Impeller en starten......(gooien wil niet :))

Tadango

Forum veteraan
Ik zit te denken aan een leuk betaalbare impeller model. Zoiets als de pyranha. Maar hoe goed krijg je deze dingen de lucht in? Gooien wil dus niet en met dat elastiek weg schieten...... als het dan fout gaat sleept dat ding erg lang en hard over de grond... Ervaringen zijn wat ik zoek. En tips natuurlijk :)

Over ervaringen kan Emile je vast wel wat vertellen, hij gebruikt het afschiet elastiek van JEPE

dsc01942.jpg

Afschieten met een elastiek is en blijft gewoon de veiligste methode om airborne te geraken. :wink:

Bij mij is het nog maar 1 keer fout gegaan en dat kwam doordat het gras veel te hoog was en de vleugeltip in het gras bleef hangen. Dan is het inderdaad lastig dat die elastiek domweg door blijft trekken. Maargoed, ik heb daarentegen ook al heel veel veilige starts achter de rug.

Je moet gewoon zorgen dat je ondergrond vlak is, desnoods effe met een duwmaaier het gras super kort maken over een lengte van zo'n 8 meter.

De standaard Bungee van JéPé is zo'n 10 meter lang en je trekt hem voor de start afhankelijk van het gewicht van het toestel 2,5m (styrokit F16 - 425 gram) tot zelfs 10m (JePe F16 - 1900 gram) uit.

JéPé heeft momenteel ook een nieuwere elastiek voor het zwaardere werk, zeg maar voor kisten boven de 2 kg. Naar zijn zeggen moet de zware JET dan binnen 3 meter reeds vliegen. (Brute Force) 8O

Ik heb ook lanceringen middels een soort RAMP gezien, maar ik ben er niet zo gecharmeerd van. Heb starts van F16's gezien die vanaf de ramp eerst tegen de grond kwakken en vervolgens verder gesleurd worden. Tevens beschadigd de ramp je vleugels nogal.

Een ramp is natuurlijk wel nohoodzaak indien je een erg ruige ondergrond hebt, maargoed wij Nederlanders hebben toch allemaal een perfecte grasmat? Indien je echter een JET hebt die nogal snel kantelt (bijv. YAK), dan is een RAMP natuurlijk wel een veiligere methode.

Ennuh Joost ... leuke foto! :wink:

Grtz,
Emile

Kijk, hier hoopte ik al op :) Op de site van jepe was ik al eerder geweest en dat zag er allemaal goed uit. Kort gras is geen probleem. De pyranha lijkt me mooi om te beginnen. De A4 "Scooter" is nog mooier maar ook weer duurder en als daar iets mis mee gaat. Even sparen dus :)

Een licht frame (latjes/gebogen draad) met wieltjes waarvan het toestel wegstijgt. Je kunt de wieltjes op bovenstaande foto zien. Eraf laten vallen is geen goed idee, heb je weleens het filmpje gezien van het Me163 raketvliegtuig dat na het afwerpen van zijn wielstel getroffen wordt door datzelfde stel doordat het weer omhoogstuiterde?

Nee, dat niet maar wel een salamander met turbine en die ging netjes omhoog. Een landigsgestel wat blijft zitten is geen optie, te zwaar of te zwak. Ik denk dat wegschieten goed is. Gewoon goed recht op de wind en met kort gras dan maar.

Op bovenstaande foto zie je mijn Pyranha met een soort dolly. het is een as (4mm) met 2 wielen, die middels een fietsremkabel aan de bungee is gekoppeld. Mijn JePe F16 en Pyranha schiet ik met dezelfde dolly af, deze valt er na het opstijgen vanzelf vanaf. Met deze as haal je toch een iets hogere startsnelheid, dan enkel met bungee.

Voor mijn Styrokit F16, mijn BAT (delta), of zelfs een simpele Hotshot gebruik ik weer enkel de bungee.

Op volgende foto zie je hoe Hans v. Dam zijn Pyranha Airborne gaat en hoe het asje er vanzelf vanaf valt.
download.php

Succes,
Emile :P

Back