Imitatie Micro Magic

Discussie in 'Foto-Album' gestart door wimg, 1 okt 2003.

  1. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Zoals ik al eerder op een aantal plaatsen op dit forum heb gemeld, wilde ik (het liefste) 3 "micro magic"achtig zeilscheepjes maken.
    Wel, het is ervan gekomen: ik ben begonnen!
    Nu wil het toeval dat ik komende week jarig ben, en ik heb nu alvast m'n kadotje mogen ontvangen: een (eenvoudige) digitale camera!
    Kan ik jullie dus op de hoogte houden van de vorderingen:

    Op het internet ben ik een tijd geleden een spanten plan tegen gekomen van een Micro Magic. Dit was zonder dat de afstand tussen de spanten, of een dekplan bekend was. Met deze spanten ben ik dus mijn eigen dekplan en (afgeleide) waterlijnen aan het tekenen gegaan. Deze lijnen heb ik terug geconstrueerd naar "nieuwe"spanten. Deze zijn uitgezaagd, evenals de daardoor ontstane kielbalk. (Dit is heel kort opgeschreven, maar er is nog heel wat water door de Dinkel gegaan (ondanks de droogte) voordat ik zover was.)
    De spanten en kielbalk heb ik aan elkaar verbonden, en op de werkplank geschroefd, zodat er een stevig geheel is ontstaan.
    Hierna ben ik de spanten schuin gaan vijlen. (Ik heb de spanten van 9mm MDF gemaakt, en als je die niet de juiste schuinheid geeft, stroken de romp latten niet.)
    Toen dit eenmaal naar m'n zin was, heb ik (van het midden uit) links en rechts wat plankjes (2mm dik) op de spanten gelijmd.
    E.e.a. is te zien op de eerste 2 foto's.
    Wordt vervolgd....
    (stom, stom, stom, ik heb de foto's nog niet geresized naar 640 :oops:
    zal ze even resizen en dan uploaden )

    wim
     
  2. NVM

    NVM

    Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Berichten:
    5.418
    Ben zeeeeer benieuwd! houdt ons niet langer in spanning!
     
  3. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Da's snel Robert,
    dit lijkt wel chatten :wink:
    Sorry dat ik je even moet teleurstellen, de plaatjes-afmeting-verander-software (zo, dat is eruit) heb ik op m'n werk (irfanview) dus dat zal ik morgen even doen.

    En, voordat iemand erover begint:
    Ik weet het: ik mag met een imitatie Micro Magic niet meedoen met wedstrijden en dergelijke. Ik mag het ook geen Micro Magic noemen. Dat zal ik ook niet doen.
    Ik maak een zeilbootje dat LIJKT op een Micro Magic.

    Wat ik nu overigens aan het maken ben, is NIET de romp, maar de mal waarop de romp gemaakt wordt. Zo kan ik meerdere rompjes maken.
    en:
    NEE, niet voor jullie, alleen voor eigen gebruik. (Ga ik nl. doen op m'n werk, en gebruik van grondstoffen (hars en glas) van het werk is alleen voor eigen gebruik. Sorry!

    Dus voor de foto's:
    nog even geduld!

    Wim
     
  4. Hannibal

    Hannibal Guest

    noem het een "copy magic"
     
  5. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Kewl ben benieuwd naar de foto's


    ff off topic:
    als je windows XP heb moet je ff de powertools installeren. daar zit een progje in dan kan je een aantal foto's selecteren en dan rechtermuis en resize pictures doen kan je in alle soorten en maten veranderen werkt echt goed.
     
  6. No1Uno

    No1Uno Guest

    Ik zoek nog naar een extra winter project, dus inspireer me maar met al die fotoos ;)
    Bij voorbaat al heel veel succes..

    Ik ben wel heel benieuwd wat je er van gaat maken, en belangrijker nog, hoe je dat gaat doen ;)

    Altijd op zoek naar nieuwe tips he :p

    Marco.
     
  7. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Nou, hier komen ze dan:

    [​IMG]
    hierop kun je de gehele romp zien
    en
    [​IMG]
    hier een plaatje van de voorkant, waar je goed kunt zien dat de spanten zijn afgeschuind.

    @allen:
    ik ben verbaasd en verheugd dat er nu al zoveel gereageerd wordt.
    Alvast dank voor jullie tips en suggesties.

    Wim
     
  8. NVM

    NVM

    Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Berichten:
    5.418
    Wim, erg leuk dat je de foto's hier post, en over die opmerking aan allen... Ik denk gewoon dat veel mensen de MicroMagic een leuke boot vinden, en dat zowieso alle ontwikkelingen die hiermee te maken hebben worden gevolgd.
    Komt ook bij dat op internet niet superveel te vinden is over het zelf maken van rompen, dus dat maakt dit draadje helemaal aantrekkelijk om te volgen!

    Ik zou zeggen: ga zo door!
     
  9. No1Uno

    No1Uno Guest

    Precies Robert... Het zelfmaken biedt zoveel mogelijkheden, dat alle info daarover erg welkom is.

    Een klein bootje is zowieso erg leuk om te zien, en dan drie tegelijk ;)

    Ik vind ut nog al wat waar je aan begint.. Alles in drievoud.

    Met deze romp ging je een mal maken toch?

    Marco.
     
  10. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Idd Marco,

    Dit wordt het model voor de romp.
    Normaal is de werkwijze als volgt:

    1)
    Je maakt een vorm, precies zoals het eindproduct eruit moet zien (hier zitten natuurlijk beperkingen in ivm lossing ed, maar dat is een ander verhaal)
    Dus: alle maten kloppen.
    Dit is dus (voor een boot) een BOLLE vorm.
    2)
    Van deze vorm maakt je een mal. Deze mal is (in dit geval) een HOLLE vorm.
    3)
    IN die holle vorm maak je de producten. Die hebben dan weer de maten zoals je aanvankelijk de 1e vorm hebt gemaakt.

    Ik wil stap 2 voorlopig overslaan.
    Dit heeft zowel voor- als nadelen, en ik ben er nog niet helemaal uit of ik het zo wel ga doen.
    Voordeel: je maakt 1 vorm (nl. nr. 2) minder.
    Nadeel: je maakt nu op de BUITENKANT van een vorm de BINNENKANT van je product (je romp dus.)
    Nadeel is dan dat de afwerking van de buitenkant ligt aan de nauwkeurigheid van werken (slecht werken geeft een slordige BUITENkant). EN de dikte die je gebruikt maakt je eindproduct groter dan de vorm van nr 1.
    Ik ben niet zo into voetbal, maar een trainer hep ooit es gesegt:
    alle voordeel hep se nadeel.
    Zo ook hier!
    De 1e vorm is nog niet klaar, ik heb dus nog even de tijd .........

    Wim
     
  11. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Hoi Wim,

    Haha...eindelijk de fotootjes.
    Zeg, dat ziet er daadwerkelijk professioneel werk uit hoor.

    Ben al benieuwd naar de vorderingen.

    Groetjes,

    Droopy
     
  12. No1Uno

    No1Uno Guest

    Ik denk dat het dan het handigst is om te besluiten als je stap 1 hebt voltooid. Is het netjes genoeg, kan je stap 2 overslaan.. Anders toch maar malletje maken ;)

    Waar ga je de romp (Stap 3 dus) van maken?

    Marco.
     
  13. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    De romp wordt van glas/hars, evenals de mal (als die er al komt :wink: )
    Het is natuurlijk zaak om een goede manier van lossing te krijgen tussen model en mal en tussen mal en product.
    Dat bruine "dozen" plakband is van PP (poly propyleen) dit is een materiaal waar bijn niets aan hecht, ook geen hars (zeggen ze ...)
    (PP heeft wat dat betreft bijna dezelfde eigenschappen als teflon (PTFE)
    (Dus de anti aanbak laag in de pannen)
    Over dit plakband moet dan nog een soort was oid om het lossen nog makkelijker te maken.
    moet nog "even" uitzoeken wat die was nou is.
    dus:
    Het model wordt van hout en de mal en het product (de daadwerkelijke rompjes dus) worden van glas/hars.

    Ik zag net in de draad over de MM die gebouwd wordt door Eelco (ziet er overigens goed uit!) dat hij visdraad gebruikt voor de stagen. Over dat soort zaken moet ik ook nog gaan nadenken: wat gebruik ik als mast (ik denk nu aan koolstof vliegerstokken van 6 mm dik) en wat als verstaging (is vliegertouw geen goed idee?)
    MAAR:
    zover ben ik nog niet...

    Even een update:
    Heb gisteravond nog een bundeltje plankjes gezaagd zodat ik het model weer wat verder dicht kan maken (de eerste plankjes die ik gezaagd had waren goed, maar daarna had ik een bundeltje van ongelijke dikte).
    Wordt vervolgd ...
    (En morgen is het weekend, dus .... :banana: )

    Wim
     
  14. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Even :offtopic:
    Goede footer Robert!
    Ik probeer er zeker te zijn :!:
    Wim
     
  15. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Even een kleine update:

    Ik ben aan het plankjes plakken geweest op de romp. (Moet natuulijk zijn: op het model)
    Nog 2 of 3 aan elke kant en dan is ze dicht. Dan begint het ambachtelijke vijlen, schuren (en hopelijk niet te veel) plamuren en weer schuren.
    DAN kan ik bepalen wat dit wordt: model (voor de drietraps raket) of een matrijs (voor de tweetraps raket)
    Kzal nog even snel een fototje voor jullie proberen te maken (heb nu thuis ook Irfanview, dus kan ook thuis de foto's terugbrengen naar 640)
    Dit weekend voor het laatst thuis, want we gaan met de familie naat een huisje voor een midweekje vakantie :lol:
    EN
    die zaterdag daarna:
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/redirect.php?banner_id=4
    Ik ben d'r!

    Wim
     
  16. No1Uno

    No1Uno Guest

    Neem je een foto mee van de stand van zaken dan Wim ;)

    Die zou ik graag van je zien. Een mooie kans dan om eens wat ervaringen van je te horen met het zelfbouwen van rompen e.d.

    Ik ben er ook, dus tot zaterdag.

    Marco.
     
  17. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Marco,
    alvast tot zaterdag.
    Tot die tijd moet je het doen met de volgende foto's:
    [​IMG]
    Zoals je ziet: de romp (het model) is DICHT!
    hier van de andere kant:
    [​IMG]
    van voor:
    [​IMG]
    en van achteren:
    [​IMG]
    De opmerkzame kijker zal hebben gezien dat de spanten niet meer uitsteken buiten de romp. Ik had dat aanvankelijk gedaan om de bovenste romplat op dekhoogte te krijgen. Omdat alle latten er op zitten en de uitstekende delen met met het schuren in de weg zitten, heb ik ze verwijderd.

    Inmiddels zit de romp in de plamuur.

    Nu gebeurt er even niets meer, want morgen gaan we weg voor een midweekje vakantie!
    Printen van de foto's wordt dus ook niets meer Marco!

    Zaterdag 18 oktober: MARIN: Tot ziens daar!

    Wim
     
  18. NVM

    NVM

    Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Berichten:
    5.418
    Mooie foto's!! veel plezier op vakantie..

    tot bij Marin..

    Robert
     
  19. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Inmiddels al weer een paar dagen terug van vakantie.
    Afgelopen dagen de romp geplamuurd, geschuurd, geplamuurd, geschuurd, geplamuurd, geschuurd (inderdaad 3x)
    (De eerste twee keren heb ik wat oude plamuur gebruikt, die nogal dik was, en een stalen plamuurmes. Het resultaat was niet denderend. Daarom even nieuwe plamuur gekocht en een nieuwe plamuur rubber (kon de mijne even zo snel niet vinden) Hiermee gaat het een stuk beter :wink:
    dus: TIP: gebruik om je romp te plamuren een plamuur RUBBER en geen plamuur MES. Met een rubber kun je de dubbel gekromde vlakken veel beter volgen. (Kweet't: tis een open deur)

    Om nu goed te kunnen zien waar nog foutjes zitten moet ik de romp even in de grondverf zetten.

    Het geheel lijkt lekker vlak, maar dat zal wel tegen vallen als de grondverf d'r op zit.

    Ik houd jullie op de hoogte.

    Nog even de kosten tot nu toe:
    Werkplank: van m'n werk uit de afvalbak: dus voor nix
    spanten: van een reststukje MDF 9mm: dus ook al voor nix
    kielbalk: uit een reststukje multplex 8mm: ook al voor nix
    schroeven om de kiel en spanten aan de werkplan te bevestigen: overgehouden van de zolder verbouwing: 't wordt saai, maar ook al: nix
    hout om te beplanken: gezaagd uit een plank MDF 9mm (strookjes van 2mm dik). Plank was uit voorraad: dus weer: nix
    lijm: lag nog op een plank in m'n werkhok: ook al nix
    1e 2 lagen plamuur: oude tube: was nix (zie hierboven :wink:) en kostte net zoveel
    3e laag plamuur: 1 tube eigen bouwmarkt merk: € 3.69
    ok, ook het plamuur rubber: € 1.16

    Kosten tot nu toe (excl. zweet, incl. BTW): € 4.85 :D

    Wanneer je wat kosten zou moeten rekenen:
    werkplank,
    spanten, kiel en beplanking: zou je zelf kunnen zagen uit een plank
    dus:
    hout: een paar euri
    tube lijm: ongeveer 5 euri
    + zie boven
    totaal: zo'n 12 a 13 euro

    TIP: Kijk eens in de bakken van de bouwmarkten en vraag om AFVALhout. Hebben ze, en kost je nix (inderdaad :wink: )

    Wim.
     
  20. No1Uno

    No1Uno Guest

    Wim,

    Je bent erg goed bezig zo ;) Wordt een lekker goedkoop bootje zo ;)

    Het ziet er in ieder geval al uit als een scheepje. Dat is dan al het begin zeg ik maar.... Ga je qua opbouw ook de lijnen van de Micro volgen, of wordt dat een volledig eigen ontwerp ?

    Marco.
     

Deel Deze Pagina