Impeller is dat hetzelfde als EDF?

Ik wil graag beginnen met het maken van een F4 Phantom en de F4 van jetwelt 1:10 als voorbeeld gebruiken. Nou vroeg ik mij af is Impeller hetzelfde als EDF? Als dat Niet het geval is , is het mogelijk om zo'n dergelijk model aan te drijven met een EDF.

Lijkt mij wel.

EDF = Electric Ducted Fan.

Al zegt een impeller natuurlijk alleen wat over het feit dat het een schoepenblad is in en tunnel.
Over de aandrijving zegt het niets en kan dus electrisch of met een verbrandingsmotor zijn.

Maar in de wandelgangen bedoelen ze met een impeller een edf.

Naar mijn bescheide mening is Empeller het Duitse woord voor het Engelse woord Ductedfan.

Ik kan het natuurlijk verkeerd hebben maar ik heb een Duitser nog nooit Ductedfan horen zeggen en omgekeerd een Engelsman/Amerikaan nog nooit Empeller.

Maar ja wie ben ik :rolleyes:

Liger Zero

Een EDF is een Impeller/Ductedfan die door een electromotor wordt aangedreven.
Vroeger waren de electromotoren niet krachtig genoeg om een Impeller/Ductedfan aan te drijven.
Nu de techniek met borstellose motoren zo ver gevorderd is dat ze wel krachtig genoeg zijn en zeer hoge toeren kunnen maken ( vooral de binnenlopers ) zijn ze geschikt voor Impeller/Ductedfans.
Er zijn al set met een diameter van meer dan 90 mm.

Ik zou zeggen Google eens en gij zullt vinden.

Oja, Prop/Impeller wil zeggen dat je het model uit kunt rusten of met een prop ( voor of achter op ) of een Impeller er in.

Laatst bewerkt:
Ik heb nog een oud Engels boekje (1965) over het bouwen van schaalmodellen, hier is ook een hoofdstuk gewijd aan de "ducted-fan" .... en hier is ducted-fan het systeem (propellertje in een buis) en de "impeller" is de gebruikte propeller ...... (het woord "impeller" wordt ook algemeen gebruikt voor het schoepenrad in b.v. een pomp of een stofzuiger)..

P.S.
In de getoonde voorbeelde staat o.a. een Vampire uit 1946 die electrisch aangedreven is !!! en veel voorbeelden (inclusief de details) voor 0,8cc motortjes uit de 50 er jaren ...

Laatst bewerkt:
....Een EDF is een Impeller/Ductedfan die door een electromotor wordt aangedreven.
Vroeger waren de electromotoren niet krachtig genoeg om een Impeller/Ductedfan aan te drijven.......

Correctie voldoende krachtige electromotoren bestaan al heel lang (en worden ook al heel lang gebruikt ..) het probleem zat hem voornamelijk in de accu's .... in de 50er jaren bestonden ook al electrovliegtuigjes (wooronder ducted fan's !) alleen de "brandstof" moest door een draadje aangevoerd worden ... en dat gaat heel goed volgens het "arround the pole" principe .... zelf heb ik ooit zo met een Guillow's SE5A in de mid-sixties gevlogen voor mijn "jet's" gebruikte ik toen Jetex (raket)motortjes ...

Back