Imitatie Micro Magic

Discussie in 'Foto-Album' gestart door wimg, 1 okt 2003.

  1. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    3 laagjes van 80 grams zwaar ???
    Dan gebruik je denk ik veels te veel hars, bij wet lay-up zit je meestal op 50-50 hars vezel volume.
    dus zou je afmeting van je glasmatten bijvoorbeeld 50 x 20 cm zijn en je lamineerd 3 lagen 200 grams (0.6 mm dik) dan heb je 50 x 20 x 0.06 = 60 cc hars.
    vervolgens maak je ongeveer 80 cc hars aan en kwast je ongeveer 30-40 cc in de mal, dan de mat in de mal leggen en met de kwast goed de lucht eruit tamponeren (mooi woord he) als de laag goed doordrenkt is doe je op dezelfde wijze de volgende laag waarbij je een heel klein beetje hars overhoud.
    de laatste laag leg je er bijna droog in en ga je je met de kwast net zo lang deppen tot de hars in de laatste laag getrokken is.
    nu onder vacuum zetten waarbij de overtollige hars in de bleeder trekt, en je hebt 4 uurtjes later een prachtige romp, licht en sterk

    nog makkelijker..... zet de mal in de werkplaats samen met een kratje bier (voor de vrijdag na werktijd)

    Richard
     
  2. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Richard,

    Ik ken het proces. Heb een paar jaar in de composieten gewerkt.
    M'n collega heeft nog snel even een rompje uit de matrijs gehaald.
    Ik had hem gezegd 2 laagjes 80 grams te gebruiken, maar hij heeft (met de beste bedoelingen: zo wordt het sterker) 3 laagjes gebruikt. Resultaat is een rompje van 300 gram. Een origineel schijnt 100 te wegen.
    Het rompje is inderdaad met HLU gemaakt, maar naderhand is er geen vacuum op gezet. Vandaar het "rijke" hars aandeel.

    Koolstof is mooi om te gebruiken. In het Volvo topic (in de zeilhoek) is iemand die gemeld heeft dat hij een koolstof rompje heeft gemaakt. Deze woog 60 gram.

    Het is mijn bedoeling in de toekomst deze imitatie MM's te gebruiken als speelbootje voor mij en de kinderen. Een volgende zou kunnen gaan fungeren als platform voor allerlei expirimenten.

    Wim
     
  3. Robert H.

    Robert H.

    Lid geworden:
    23 jan 2004
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Delft
    @wimg: een koolstofrompje van 60gram? hoe groot is die boot dan? je hebt ongeveer 0.5m² 200g carbonvezels nodig voor een rompje van 1.20m dus dan is het vezelgewicht alleen al 100g

    is er nog vordering bij de mm imitatie bootjes?

    ik ben nieuwsgierig

    mvg Robert
     
  4. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Robert,

    dank voor je belangstelling. Op dit moment ligt het een beetje (veel :wink: ) op zijn gat. Ben bezig met een ander project (de SWATH loodstender Duhnen, zie het topic in het duikboot forum). Ook dat schiet niet echt op, maar dat komt doordat ik nu niet kan schildenren (zie het topic) Ben inmiddels met de opbouw begonnen. Dit project is ongeveer oktober 2004 gestart en ik wil proberen haar op de WSD (dit jaar) te water te hebben, dus nog werk zat.
    Ben inmiddels niet meer in de composieten werkzaam, dus beschikbaarheid van hars en glas ed is wat minder :wink:

    Zoals aangegeven hiervoor, heb ik 1 rompje (die dus helaas wat zwaar is geworden) die ik nog wel af wil bouwen, maar ik zet er voorlopig maar geen datum bij, want dat gaat dan toch wel niet lukken.

    Ik houd overigens alle VOR projecten in de gaten. Spreekt me ook erg aan. (Zeker nu er al die aandacht voor de successen van de ABN 1 en 2 is)
    Gisteren (zondag) nog mooie plaatjes van de in-port races te Melbourne op Studio Sport!

    Wim

    Wim
     
  5. Robert H.

    Robert H.

    Lid geworden:
    23 jan 2004
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Delft
    ok, ik hoor het wel als er weer leven in komt :d

    mvg Robert
     

Deel Deze Pagina