imax b6 mini

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Castartifact, 4 apr 2019.

  1. Castartifact

    Castartifact

    Lid geworden:
    12 sep 2018
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Almere
    Beste RC fans!


    Ik heb een imax b6 mini lader ( na mijn menig best een goeie prijs / kwaliteit verhouding )


    Ik heb een Baja 5b ss waar een 4600mah Nimh accu in zit. 5 cell 6 volt

    Nu is het zo dat die al even in de auto zit en niet gebruikt wordt.

    Nu vraag ik me af of ik hem moet ontladen, of dat ik hem gewoon moet vol laden.

    Heb er nu 4,99 V in zitten volgens de accu lader
     
  2. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    1 volt per cell , dus opladen :)
     
  3. Castartifact

    Castartifact

    Lid geworden:
    12 sep 2018
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Almere
    Trigger ik dan niet een memory effect als de accu wordt geladen terwijl die nog voor pak hem beet 70 / 80 procent vol is?
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Neen! Dat zogenaamde memoryeffect treedt niet op bij NiMH accu's. Alleen de NiCad hebben daar last van maar dat is heel makkelijk op te lossen door de accu een keer langzaam helemaal te laden.
    Waar vrijwel alle NiXX accu's last van hebben is dat de afgegeven spanning langzamerhand lager wordt. Dit effect is feitelijk de normale veroudering maar het is (veel) sterker als je steeds een niet helemaal lege accu weer oplaadt. Dat is veel lastiger op te lossen want je moet de accu daarvoor een aantal keren helemaal laden en helemaal ontladen.
    Dit voltage depression effect, zoals het heet, zal dus erger worden naarmate de accu ouder wordt en dan is het ook steeds lastiger om op te lossen. Uiteindelijk komt het ook niet meer goed en zal de accu versleten zijn.
    Wanneer je voordat je de accu weer oplaadt hem eerst helemaal ontlaadt, tot ongeveer 0,8V per cel, zal je dit effect minder sterk ondervinden. De normale veroudering gaat echter gewoon door!
     
  5. Castartifact

    Castartifact

    Lid geworden:
    12 sep 2018
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Almere

    Okee, als ik het goed begrijp doet men er verstandig aan om de accu leeg te trekken tot 0,8 volt, per cell. ( denk dat de lader zelf uit vogeled dat iedere cell een bepaalde volt bereikt)

    Echter schrik ik me het apen zuur als ik aan het discharge ben. Dan pompt die juist voltages bij.... in plaats van dat die het eruit haalt. Enige idee wat ik misschien verkeerd doe??
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2019
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Staat de lader wel ingesteld op NiMH? Heb je het ontlaad programma wel gekozen?
    De lader vogelt niets zelf uit. Jij moet hem instellen op het laden of in dit geval ontladen van NiMH accu's. Dan moet je opgeven hoeveel cellen de accu heeft. Er zijn ook laders die op het scherm laten zien hoeveel cellen zij "denken" dat de accu heeft. Jij moet dan bevestigen of dit klopt of niet. Bij welke spanning de lader stopt met ontladen is verschillend. Sommige laders hebben een vaste instelling en bij andere kan je dat zelf instellen. Die 0,8V per cel is een veel gebruikte waarde en veel laders die een vaste instelling hebben gebruiken die 0,8V. Er zijn ook laders die 1V per cel gebruiken. Die 0,8V per cel betekent dus dat een 5 cellen accu ontladen wordt tot 4V. Let op de lader kijkt niet naar de cellen afzonderlijk, hij kijkt alleen naar het geheel! Daarom moet je opgeven hoeveel cellen de accu heeft.
    Als de lader in plaats van ontladen eerst gaat laden kan dat gebeuren doordat je een verkeerd aantal cellen hebt opgegeven, doordat de accu al (te) ver leeg is maar ook als je een "cycle" programma hebt gekozen. Dan laad de lader de accu eerst helemaal op waarna hij hem ontlaad en dan weer oplaad. Bij veel laders kan je opgeven hoe vaak de lader dat doen moet. Dit kan je gebruiken om een "slome" accu weer op te peppen. Het duurt alleen een hele poos want normaal gesproken laad je NiXX accu's met 0,1C. Het laden van een helemaal lege accu duurt dan ergens tussen de 12 tot 16 uur! Ontladen zou je sneller kunnen doen als je lader dat tenminste aan kan. Zo niet dan ontlaad je dus ook met 0,1C wat zo rond de 10 uur zal duren. Daarom zal één cycle dus tussen de 22 en 26 uur duren.
    Kijk eens bij de Modelbouw FAQ. Hier staat een uitgebreide uitleg over de NiMH accu's. Dit zal je waarschijnlijk veel duidelijk maken.
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    'Verplicht' leesvoer voor NiMH gebruikers. Goed voor levensduur van accu's en levensduur van je portemonnaie, en voor veiligheid.
    • Modelbouw FAQ's
      → [FAQ] Accu's en laadtechnieken
      → De Nikkel-Metaalhydride accu
      en ook
      → Delta Peak laders/snelladers voor NiCd en NiMH (maar niet gebruiken bij zender/ontvanger, die gewoon veilig laden met 0,1C, RvS)

    Bij nieuwe NiMH cellen zijn de elektroden nog niet goed geformeerd, daardoor treden delta-pieken (veel) te vroeg op, waardoor de lader denkt dat de accu al vol is.
    Eerst een paar kaar gedurende 14-16uur met 0,1C laden (in onderhavige geval is dat 0,1A = 100mA) zodat de elektroden kunnen formeren. Die stroom is zo laag dat helemaal geen delta-piek optreedt. Lader zal dan ook nooit stoppen maar bij deze stroom is overladen geen ramp, als je het maar niet dagen achtereen doet.
    En vervolgens door gewoon gebruik telkens ontladen.
     
  8. Castartifact

    Castartifact

    Lid geworden:
    12 sep 2018
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Almere
    Hartstikke bedankt voor de tips!! Ik ga er zeker naar kijken.

    En dat over de lader gesproken,

    Ik heb hem ingesteld op ontladen met het programma Nimh.

    Gek genoeg kan ik niet het aantal cellen instellen

    Zal morgen wel even wat plaatjes schieten hopelijk gaat er met behulp van ieder zijn reacties een lampje bij mij branden
     
  9. Castartifact

    Castartifact

    Lid geworden:
    12 sep 2018
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Almere
    Ik kan alleen de 1.0A en CUT: 1.1V aanpassen op de lader blijkbaar?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  10. Castartifact

    Castartifact

    Lid geworden:
    12 sep 2018
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Almere
    Deze moest er nog bij
     

    Bijgevoegde bestanden:

  11. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Bij NiMH (en NiCd) wordt bij vrijwel geen enkele lader het aantal cellen opgegeven.
    De lading gebeurt met een constante stroom, eventueel wat afhankelijk van de inwendige weerstand bij de meest luxe laders, en de afslag gebeurt op basis van relatieve spannings versandering.
    Wanneer bij het laden de NiXX accu vol begint te raken zal de energie die niet chemisch meer wordt omgezet gaan zitten in een temperatuursverhoging.
    Nu heeft het op Nikkel gebaseerd systeem een negatieve temperatuurscoëfficiënt op de spanning, dus zal bij hogere temperaturen de spanning gaan zakken.
    Dit is voor de meeste modelbouw(snel) laders het criterium om af te slaan. De zgn. delta piek detectie.
    Wanneer de spanning omgeveer 1% voor NiCd of 0.25% voor NiMH is gezake ten opzichtte van de maximaal gemeten spanning zal de lader afslaan.

    In het begin van de lading kunne ook korte dipjes in de spanning voorkomen en daarom treed de delta piek detectie meestal pas na een aantal minuten in werking.
     
  12. Castartifact

    Castartifact

    Lid geworden:
    12 sep 2018
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Almere
     
  13. Castartifact

    Castartifact

    Lid geworden:
    12 sep 2018
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Almere
    Denk dat ik een fatale fout heb gemaakt..

    Heb de accu ontladen.. en kwam tot mijn ontdekking dat ik hem fout heb ingesteld, Dit omdat de situatie het bloed onder mijn nagels haalde en ik me niet gewonnen wilde geven.

    De lader stond ingesteldop 4,0V.... ontladen terwijl deze naar 1V had gemoeten,

    Toen ik hier achter kwam heb ik de schakelaar die op auto zit aangezet en de servos het werk laten doen.

    De volgende dag stond deze op 1,44V
    YES hij is leeg!! ( dacht ik )

    Vol blijdschap zet ik hem aan de lader en begin het laat proces. 1,5A tot 6V Vol laden.

    Kom ik terug... zit er 6,43V in... en heeft de lader 1153Mah geladen.... dus ik denk...... Kut. Is me accu nu naar zijn grootje???
     
  14. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Komt inderdaad veel voor maar als de lader ook kan ontladen zal de lader toch echt moeten weten bij welke spanning hij moet stoppen. Daarvoor zal je of de eindspanning moeten opgeven of het aantal cellen.
    Deze lader geeft als eindspanning 1.1V, dat is per cel dus zal je ook ergens het aantal cellen moeten kunnen opgeven anders kan de (ont)lader nooit bij de juiste spanning stoppen met ontladen.
    Pas op, die 1V is per cel! Voor een 5cellen accu is de eindspanning dus 5V. Die 4V kan ook maar dan ontlaad je de accu tot 0,8V per cel. Op zich is dat ook prima, als je de accu redelijk snel ontlaadt.

    Ja hij is leeg, helemaal, totaal, compleet leeg! De spanning is nu 0,288V per cel en dat is wel heel erg laag om niet te zeggen te laag.
    Als je de mogelijkheid hebt moet je de spanning van elke cel eens meten. Met een goede multimeter en een paar spelden om door de isolatie te prikken is dat wel te doen. Als je mazzel hebt zal de spanning van de cellen ongeveer gelijk moeten zijn. De kans is groot dat er cellen bij zijn die heel laag zijn en andere die (wat) hoger zijn. Het is zelfs goed mogelijk dat er cellen bij zijn waarvan de spanning omgekeerd is. De + en de - zijn omgedraaid!
    Dat laatste is niet bepaald goed voor de cellen en kan betekenen dat het einde accu is.

    Een eindspanning van 6,43V is voor een 5 cellen accu niet veel. "Normaal" zou het ergens rond de 7,2V moeten zijn. Iets meer of minder kan ook.
    Ook dat er maar 1153mAh in is gegaan geeft aan dat die 4600mAh accu nog lang niet vol zou moeten zijn. Dit zou er dus op kunnen duiden dat het einde accu is.
    Wat je kan proberen is de accu op de juiste manier ontladen tot een eindspanning van 0,8V tot 1V per cel. Voor die 5 cellen accu is dat dus tussen de 4V en 5V. Daarna laadt je de accu op met een stroom van 0,1C.
    Zoals al aangegeven zal de delta piek dan zo klein zijn dat de lader niet uit zichzelf zal stoppen met laden maar dat is eigenlijk ook de bedoeling. Laadt de accu met deze stroom gedurende 14 uur tot maximaal 16 uur.
    Na die maximaal 16 uur laat je de accu een poosje rusten, een uurtje is waarschijnlijk wel voldoende. Dan ga je de accu op de juiste manier weer ontladen tot de aangegeven spanning. Daarna weer opladen en dit herhaal je een aantal keren. Hou daarbij in de gaten wat de eindspanning van de accu is na elke keer laden.
    Na verloop van een aantal keren laden en ontladen zal die spanning weer boven de 7V moeten zijn. Als alles goed gaat zal ook de energie die de lader in de accu weet te krijgen weer in de buurt van de 4600mAh moeten komen. Iets meer (ongeveer 10%) is heel normaal want ook bij het laden gaat energie verloren dus je stopt er altijd meer in dan je er uit kunt halen.
    Wordt alles weer "normaal" dan kan je de accu ook weer normaal gaan gebruiken. Je kan de accu dan ook weer met een hogere stroom laden. De kans bestaat dat de accu niet meer zo goed zal presteren als voorheen maar hij kan nog best bruikbaar zijn.
    Blijft de spanning direct na het stoppen van het laden laag (~6V of minder) en/of komt de capaciteit niet meer boven de 3700mAh (= 80% van 4600mAh) dan zal één of meerdere cellen overleden zijn. Ga niet "knoeien" door er een nieuwe cel in te zetten want dat is bijna altijd een recept voor problemen. Koop dan een nieuwe accu, het is helaas niet anders.
    Succes.
     
    Laatst bewerkt: 11 apr 2019
  15. Castartifact

    Castartifact

    Lid geworden:
    12 sep 2018
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Almere
    Hartelijk bedankt voor het advies!! Dit helpt mij zeer! Ik heb alleen nog een dingentje ontdekt.. Heb de weerstand met behulp van de lader weten te achter halen en die is 40 ohm. Is dit een goed teken of ben ik in de aap gelogeerd?
     
  16. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Een accu[pakket met een weerstand van 40 ohm lijkt me nogal onwaarschijnlijk. Weet je zeker dat je alles goed hebt ingesteld, aangesloten en afgelezen?
     
  17. Castartifact

    Castartifact

    Lid geworden:
    12 sep 2018
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Almere
    Hij is nu wat gestegen in ohm
     
  18. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Je doet echt iets verkeerd. Een weerstand van 40 ohm is zo onwaarschijnlijk. Is het misschien 40 milliohm? Een milliohm is 1000 maal kleiner dan een ohm. het verschil is net zo groot als tussen een meter en een millimeter...
     
  19. Castartifact

    Castartifact

    Lid geworden:
    12 sep 2018
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Almere
    15550652385112379070472647593440.jpg 15550652623494152501799356956500.jpg 15550652722857823560943823317421.jpg 15550652886259006719631559500781.jpg
    Ik heb de in de voorgaande reactie een paar foto's bijgevoegd.

    Op een daar van is te zien dat de totale waarde 68m ( ohm teken ) is. Wat kun je daar uit concluderen, twee koppen weten uiteraard meer dan een.
     
  20. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    milliohm....

    Dit is de inwendige weerstand van de accu. Waarde is niet constant, maar varieert onder invloed van temperatuur, lading, e.d.
     

Deel Deze Pagina