Misschien vind je het negatief wat ik schrijf, maar doe er je voordeel mee! Gr. Klaas.
     
  11. GdeB

    GdeB

    Lid geworden:
    20 jun 2019
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Schoonrewoerd
    Hoi Klaas, mijn basis vraag was gewoon of de tekeningen kompleet zijn, dus verwacht ik niet een preek. heb zelf ook al een aantal schepen gebouwd voornamelijk van billing boats. De laatste was de calypso. Heb eens een uitstapje gemaakt naar deans marine, heb destijds het container schip trein maersk gebouwd.
    P.s het verslag had ik al grootendeels gelezen, inderdaad jammer dat de foto,s ontbreken.
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
  13. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Beagle, die de Imara gebouwd heeft, is een van de betere bouwers. Er zijn bijzonder weinig bouwers die hem kunnen evenaren.

    De reden dat hij de Imara een prul van een kit vond is heel simpel gelegen in het feit dat zijn bouwstandaard bijzonder hoog is.

    Caldercraft is geen merk wat geschikt is voor de beginnende bouwer. Zij gaan ervan uit dat de bouwer al overeen (behoorlijk aantal) vaardigheden beschikt.

    De Calypso van Billing Boats is, vergeleken met de Imara van Beagle, een Deux Cheveaux vergeleken met een Bentley.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. GdeB

    GdeB

    Lid geworden:
    20 jun 2019
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Schoonrewoerd
    Wat aardig gezegd.
     
    Laatst bewerkt: 9 sep 2021
  15. GdeB

    GdeB

    Lid geworden:
    20 jun 2019
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Schoonrewoerd
    Klaas bedankt zeg, deze link had ik niet gezien.
    Zeker ook de moeite waard om door te nemen.
    Fijn weekend Gideon
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Graag gedaan hoor Gideon! Mijn intentie is een helpende hand te bieden en het beetje kennis dat ik heb opgedaan te delen. En soms ben ik een beetje kort door de bocht. Maar goed, maak een bouwverslag, laat wat plaatjes zien en doe je voordeel met alle op en aanmerkingen. Het kost wat tijd om een verslag bij te houden, maar ook daarvan leer je. Je gaat nog eens door het proces, leert de benamingen en alles blijft veel befer hangen. Ook wil het helpen om de inhoud van de kit aan de hand van de onderdelenlijst te bekijken en op de tekening een plaats te geven. Dan krijg je enig idee wat er nog aan bewerking nodig is en hoe te bevestigen. Ook moet je bijtijds bedenken of het model statisch wordt of RC bestuurd. Ga je ermee varen zorg dan voor een goede afdichting tussen romp en opbouw. Liefst opstaande randen op of in het dek, waar de opbouw overheen schuift. Twee van mijn modellen o.a. die in mijn avatar liepen waterschade op omdat de afdichting faalde. Allemaal te repareren, maar had het in het begin beter aan moeten pakken. Gr. Klaas.
     
    Herby63 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina