Import RC-apparatuur

• Topicstarter Topicstarter Guest
  • Startdatum Startdatum
G

Guest

Guest
Hallo allen,

Ik heb een prangende vraag: bestaat de verplichte RCD-keuring (Radio Controle Dienst) nog voor RC-apparatuur? Ik wil namelijk een Graupner stuurwielzender XS-3, 40 Mhz met synt.(kleine broertje van de XS-6) importeren en ben benieuwd of dit geen problemen gaat geven.

Wie kan mij helpen??

Héél veel mensen vliegen inmiddels met van die 'illegale' FF9's uit Hong Kong. Het type (FF9 - 9CHP-C bijvoorbeeld) is in Nederland wél goedgekeurd, alleen niet individueel gecontroleerd. Het heeft nog nooit een probleem opgeleverd, het wordt blijkbaar gedoogd..

Bij mijn weten is alle RC apparatuur die in de andere landen van de EEG officieel is goedgekeurd, ook toegelaten in Nederland. Dit tenminste als met de in ons land toegelaten frequenties worden gebruikt, voor de toepassingen die zijn voorgeschreven (dus geen 35 mHz voor rijden en varen. Mocht je een niet binnen de EEG typegoedgekeurde apparatuur willen aanschaffen, dan ben je wel illegaal bezig, met alle consequenties van dien.

Inderdaad. daarbij doet de RCD aan type goedkeuring en nooit aan het keuren van individuele exemplaren. Is betreffende zender type-goedgekeurd in Nederland dan is een geimporteerde daarmee automatisch ook in orde.

OK, tot zover duidelijk, het handeld zich hier om een Graupner-kloon uit Hong Kong: enig probleem is dat de Graupner XS-6 wel wordt verkocht in Europa en de bijan identieke XS-3 niet. Helaas is er van de XS-6 geen (JR-)kloon. Lijkt er dus op dat het niet echt slim is om te doen.....

groet,

Eric

En zo'n CE sticker is gewoon te koop.
Je moet die met uitroep teken hebben

CE !

Zo'n geimporteerde versie gaat geen problemen opleveren.
rcd heet nu agentschap telecom.
zenders worden nu type goedgekeurd, niet per exemplaar.

Controle voor clubs is de sticker. geen vergunningen
meer nodig.

wél goedgekeurd, alleen niet individueel gecontroleerd

dat geld voor al onze zenders.

:D

Johan

Voor de XS-3 zender van JR is binnen de EEG nergens een keuring aangevraagd en dus ook niet verleend. De zender is dus officieel niet toegestaan.
JR-apparatuur wordt binnen de EEG exclusief verkocht door Graupner, waarbij dan altijd de naam Graupner-JR op de apparaten vermeld staat.
Een zelfgeimporteerde XS-6 zender is dus volgens de wet ook niet toegestaan, alleen de Graupner XS-6 is typegoedgekeurd en mag hier dus worden gebruikt.
Er is voor deze materie geen gedoogbeleid.Met de FF9-zenders waarover eerder werd gesproken geldt dit dus ook niet. Binnen de EEG zijn er echter naast Robbe ook andere leveranciers actief, zoals bijvoorbeeld Ripmax in Engeland. Er is dus zowel Robbe-Futaba als Futaba apparatuur te koop.

Kortom, je mag em officieel niet gebruiken.
Maar valt nauwelijks te controleren welke zenders wel of niet
zijn toegestaan ( voor clubs althans ).

Wanneer je gewoon rijd op parkeer plaatsen etc.
( lees om en rond het huis) krijg je geen problemen.

In dit verband is het wel aardig te vermelden dat ik tijden heb
gevlogen met een airtronics rd6000 40mhz ( ook geen goedkeuring)
hier worden ze verkocht als sanwa rd6000.

Johan

Als je schade veroorzaakt dan moet je betalen........

Opgeven aan verzekering........

Oh, die gaat natuurlijk direct, na het lezen van dit draadje
vragen. "gebruikt u een niet type goedgekeurde zender?"

Waarop je antwoord: " nee, hoor kijk maar "

( laat je je oude zender zien )

:D :D :D :D :D

Waarop zij nadenkelijk kijken, ineens beginnen te lachen
en zeggen

"je mag niet op de openbare weg rijden!!!!! we betalen niet "

Johan

Johan,

:teacher: regels worden gemaakt om overtreden te worden. Uiteraard zijn er weinig te problemen te verwachten met een 'foute' zenderset.
De vraagsteller moet alleen wel weten, dat hij formeel in overtreding is.

ga es drie vier postjes terug en lees wat ik schreef...

:D

Nee, inderdaad het mag niet......je bent in overtreding
zenders dienen voorzien te zijn van een keurmerk....

Johan

en dan nog intereseerd het niemand geen ene reet.
niemand bij ons op de club of bij het gastvliegen bij welke club dan ook heeft ooit gechecked of mijn zender een robbe/futaba zender was met keuring danwel een "illegaal" ingevoerd exemplaar.
zo lang je gewoon een 35 mhz exemplaar hebt (vliegen) of een 40 (varen/rijden) is er niks aan de hand.
gewoon aanschaffen en het geld dat je bespaard lekker besteden aan endere leuke modelbouwdingen. :wink:

De NOMAC is als organisatie bezig om te kijken als ze alleen officieel Nederlands goedgekeurde zenders kunnen toestaan, die regel zou in 2005 in moeten gaan.

precies helemaal mee eens lekker vliegen.

per jaar verkoop ik 10.000 raketmoteren in nerderland 1000 worden er op legale dagen gevlogen en de rest ligt bij mensen in de kast

geloof je het zelf

Hallo,

Over dat zogenaamde "gedoogbeleid" : tot hoever reikt dat?

Ik ben er zeker van als er een ernstig ongeval met een model gebeurt
en de verzekering moet een hoop uitbetalen; en ze kan aantonen dat om niet CE gekeurd materiaal gaat dat ze dan de kosten zal verhalen op de gebruiker van deze apparatuur (ook al heeft deze feilloos gewerkt!!)

Ergens in een andere thread stond er geloof ik iets van de Futaba zender manual waar er stond dat er enkel futaba onderdelen (servo,ontvanger....) zouden mogen gebruikt worden!
Laat mij nu advocaat van de duivel zijn en ik vertegenwoordig een verzekering bij een rechtzaak ;je mag er van op aan dat ik dat zal gebruiken om onder de betaling uit te komen!

Dit was een beetje zwartkijken; hopelijk nooit realiteit!!!!

Groeten uit Antwerpen,

Paul Siemons

Back