Imax B6 - Welke max. capaciteit gebruiken ?

Heb een Imax B6 lader gekocht , gebruik hem nu vooral voor NiCd en MiNH accu's en het LiPo-gedeelte is een beetje op de "groei" gekocht.

Bij het laden van accu's kan je op twee manieren de lader laten afslaan als dit op de een of ander manier niet gebeurd door de delta-piek meting:

1)Tijd (Safety timer)
2) Capaciteit

In de handleiding staan netjes reken-voorbeelden hoe je een veilige timer kan berekenen, maar hoe kan je de capaciteit uitrekenen die nog veilig over te laden is ...??

welke capaciteit veilig is hangt van de accu af.

bij 2200 zou ik zeggen max 2600.

Max van 20%. maar zelfs dat is nog geen garantie omdat je accu lang niet altijd helemaal leeg is.

ik zou die functie niet gebruiken eerlijk gezegd dan liever de timer of er gewoon bij blijven met laden.

Ik gebruik het ook niet, je kunt denk ik beter je delta peak waarde verlagen als je bang bent je accu's te overladen....

Ik gebruik het ook niet, je kunt denk ik beter je delta peak waarde verlagen als je bang bent je accu's te overladen....

Tot nu toe werkt het allemaal goed met delta-peak, maar wil een van beide gebruiken als achtervang. Voor het geval dat ...

De timer snap ik maar hoe ik aan een geschikte waarde voor de capaciteit kom eigenlijk niet.

Zover ik uit de reacties hierbij begrijp is 10-20 % overladen nog veilig ...dus dat zou ik kunnen aanhouden ...

ja maar hou wel in gedachten dat je accu dan echt helemaal leeg moet zijn.

En voor lipos zijn weer andere waardes. want die haal je zoiezo niet helemaal leeg.

Ik denk dat je het moet houden bij de timer. Hoeveel capaciteit verloren gaat bij het laden is afhankelijk van veel factoren. Warmte = verlies = meer capaciteit dat er ingaat.

ja maar hou wel in gedachten dat je accu dan echt helemaal leeg moet zijn.

En voor lipos zijn weer andere waardes. want die haal je zoiezo niet helemaal leeg.

Ik denk dat je het moet houden bij de timer. Hoeveel capaciteit verloren gaat bij het laden is afhankelijk van veel factoren. Warmte = verlies = meer capaciteit dat er ingaat.

Doe ik dat ... ik begrijp nu ook dat het niet in de handleiding staat, er is geen eenvoudige berekening voor maar het hangt van meerder dingen af ...

Het is nog veel simpeler: Géén "overwaarde" invoeren, maar altijd nominale capaciteit of minder. Aangezien je accu zélden helemaal leeg is, en er normalerwijze dus altijd minder dan de nominale capaciteit in zou moeten gaan, gewoon de capaciteit van je accu invoeren, en je accu zo ver mogelijk leeg trekken voor je hem oplaad. zit je (bijna) altijd goed, zolang je je laadstromen niet boven de 0.5 C uit laat komen. Als je weet wat er ongeveer in zou moeten gaan, (bijv 50% van nominaal) dan iets meer dan dat invoeren.

Groet, Bert

Back